Forum > Zelfbouw Speakers

Bouwprojectje: PHL / JBL 2x12''+1,5'' toppen

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 11-11-2024
30-12-2008 22:14
Nu de baas me weer eens wat vrije tijd heeft gegund en ik weer een setje JBL 2450SL drivers op de kop heb getikt wordt het weer eens tijd wat plankjes samen te kloppen.

Ik heb reeds een dergelijk setje toppen en deze bevallen me klankmatig érg goed (ook naast een Nexo Alpha set). Tijd dus voor een tweede setje. De PHL drivers bestellen was geen probleem, een setje JBL 2450SL drivers vinden wél. Dit is de 1,5" versie van de "standaard" 2450 driver welke ook in de JBL Array toppen zit. De 16-ohms versie hiervan is te vinden in JBL HLA-kasten (in de vorm van een 2451SL, 16 ohm). de SL-drivers hebben een gecoat diafragma (aquaplas) en klinken onderin een stukje "rustiger" dan de standaard exemplaren. Je hebt echter een processor erbij nodig, want door de coating van het diafragma valt het rendement van de driver boven de 8-9KHz rap af waardoor een heftige aktieve shelve een must is.

De robuuste JBL2332 1,5" aluminium hoorns zijn ook niet al te gemakkelijk verkrijgbaar. Zijn alleen verbouwd in de Array 489*-90 versies en de DMS1 studiomonitoren. Eigenlijk alleen via Ebay te bemachtigen met veel geduld..

In 't kort:

2x PHL 4041 (opvolger van de PHL4040)
1x JBL 2450SL op JBL 2332 hoorn (90x50 graden)

Foto's: Drivers... Plankjes...

Inmiddels is het freeswerk ook al grotendeels gedaan, verdere foto's van de bouw volgen nog.
Materiaal is 13-laags 18mm berken multiplex. Kasten worden van wat handvatten & vliegstrips voorzien.
JVSVIP Lid
31-12-2008 14:14
Ik twijfel momenteel om de HF-hoorn onder een lichte hoek (5-10 graden) naar beneden te kantelen. Daar de HF-hoorn toch altijd bóven oorpositie zit, zul je er eigenlijk in geen enkel geval op achteruit gaan (mits de hoek niet te groot is). Bij een luisterafstand van ca. 15 meter en een acceptabele hoogte v/d top kom ik rond de 5-6 graden uit om de hartlijn v/d hoorn op oorhoogte te krijgen

- Wie kent kasten waarbij afstraling van de HF-hoorn asymmetrisch straalt in het verticale vlak (om ideeën op te doen) ? Reeds gevonden exemplaar: EV QRX212 -> -10graden

- Wat zal de verticale spreiding zijn van de twee boven elkaar gemonteerde 12" drivers op pak 'm beet 1KHz ? Drivers worden strak tegen elkaar aan gemonteerd. Indeling baffle
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
1-1-2009 12:34
Hallo Joost,

Misschien een optie om de hoorn + driver "kantelbaar" te monteren, wat wel zou betekenen dat de combinatie in een apart compartiment moet zitten i.v.m. de afdichting van de andere twee drivers.

Door een stelsysteem zou je de hoorn kunnen richten (kantelen) zoals je wil.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
1-1-2009 21:34

JVS schreef:

- Wie kent kasten waarbij afstraling van de HF-hoorn asymmetrisch straalt in het verticale vlak (om ideeën op te doen) ? Reeds gevonden exemplaar: EV QRX212 -> -10graden
Ik meen dat er ook syrincs kasten zijn die dat hebben, 5 graden uit mijn hoofd.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JVSVIP Lid
1-1-2009 23:50
Thanks voor de tips !

Jammer genoeg staan in de PDF van de SP3 enkel de isobaren van de SP3-45t afgebeeld. Bij de SP3-45t lijkt het er echter op dat bovenin de HF-hoorn naar bóven gekanteld is. Wat is hier de reden achter / oorzaak van ?

De beredeneerde 5-6 graden in mijn situatie lijken me dus redelijk realistisch (wellicht nog een paar graden extra, maar ik moet even kijken of 't zaakje dan nog past).

De hoorn kantelbaar maken zou wellicht leuk zijn om wat te experimenteren, echter de afstraling van de 2x12" drivers is toch vast, en het volledige kastvolume heb ik hard nodig voor de 12" drivers.

Betreffende de Syrincs kastjes met asymm. HF-spreiding, ik heb even de site doorgebladerd echter geen types aangetroffen waar die bij staat vermeld. Doel je wellicht op een obsolete type kast ?
Big bangVIP Lid
2-1-2009 00:31
Ik heb even nagezocht waar ik het tegen ben gekomen: Klik
De Variant Constant Directivity hoorn heeft de oplossing al in-gebouwd: het bovenste gedeelte heeft een horizontale spreiding van 60 en het onderste deel van 90 graden. Daarnaast is vertikaal het geluid 5 graden naar beneden gericht.
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
2-1-2009 01:53
Hallo,

big bang schreef:

Ik heb even nagezocht waar ik het tegen ben gekomen: Klik
De Variant Constant Directivity hoorn heeft de oplossing al in-gebouwd: het bovenste gedeelte heeft een horizontale spreiding van 60 en het onderste deel van 90 graden. Daarnaast is vertikaal het geluid 5 graden naar beneden gericht.
Als ik de tekst goed heb begrepen, dan staat de topkast in zijn geheel 5 graden naar beneden gericht.
De assymetrische afstraling van de hoorn word verkregen door het ontwerp van de hoorn zelf.

Ik neem aan dat Joost de JBL hoorn wil gaan gebruiken en dus aan de afstraling van de hoorn zelf niets kan/wil doen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
2-1-2009 11:01

Webbie schreef:

De assymetrische afstraling van de hoorn word verkregen door het ontwerp van de hoorn zelf.

Ik neem aan dat Joost de JBL hoorn wil gaan gebruiken en dus aan de afstraling van de hoorn zelf niets kan/wil doen.
Dat is ook bij de QRX toppen het geval. Ik vermoed dat dat vooral practisch nut dient, daar het makkelijke in te bouwen is. Mijn kennis op dit gebied is echter beperkt.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
2-1-2009 11:20

big bang schreef:

Ik vermoed dat dat vooral practisch nut dient, daar het makkelijke in te bouwen is. Mijn kennis op dit gebied is echter beperkt.
Wat het nut is lijkt mij duidelijk en word zelfs weergegeven met een plaatje

Martin.
kvm entertainment
JVSVIP Lid
2-1-2009 11:32
De horizontale spreiding is bovenin inderdaad kleinder dan onderin. Vergelijkbaar met de Nexo PS-hoorntjes. Echter of de hartlijn van de verticale afstraling 5 graden naar beneden ligt vraag ik me af omdat het kastje op het betreffende plaatje schuin staan. Hebben die Syrincs kastjes toevallig een 5-graden schuine polemount ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)