Forum > Algemeen Forum

Iets tweedehands wit aankopen

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
30-1-2009 19:49
Hoi,

Ik heb een kleinvraagje.
Ik als kleine ondernemer kocht regelmatig tweedehandse spulletjes, toen ik nog geen officieel bedrijf had. Nu nog steeds, alleen betaal ik het uit mijn eigen spaarpotje.
Nu zou ik graag tegenwoordig ook tweedehandse spullen willen kopen vanuit mijn bedrijfje bij particulieren.

Kan ik nou toch iets zwart(tweedehands) bij een particulier aankopen met het geld van mijn bedrijf? En hoe moet ik dat dan met een factuur of dergelijke doen?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

bedankt alvast!
Allround disckjockey gezocht!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
30-1-2009 20:33
Wat ik doe in zo'n geval is de originele advertentie van marktplaats uitprinten, prijs erbij vermelden en laten ondertekenen door de verkoper.

En dat is wat ik in de boekhouding stop. Zo kan ik in ieder geval aantonen dat het geld naar een particuliere verkoper is gegaan en niet naar een zwartwerker.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-1-2009 18:37
De verkoper een kwitantie laten tekenen of betalen via de bank/giro.
Ik koop regelmatig spullen 2e hands van particulieren (of mensen die het buiten de boekhouding willen houden), vaak met verzending, dus dan maak ik geld altijd over.
Je hebt zo op je giroafschrift een naam en nummer en dat lijkt me voldoende.
Alleen geen BTW meer verrekenen erover uiteraard.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
31-1-2009 18:56
zoek ook eens even bij de belastingen met het trefwoordje: "margeregeling" wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-1-2009 19:05

Tom schreef:

zoek ook eens even bij de belastingen met het trefwoordje: "margeregeling" wink ;)
Die gaat toch alleen over handel, niet over aankoop voor eigen gebruik?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-1-2009 22:23
Je kan de particuliere verkoper gewoon een recu laten tekenen. Dan heb jij je bewijs dat je gekocht hebt en voor hoeveel. Uiteraard kan een particulier geen factuur met BTW uitschrijven, maar dat hoeft ook niet.

De margeregeling is er alleen voor professionele wederverkopers (zoals een garagebedrijf). Particulieren kunnen daar geen gebruik van maken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
31-1-2009 23:17
Hmmmmmmmmm wink ;)

Victor schreef:

De margeregeling is er alleen voor professionele wederverkopers (zoals een garagebedrijf). Particulieren kunnen daar geen gebruik van maken.

djbobo schreef:

Hoi,

Ik heb een kleinvraagje.
Ik als kleine ondernemer kocht regelmatig tweedehandse spulletjes,
Ik zou toch lekker alles bewaren.
Als je het ooit nog eens wilt verkopen als bedrijfje, je hebt het immers ook gekocht als bedrijfje,
toch?

Dan hoef je alleen BTW over de winst te betalen!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
1-2-2009 10:01
En als je onder de VAR valt, kan je dan wel of geen BTW op je factuur van verkoop zetten?
En in geval van inruil? Je verkoopt iets met BTW, ruilt iets in (korting) en verkoopt dat weer?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-2-2009 10:31

Tom schreef:

Ik zou toch lekker alles bewaren.
Als je het ooit nog eens wilt verkopen als bedrijfje, je hebt het immers ook gekocht als bedrijfje,
toch?

Dan hoef je alleen BTW over de winst te betalen!
Klopt. Alleen schrijf je zo'n artikel ook af. Als je dus van plan bent het héél kort te houden dan is het zeker een optie om een margelijst aan te leggen en het artikel daar in op te nemen (en dan dus NIET te activeren en dus ook NIET op de balans te zetten). Ben je van plan het langer te houden, activereer het dan lekker (afschrijven in 5 jaar bijvoorbeeld).

En als het de boekhouding uit fietst na 5-6 jaar... Tja ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-2-2009 12:24

Frank76 schreef:

En als je onder de VAR valt, kan je dan wel of geen BTW op je factuur van verkoop zetten?
Een VAR zegt iets over je arbeidsrelatie met je opdrachtgever. Als je een VAR WUO (winst uit onderneming) hebt zegt dat dat de belastingdienst denkt dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Normaal gesproken zou dat betekenen dat je zeker ook ondernemer bent voor de BTW (want je bent eerder ondernemer voor de BTW dan voor de IB) en dat je dus BTW moet rekenen over je diensten en leveringen.

Probleem is wel dat de inspecteur voor de omzetbelasting totaal geen waarde hecht aan een VAR. Die is er voor de vraag of er inhouding van loonbelasting en sociale premies moet plaatsvinden. Met andere woorden: voor de BTW mag je er geen rechten aan ontlenen.

Omgekeerd geldt hetzelfde: als je een VAR Dienstbetrekking hebt dan blijkt daaruit dat de belastingdienst voorlopig vindt dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dat wil niet zeggen dat je ook geen ondernemer bent voor de omzetbelasting (want de eisen daarvoor zijn minder streng).
En in geval van inruil? Je verkoopt iets met BTW, ruilt iets in (korting) en verkoopt dat weer?
Als een klant van jou iets inruilt hangt het er van af of dat een ondernemer is of niet. Is het een ondernemer dan schrijft hij een BTW-factuur uit. Jij trekt de door hem in rekening gebrachte BTW af, en rekent weer BTW als je de inruiler weer doorverkoopt. BTW blijft dan alleen hangen (zoals het hoort) over de marge. Bijvoorbeeld: jij ruilt in voor € 1.000 + € 190 BTW (je betaalt € 1.190 voor de inruiler). De € 190 BTW krijg je terug van de belastingdienst. Je verkoopt voor € 1.200 + € 228 BTW. Per saldo wordt (228-190=) € 38 BTW geheven (en da's 19% over de verkoopwinst van € 200).

Is het een particulier dan brengt hij geen BTW in rekening, jij kan dus ook niks aftrekken, maar moet wel weer BTW berekenen bij verkoop. En wel over het gehele bedrag. Dan ontstaat er dus dubbele heffing: de particulier betaalde al BTW toen hij het ding nieuw kocht, de koper die de inruiler weer van jou koopt betaalt weer BTW over de hele tweedehands verkoopprijs. Om dat te voorkomen is de margeregeling uitgevonden. Maar die mag alleen door wederverkopers worden gebruikt. In andere gevallen blijft er dus dubbele heffing van BTW.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)