inregelen/gainstructuur geluid en mic
(20 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2005 Laatste: 30-3-2010 Berichten: 178 | 7-9-2008 17:43 |
Er zijn al zoveel topic's over gemaakt en zoveel verschillende goed bedoelde adviezen gegeven, maar wat ik eruit haal moet ongeveer hieronder beschreven staan; Ik begrijp dat het inregelen van je geluid grofweg is; PFL op mixer aanzetten, Geluidsbron aanzetten, met de gain van dat kanaal zorgen dat je nét on de 0db blijft, Dan kanaalfader op 0db zetten, PFL uitzetten, Master openschuiven tot aan 0db, Amp opendraaien tot nét aan/in clip. Zo haal je volgens mij het maximale uit de set zonder vervorming. Maar...........geldt dat nou ook voor microfoons? Waarschijnlijk wel, maar dan is inregelen hiervan misschien gemakkelijker op de avond zelf, toch? | |
Thats fun..... | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 7-9-2008 18:26 |
2party4 schreef: Maar...........geldt dat nou ook voor microfoons?Waarschijnlijk wel, maar dan is inregelen hiervan misschien gemakkelijker op de avond zelf, toch? Microfoon simpelweg met 0db uitsturen zal je in de meeste gevallen een dikke rondzinger opleveren. Plaatsing en EQ instellingen maken wat dat betreft behoorlijk veel uit, meestal niet iets (zeker als je de locatie niet kent) dat je van tevoren al kunt bepalen. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 7-9-2008 20:08 |
Bij een microfoon zorg ik eerst op de PFL dat ik niet in het rood kom, daarna schuif open en tegelijk de gain terugdraaien zodat je ongeveer het gewenste volume hebt wanneer je schuif rond de 0dB staat. Vooral bij bandjes handig doordat je makkelijk oorspronkelijke verhoudingen kunt terugvinden en je rond het 0dB gebied het nauwkeurigst kunt schuiven. (kijk maar naar de schaalverdeling naast de fader) | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 7-9-2008 23:10 |
René Eppink schreef: Bij een microfoon zorg ik eerst op de PFL dat ik niet in het rood kom, daarna schuif open en tegelijk de gain terugdraaien zodat je ongeveer het gewenste volume hebt wanneer je schuif rond de 0dB staat.Lekker met een band met meerdere zangers/zangeressen. Zangers en zangeressen regel ik normaal af op de gain en "speel" met de schuif. Meerdere zangers/zangeressen heb ik lopen via een subgroep. Martin. | |
kvm entertainment | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 7-9-2008 23:46 |
Wanneer het (tijdelijk) harder moet dan heb je nog steeds wel een dB-tje of 10 over op de meeste consoles, kun je behoorlijk wat mee opvangen. Wanneer je fikse volumeverschillen kunt verwachten (bijv. 2 zangers over dezelfde mic inderdaad) dan kun je daar natuurlijk ook wel rekening mee houden bij het instellen van de gain. Jij stelt de mics dus in op maximale Gain Before Feedback en mixt vanuit dat principe of begrijp ik je niet helemaal? Volgens mij is met beide methoden niks mis (als je maar in de gaten hebt wat je doet) en zijn er zowel aanhangers van de ene als van de andere methode. In de praktijk zullen de meesten ook een beetje tussen de 2 methodes in hangen. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 8-9-2008 00:06 |
René Eppink schreef: Jij stelt de mics dus in op maximale Gain Before Feedback en mixt vanuit dat principe of begrijp ik je niet helemaal?Volgens mij is met beide methoden niks mis (als je maar in de gaten hebt wat je doet) en zijn er zowel aanhangers van de ene als van de andere methode. Naar mijn idee mix je met je schuiven en niet met je gains.(heb ook het idee dat je geluidsverschil hebt) Liever je totaal volume knijpen, dan op 0db zetten. Martin. | |
kvm entertainment | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 8-9-2008 00:40 |
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 8-9-2008 00:42 KVM schreef: René Eppink schreef: Jij stelt de mics dus in op maximale Gain Before Feedback en mixt vanuit dat principe of begrijp ik je niet helemaal?Iets in de overload bij snare en drum komt bij mij ook wel voor, hangt een beetje van (kwaliteit van) de tafel af. (en bij digitaal blijf ik er natuurlijk bij weg ) Martin schreef: Naar mijn idee mix je met je schuiven en niet met je gains.(heb ook het idee dat je geluidsverschil hebt) Liever je totaal volume knijpen, dan op 0db zetten. | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 8-9-2008 00:41 |
René Eppink schreef: Bij een microfoon zorg ik eerst op de PFL dat ik niet in het rood kom, daarna schuif open en tegelijk de gain terugdraaien zodat je ongeveer het gewenste volume hebt wanneer je schuif rond de 0dB staat. Vooral bij bandjes handig doordat je makkelijk oorspronkelijke verhoudingen kunt terugvinden en je rond het 0dB gebied het nauwkeurigst kunt schuiven. (kijk maar naar de schaalverdeling naast de fader)Met de gain zorg je dat je signaal zo optimaal mogelijk binnenkomt (o.a. ruisverhouding) voor alle daarna liggende "apparaten". Ga je de gainknop gebruiken als volumeregelaar dan verander je daarmee niet alleen het volume van het kanaal in je mix (waar je dus de schuif voor hebt...) maar ook alles daarvoor. Je galm gaat anders klinken, je EQ reageert anders, inserts (sommige tafels) en vergeet niet de gevallen waarbij er geen aparte monitortafel is! René Eppink schreef: Vooral bij bandjes handig doordat je makkelijk oorspronkelijke verhoudingen kunt terugvinden en je rond het 0dB gebied het nauwkeurigst kunt schuiven. (kijk maar naar de schaalverdeling naast de fader)edit: Rene, ik zie dat ook ik je dus blijkbaar verkeerd begrepen heb. Maar ook nu vind ik het een beetje raar, waarom zou je met de schuif rond de -30db markering gaan mixen? In de theorie staat de schuif van je hardste signaal (de schuif die het verst open staat) op 0db en de rest daar allemaal onder. Als je het dan hebt op -30db wil dat zeggen dat je een signaal hebt dat je 30db zachter laat horen dan de hardste? Natuurlijk is het in de praktijk allemaal wat anders, mix je niet puur op techniek en gebruik je wat headroom (kan gelukkig ook bij de wat betere moderne tafels ) maar als het later op de avond wat harder moet heb ik daar nog altijd de master voor en zie ik geen reden om op -30 db te gaan zitten. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 8-9-2008 11:59 |
Wel iets om rekening mee te houden (is volgens mij nog niet genoemd in het topic). Als je microfoons 1 voor 1 gaat "uitfluiten" dan kom je in de problemen zodra je meer dan één open gaat zetten. Als je namelijk 2 microfoons open hebt dan verlies je zo'n 3dB GBF, bij 4 microfoons is dat reeds 6dB, bij 8 microfoons zelfs 9dB. Hou daar dus rekening mee bij het "uitfluiten" van je microfoons. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 8-9-2008 12:43 |
wat rene verteld is helemaal niet zo'n onzin en voor de zang erg prettig mixen. Zeker als er elke keer een andere leadzanger (es) is welke er dus effe bovenuit moet komen. je hebt je zangschuiven allen op een zelfde stand staan en kunt vanuit daar dus wel effe omhoog schuiven bij lead. Liedje afgelopen? dan ga je weer terug naar standje gelijk. Als het totaal harder moet dan shuif je de master verder open en of gebruik je subgroepjes die je kunt regelen! drums kun je echter niet zo mixen, daar zit te veel verschil in. Gitaar kan bijvoorbeeld wel weer. Zeker wanneer jij als mixer de solo's eruit moet schuiven. Solo afgelopen, schuif weer terug naar orgineel standje. Of het nul db moet wezen of er net onder zodat je net iets meer overhebt is ook afhankelijk van de tafel. | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... |