Forum > PC related Forum

Programmeren digitale systemen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
15-6-2008 18:18
Om te beginnen zal ik de titel wat ophelderen: ik zou een laptop met een externe geluidskaart willen gaan programmeren als hobby projectje zodat die kan fungeren als b.v.:
* equalizer
* crossover
* limiter
* compressor

Dit is dus NIET ter vervanging van een echte processor, maar gewoon als hobby project om eens wat te leren. Heeft iemand enig idee in welke hoek ik het zal moeten gaan zoeken? Welke programmeer taal het meest voor de hand ligt? Ik wil dus een interface maken waarmee je een inkomend signaal zit (met 2x een led-bar), vervolgens een aantal modules die je kunt instellen etc... en vervolgens weer b.v. 2/4/6x een uitgang.

Iemand hier die hier enig verstand/idee van heeft?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-6-2008 11:26
Hallo Alleznet,

Lijkt me een beetje een onzinnige vraag.

Het volgende moet je begrijpen en beheersen:

- Windows of elke besturing waarvoor je wilt gaan programmeren.
- terdege kennis hebben van hoe bijvoorbeeld een EQ precies werkt.
- én bovenstaande ook nog kunnen combineren en assembleren in een pakket.

En ik kan je met zekerheid zeggen dat je dit niet binnen een half jaartje allemaal beheerst (eerder jaren), ongeacht welk pakket je kiest om te programmeren.

Zoals eerder gezegd een onzinnige vraag.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
16-6-2008 20:34
Dat maakt niet uit hoor, heb al redelijk wat ervaring met Java maar eerlijk gezegd nog nooit iets tegen gekomen in deze richting, en daar wil ik wel wat tijd in stoppen... Een vraag is nooit onzinnig, dat het lang zal duren en niet makkelijk is, is wat anders wink ;).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-6-2008 20:45
DSP ontwikkelkit kopen (ca. 1000 euro en hoger), programmeren in de taal die gebruikt wordt bij de ontwikkelkit (vaak C of een derivaat daarvan) en spelen maar.

Onhaalbaar? You betcha (tenzij je op HBO niveau afgestudeerd bent in deze richting).

Zoek eens Google op "dsp development board".

Is je vraag onzinnig? Ja, eigenlijk best wel. Vooral als je nagaat dat je in je openingspost echt geen bal neer hebt geschreven over wat je zelf al voor veldwerk verricht hebt. Volgens mij heb je echt geen idee waar het hier over gaat. Ik krijg daardoor het "het lijkt me wel leuk maar ik ga zelf nog even totaal geen werk verrichten" gevoel.

Dat soort dingen wil ik wat voorkomen. Vandaar dat ik je bij deze de kans geef om aan te tonen dat je er al VELE VELE uren in hebt zitten (en zo niet, dan slotje).

Wil ik iemand helpen die echt serieus hiermee bezig wil? Zeker weten, absoluut. Ik ben een half jaar zeer fanatiek bezig geweest met deze materie (tijdens m'n studie toen een DSP nog een echt magisch ding was) en vind het leuk er weer eens in te duiken. Wil ik iemand helpen die geen idee heeft waar het over gaat? Nee, natuurlijk niet. Dat heeft NUL nut!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
16-6-2008 20:57

Dré] schreef:

Onhaalbaar? You betcha (tenzij je op HBO niveau afgestudeerd bent in deze richting).
Om te beginnen, nog niet afgestuurd maar ga volgend jaar wel ermee beginnen. Verder heb ik de afgelopen 4 jaar al veel ervaring opgedaan met systeem omgevingen (van simpele PC's tot aan blade servers toe). Verder flink ervaring met 'scripttalen' en druk bezig om Java helemaal onder de knie te krijgen.

Heel veel uren erin gestopt heb ik nog nog niet, maar met een flinke vakantie voor de boeg (4 maanden minstens) wil ik daar wel een flinke gooi naar gaan doen. Als je er een slotje op wilt zetten zal me dat verder niet zozeer bekoren, maar ik was enkel benieuwd of iemand me een klein duwtje in de goede richting wil sturen. Heb zelf al wel wat freeware SDK's doorgekeken maar die bevatten grotendeels niet waar ik naar op zoek ben (of wellicht herken ik het er niet in?!).

Verder ben ik wiki wél al afgestruind de afgelopen week op zoek naar wat informatie, maar veel verder dan theorie kom ik niet echt: en mijn ervaring met andere dingen heeft geleerd dat de praktijk sneller leert dan enkel en alleen theorie. Over het Goertzel algoritme en gerelateerde zaken staat wel hier en daar een programmeer voorbeeldje bij, maar om dan van een 'interface idee' ineens naar een editor te springen en aan de slag te gaan is me een te grote stap; vandaar dit topic. Immers is het omzetten van dat analoge signaal naar een digitaal signaal nog niet zo heel gek, daar zijn standaard classes voor beschikbaar, maar dan? ashamed :$

Dus ja: als u doelt op vele vele uren achter een computer doorbrengen over enkel en alleen het DSP gebeuren, nee, maar wel met heel erg veel daar om heen (van programmeertaal tot ...). Ik wacht het 'vonnis' geduldig af wink ;), maar zou het wel erg jammer vinden als u er een slotje op zet...
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-6-2008 21:05
Laat maar eens wat zien dan. Neem als voorbeeld een aantal van de topics van Webbie waarin hij begint met iets (waarover hij op dat moment nog weinig tot niets weet) en in het topic héél duidelijk laat zien wat hij gevonden heeft en wat hij daarvan geleerd heeft. DAT is de bedoeling van een forum (zoals ik het voor ogen had in ieder geval).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-6-2008 10:39
Hallo AllezNet,

Vond het eigenlijk wel een interessant topic, maar als verdere input uitblijft, tja...

Nu heb je ons lekker gemaakt en komt er niks.
Is het zelfde als n**ken zonder kl**rkomen laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-6-2008 22:24
Hier waren we er al over begonnen. Echter is voor digitaal filteren een basis kennis over fourier transformatie een must, en om een of ander idee vraag ik me af of de OP al begonnen is daarover te lezen...

veel plezier bij dit begin.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-7-2008 20:36
Ben met lezen wel al een tijdje bezig zo in de loze uurtjes, maar het blijkt een stuk lastiger als het lijkt dus dat lezen zal nog wel even zo door moeten gaan denk ik wink ;). In ieder geval bedankt big bang voor je 2 links, hoewel ik die wel al had gelezen!

Probleem blijft echter dat het zetten van de eerste stappen na het lezen volgens mij behoorlijk groot zijn... Er zijn API's te koop van enkele honderden tot duizenden euro's, maar heb nog geen freeware simpele voorbeelden gezien.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
16-7-2008 10:59
Voordat je een programmeertaal kiest zou ik eerst zorgen dat je de wiskunde achter de DFT helemaal doorhebt. In principe komt het hele verhaal neer op het rekenen met matrixes en daar 2 wiskundige transformaties op loslaten.
Echter zitten er een aantal haken en ogen aan. Omdat je met een discreet signaal werkt dat je gaat transformeren, krijg je (ongewenste) neveneffecten, zoals periodisering (=herhaling van het spectrum in het frequentiedomein omdat het signaal in het tijdsdomein gesampled is. Dit is een van de problemen die je tegen gaat komen.

Verder kan de volgende link je ook nog flink van pas komen:
sin
Een sinus kan namelijk uitgeschreven worden in e-machten. Van deze formule maakt de DFT veelvuldig gebruik.

Als ik de komende weken tijd heb, zal ik eens kijken of ik zin om om alle wiskunde die nodig is bij elkaar te zetten. Is voor mij op het moment al weer een tijdje geleden dat ik me erin verdiept heb, en is wel goed om alles nog eens na te kijken.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)