Forum > Geluid

Voor welk setje moet ik kiezen?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RuudjanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2006
Laatste: 27-2-2010
Berichten: 48
25-5-2008 21:27
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een set voor ongeveer 3500 tot 4000 euro! Het liefst actief. Op dit moment heb ik 2 Lem D400.

Ik zit erover na te denken om 4 Lem T-5SA subs erbij te kopen (850 p/st...4 stuks 3400 euro).
Maar op internet zag ik het volgende set in de aanbieding:
2 RCF ART 322a
2 RCF ART 705as
Dit setje kost me 3500 euro.

Nu weet ik dat RCF een goed merk is en kwalitatief goed geluid heeft. Ik vind Lem zelf ook heel goed klinken, maar weet niet wat ik van de Lem subs moet verwachten.

Zijn dit twee vergelijkbare setjes? Zit er een voordeel in twee subs per kant van 500 watt rms of een enkele sub van 800 watt rms? Ken beide sets niet dus alle informatie en ervaringen zijn welkom over deze sets..
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
26-5-2008 10:43
Gooi de type's eens in de zoekmachine en antwoorden op je vragen rollen er uit wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
26-5-2008 11:17
De RCF set is een hele leuke set en ik heb hem destijds verkozen boven de set van LEM (T5sa/T4a) omdat ik het qua klank allemaal wat mooier vind en omdat de sub wat lichter is. Het nadeel van de RCF set is dat hij wat duurder is.

De RCF subs en toppen spelen per stuk harder dan de tegenhangers van LEM. Het nadeel is echter wel dat je 4 LEM subs tegenover 2 RCF subs gaat zetten. Ik denk dat de RCF subs dat heel zwaar gaan krijgen om dat bij te benen.

Daar ligt dus een beetje je keuze: ben je tevreden over de geluidskwaliteit en de geluidsdruk die je D400's neerzetten? Dan zou ik lekker 4 LEM subs erbij nemen, want dat is absoluut een leuke set. Mocht je meer druk willen opbouwen, dan zou ik toch serieus kijken naar de RCF set, zeker als het mogelijk is om subs bij te huren in de buurt. Want 4x T5sa en 2x D400 zijn geen partij voor een set van 4x ART-705as en 2x ART-322a.

Hier vind je het topic waarin moderator Sylvia voor dezelfde vraag stond.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RuudjanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2006
Laatste: 27-2-2010
Berichten: 48
26-5-2008 11:54
Philip,

Bedankt voor je reactie. Dat was precies wat ik wilde horen. Ik denk toch dat ik voor het Lem setje ga! Heb ik meer nodig kan ik dat altijd bijhuren.
Dan heb ik nog een vraagje. Wanneer ik 4 Lem T-5sa subs heb, volstaat het dan met een Lem D400 (of de nieuwe Lem M5 master) als topspeaker? M.a.w. volstaat de D400 qua vermogen bij 4 subs? Moet ik een zwaardere top erbij pakken zoals de Lem T5a (500 watt ipv 400 watt)??

Misschien nog een rare vraag, maar is een Dap soundmate 3 MK3 te vergelijken met de Lem set die ik in gedachten heb (4 subs en 2 tops)? Qua vermogen ligt de Dap voor, maar komt dat ook tot uiting in de praktijk? Ik heb gister namelijk het Dap-setje gehoord en vond het niet verkeerd klinken! Of moet en mag ik meer verwachten van het Lem setje?
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-6-2008 00:12
@Ruudjan,

Heb je al een set gekocht ? Zo ja, welke is het geworden ?

Ik ben voor onze drive-in ook aan het kijken voor een geluidsset, maar mijn keuze wil ik maken tussen HK PRO serie, Mackie srm+swa, en RCF art series.
Het budget voor de geluidsset zal voor ons op +- 3000 stoppen, dus ik was aan het kijken naar een evt tussenstap van een leuk setje (eerst 2 tops en 2 subs, waar naderant nog 2 subs bij kunnen).

Voor ons hoeft het niet per sé echt hard te gaan, dit is alleen nodig met carnaval. Voor de rest doen wij huis tuin en keuken feesten, waarbij evt 2 tops ook al voldoet. We hebben buiten die feesten om wel al grotere zaalfeesten mogen verzorgen tot 100 man, waarvan de helft op de dansvloer staat. Het volume moet dan vaker hoog opgevoerd worden, en dat gaat met onze huidige set moeizaam. Dat omdat de JBL's op een hoog vermogen domineren met hun hoog. Dit is hoogst irritant, ook op de carnavalswagen was het niet gezond qua hoge tonen.

Omdat onze set ook niet super zwaar hoeft te zijn qua gewicht, wil ik een niet te zware set hebben. Maar aangezien de SF25 een dubbele 15'' is, is het onmogelijk deze op statief te zetten. Daarom wilde ik evt voor die tussenstap gaan, met 2 tops en 2 subs. Mocht het harder moeten, kan ik altijd nog 2 subjes bijhuren.

De set die ik van RCF op het oog had, is de RCF 4Pro 7001 Aktiv System. Helaas heb ik geen dealer gevonden, of iemand die RCF kasten in bezit heeft. Daarom is de keuze moeilijker, aangezien ik HK nog niet gehoord heb, en RCF ook niet. Van Mackie heb ik slechts de srm450 gehoord in de buitenlucht. Er zitten hier in de buurt zo ver ik weet (helaas?) alleen maar dap/skytec/jbsystems dealers.
Freelance diensten & LED Design
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
23-6-2008 10:13

Ruudjan schreef:

Misschien nog een rare vraag, maar is een Dap soundmate 3 MK3 te vergelijken met de Lem set die ik in gedachten heb (4 subs en 2 tops)? Qua vermogen ligt de Dap voor, maar komt dat ook tot uiting in de praktijk? Ik heb gister namelijk het Dap-setje gehoord en vond het niet verkeerd klinken! Of moet en mag ik meer verwachten van het Lem setje?
Beetje laat, maar goed. Ik heb de Soundmate 3 MKII nog niet gehoord, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel moet ik toegeven dat de X-serie van DAP mij redelijk heeft weten te imponeren. Zeker voor het prijskaartje wat eraan hangt. Wellicht dat de actieve X-serie een optie zou zijn.

kevinos91 schreef:

Ik ben voor onze drive-in ook aan het kijken voor een geluidsset, maar mijn keuze wil ik maken tussen HK PRO serie, Mackie srm+swa, en RCF art series.
Het budget voor de geluidsset zal voor ons op +- 3000 stoppen, dus ik was aan het kijken naar een evt tussenstap van een leuk setje (eerst 2 tops en 2 subs, waar naderant nog 2 subs bij kunnen).
Voor 3000 euro zijn er ruim voldoende opties, waaronder de HK, Mackie, RCF en LEM kasten. Als het niet hard moet, maar wel zuiver, dan zou je ook de LEM Master-5 eens kunnen overwegen. Deze schijnt ook heel behoorlijk te presteren. En verder is misschien de DAP actieve X-serie of Soundmate serie te overwegen voor je.

kevinos91]Omdat onze set ook niet super zwaar hoeft te zijn qua gewicht, wil ik een niet te zware set hebben. Maar aangezien de SF25 een dubbele 15'' is, is het onmogelijk deze op statief te zetten. Daarom wilde ik evt voor die tussenstap gaan, met 2 tops en 2 subs. Mocht het harder moeten, kan ik altijd nog 2 subjes bijhuren.

De meeste actieve kunststof systemen, voldoen wel aan deze eis. Echt licht zou de LEM Master-5 wederom zijn: 15 kilo. Een RCF ART-322a weegt een grove 24 kilo, om eens een tegenhanger te noemen.

kevinos91]De set die ik van RCF op het oog had, is de RCF 4Pro 7001 Aktiv System. Helaas heb ik geen dealer gevonden, of iemand die RCF kasten in bezit heeft. Daarom is de keuze moeilijker, aangezien ik HK nog niet gehoord heb, en RCF ook niet. Van Mackie heb ik slechts de srm450 gehoord in de buitenlucht. Er zitten hier in de buurt zo ver ik weet (helaas?) alleen maar dap/skytec/jbsystems dealers.

In Cuijk zit een redelijk grote RCF dealer. Hij heeft in ieder geval de ART-serie en 4Pro serie liggen. Echter zijn de 4Pro 6001 en 7001 wel hele andere systemen dan de eerder beschreven kastjes. Dit zijn namelijk hoorngeladen 10"/2" toppen welke zo'n 30 kilo, schoon aan de haak wegen. Het idee van een makkelijk tilbare set is daarmee al redelijk aan diggelen gegooid. Daarbij komt dat deze kasten veel meer druk kunnen opbouwen dan een ART-322a, wat ongeveer de meest krachtige topkast is die in dit topic is genoemd. Het verschil tussen de 4Pro 7001 en de overige kasten is dus behoorlijk groot.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-6-2008 20:09
@ Philip,

Heb jij zelf dan ervaring met de 4Pro serie ? En heb je ze naast de ART gehoord ?
Freelance diensten & LED Design
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
23-6-2008 20:54
Gezien je eisen heb je helemaal niets aan een 4pro7001 set. Om aan te sluiten bij Philip, afgezien het logo heeft deze set niets gemeen met de andere genoemde RCF-systemen en is voor hele andere toepassingen ontwikkeld. De 4pro7001 is long throw en bestaat uit een losse midbas kast van 2 x 15” en een losse topkast met 10” en 2”. Drukt enorm door en is voor grotere events bedoeld. Op bv. een bruiloft zit het geheel je volledig in de weg en kun je er niets mee. Komt bij dat de midbas kast (naam zegt het al) geen echt sub geeft, het is de bedoeling dat je er een aantal subs, bijvoorbeeld de 4pro8001as, onder zet. Om alles bij te benen heb je er daar minimaal twee, liever drie of zelfs vier van per kant nodig. Dan krijg je ook een goede stackhoogte, wat met alleen een 4pro7001 niet lukt. Het totaal is dan overigens een uitstekend systeem maar groot en zwaar.

Los daarvan is de afstraling van de hoorn met 60 x 40 te klein om op kleinere gelegenheden in te zetten. Vooraan snoeihard in je gezicht, pas op een aantal meters afstand begint het te klinken.

LEM T5 is bewezen en klinkt heerlijk. Op papier lijkt het niet heel veel maar de kast is wel duidelijk zwaarder dan de art705. Dre gaf eerder al aan dat er meer nieuws van LEM aan zit te komen, dus goed mogelijk dat er met een nieuwe serie wat van het gewicht wordt afgesnoept.

Wil je harder dan kun je ook naar de RCF gaan kijken. Naast de art705 is het ook mogelijk om een stapje verder te doen naar de 4pro8001AS met genoemde art322 toppen. Eventueel art522’s, die zijn dik 5 kilo lichter, klinken iets netter en gaan ook nog net enkele db’tjes harder. Mijn ervaring is in elk geval dat de art322 een 4pro8001as net niet bijhoudt. In combinatie met een art705 gaat dat overigens wel goed happy :)
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-6-2008 21:06
In een duitse winkel krijg ik een andere combinatie te zien (als actie set), dan de benoemde art322 en art705. Hier krijg ik namelijk RCF ART 312A / ART 705A aangeboden. Komt dit omdat de art322 de art705 dan net niet bijhoud ? Of zie ik dit verkeerd.

Het lijkt me overigens dan wel een goed idee om te beginnen met maar 2 art322 tops, en dit later dan uit te breiden met 2 of 4 art705.
Freelance diensten & LED Design
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
23-6-2008 23:13
De ART-322a speelt erg hard en naar mijn idee net te hard om ondersteund te worden door één enkel ART-705 subje. Twee subs per topje zou naar mijn idee prettiger werken. Hoe dat precies zit met de ART-312 weet ik niet, maar het lijkt me ook een goede combinatie. Het voordeel van de 2 inch driver is dat hij wat langer overeind blijft bij hoge volumes en ik vind het iets prettiger klinken. Daarbij kwam dat ik tot nu toe m'n eerste setje ART-322a heb kunnen kopen tijdens een aanbieding en het tweede setje van Sylvia: ik heb nooit echt de kans gehad om de 312 te kopen wink ;) laugh :D

De 4Pro-8001 is een prima sub, maar wel behoorlijk zwaar. Deze sub til je niet zomaar alleen. De ART-705 weegt 40 kilo en is al een flinke workout. De 4Pro-8001 legt daar nog eens krap 15 kilo bovenop: die til je niet even in je ééntje naar binnen. Mocht je regelmatig alleen werken, is dat zeker iets om rekening mee te houden.

De LEM T5sa is ook een prima subje. Wat goedkoper dan de RCF subs, ook wat zwaarder dan de ART-705 en wat minder belastbaar. Wel een hele goede kickbas. Ofwel prima subje voor drive-in werk.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)