Forum > Newbie Forum

effecten bij draaitafels

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Wouter vandeputStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-12-2006
Laatste: 25-4-2012
Berichten: 18
18-1-2009 18:07
k heb hier voor de ervaren dj's waarschijnlijk een ongelofelijk domme vraag, mar ik breek er al een tijdje m'n hoofd over...

Als je een dj-setje hebt met 2 draaitafels (dus geen cdj's) kan je dan via je mengpaneel ook effecten laten horen zoals een loop ed?
Hoe werkt dit dan juist? De naald van de draaitafel kan toch niet blijven hangen? Of heeft het mengpaneel een intern geheugen ofzo ?

Ik geraak er maar niet uit wijs :-)

Alvast vriendelijk bedankt!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-1-2009 19:20
Je kan inderdaad via je mengpaneel loop ed laten horen.

Er zijn mengtafels met ingebouwde effecten,waaronder een sampler.
Met een sampler neem je een stukje geluid op, en dat geef je dus weer. (speel je af als enkel stukje of als loop.) De mengtafel heeft dus een stukje intern geheugen, de lengte van opname hangt dus ook af van dit geheugen.
Meestal wel te vinden in de handleiding.

Martin.
kvm entertainment
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
18-1-2009 20:51
En als je mengtafel ook geen ingebouwde sampler heeft, kun je nog steeds een beroep doen op externe effectenbakken. (Persoonlijk vind ik een Kaoss Pad daar een erg leuk speelgoedje voor ashamed :$ )
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Dj-ozzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2008
Laatste: 31-3-2012
Berichten: 123
18-1-2009 22:10
Denk dat hij bedoelt hoe je effecten maakt, handmatig?
Zoals n loopje bijvoorbeeld dan?

Zoja, logisch nadenken vooral,
Loopje is steeds terugkerend stukje muziek,
Ga je met draaitafel 1 van Punt B naar Punt A terug dan hoor je n scratch, dat wil je niet.
Oftewel, Starten bij Punt A naar Punt B op draaitafel 1 en als ie dan bij Punt B is beland, dan cut je op draaitafel 2 vanaf punt A, dan draai je op draaitafel 1 terug naar Punt A, en als draaitafel 2 dan bij Punt B is beland, cut je weer naar draaitafel 1, etc,etc,etc
"Maar voor de rest ben ik niet gek hoor"
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
18-1-2009 22:19

StijnS schreef:

(Persoonlijk vind ik een Kaoss Pad daar een erg leuk speelgoedje voor ashamed :$ )
helemaal mee eens. ook al heb ik hem nog niet zo lang werkt logisch en makkelijk
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Wouter vandeputStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-12-2006
Laatste: 25-4-2012
Berichten: 18
19-1-2009 12:35
iedereen zeer vriendelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag :-)
Nu ben ik weer klein stapje dichter bij het begrijpen van het 'dj-zijn'.

Mvg,
Wouter Vandeput.
TijntjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 14-6-2014
Berichten: 9
22-1-2009 19:50
Als je naar een apparaatje op zoek bent voor het maken van loops kan ik de Redsound Soundbite ook van harte aanbevelen. Heb er zelf nu eentje sinds een paar maanden in huis en ben er zeer over te spreken. Eén druk op de knop en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken. Echt ideaal.
Echter, als je ook op zoek bent naar iets waarmee je effecten kan produceren zul je verder moeten zoeken (en dan is de Korg volgens mij een goede oplossing).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)