Forum > Geluid

Microfoon gebruik op DJM-800

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
Berichten: 22
27-4-2008 14:23
1 x bewerkt. Laatst door Armand op 27-4-2008 20:57
Hallo mede forummers!

Ben een tijdje aan het nadenken (en op het forum proberen te vinden) hoe ik nu enigszins eenvoudig de mic-uitgang op mijn DJM-800 "in de hand" kan houden. Wanneer ik hem nu gebruik (of iemand anders), dan sta ik continue het signaal te regelen om de mixer niet óf over te sturen door de gain op het mic-kanaal zachter te zetten óf de gain harder te zetten omdat het signaal te zacht klinkt. Tevens heb ik soms ook wel wat last van feedback ... hoogst irritant, maar kan op de mixer natuurlijk meteen ingrijpen om het signaal weg te draaien ...

Nu weet ik dat je dit met een compressor / feedback destroyer wel e.e.a. kunt beheersen ... echter ik wil extra benodigde aansluitingen zo veel als mogelijk beperken.

Mijn set bestaat uit een prodjuser flightcase waarin 2x CDJ-1000MK3 + de DJM-800 in zit. Hieruit gaan momenteel 2x XLR uit en een powercon uit naar mijn amp-rack. Lekker snel, plug & play!. Met randapparatuur voor de mic zal er dus wat bij moeten komen en misschien e.e.a. ook op een andere manier moeten worden aangesloten (?).

Ik gebruik nu dus de mic-aansluiting op mijn mengpaneel ... ik wil die aansluiting wel graag blijven gebruiken alleen dan dus niet meteen een mic erop, maar eerst naar mijn amprack naar een nieuw aan te maken (XLR) input in mijn amprack, waar via een compressor (en misschien ook een feedback destroyer?)het signaal weer naar een uitgang waar de mic dan op komt ....

Kan dit? of zal ik het anders moeten aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

(ik kwam van DBX deze tegen: DBX 286A
, nog geen feedback destroyer, maar voor de mic misschien ook goede oplossing? Of misschien beter een algemene compressor over de gehele installatie te gebruiken? (wat overigens voor mij voor de muziek niet nodig is aangezien ik dat met de gains op de mixer en de DCX2496 processor wel goed en vrij simpel in de hand kan houden ... een compressor over alles heen zou in mijn ogen dan meer de dynamiek kunnen verstoren dan dat ik er profijt van zal hebben)
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
27-4-2008 20:11
Microfoon over een compressor heen moet goed lukken, wel opletten op de signaal niveau verschillen tussen line (van de compressor) en die van je microfoon.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 108
28-4-2008 16:36
Een compressor kan best een toegevoegde waarde hebben, maar om feedback te voorkomen lijkt het me niet het meest geschikte apparaat.
Sterker nog, grote kans dat het alleen maar erger wordt.

War wel kan helpen is een gate (die vaak wel op een compressor zit), of een equalizer.

Verder heb ik niet erg goede ervaringen met op mic niveau effecten los te laten. Ik zou zelf kiezen om een aparte mic voorversterker aan te schaffen en deze aan te sluiten op een niet gebruikt line kanaal van je DJM800.
Hiertussen kun je dan (onbeperkt) effecten plaatsen.
Think Different ..
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
Berichten: 22
28-4-2008 20:01
Hm, twijfel nu toch ook of de 286 wel kan. Deze heeft namelijk een mic pre-amp en ik vraag me af of ik met de mic-uitgang van de DJM naar de input kan gaan van de 286. De DJM heeft naar mijn weten een eigen mic-versterking ...

Als het wel kan, hoe maak ik de aansluiting? De XLR vanuit de mixer naar 2x een jack die in de 286 moeten waarvan de 1 naar de Line-input gaat en de ander op de Output? en vervolgens de mic dan op de mic-input.

Even 2 wat handigere jeepeegeetjes om de aansluitingen van beide apparaten weer te geven:
DJM 800 microfoon gedeelte
DBX 286A front & rear

Naast de 2 CDJ´s wil ik bijv. nog een Denon HD2500 aansluiten op de mixer. Daarmee zal ik dan alle 4 de line kanalen vol hebben. Wanneer het echt niet via de microfoonaansluiting kan ... heb ik nog de effect send & return (4x jack) op de DJM zitten welke ik sporadisch gebruikte voor een EFX1000 (recentelijk verkocht). Aangezien ik daarmee dan 4x een jack heb, is de 286 wellicht weer niet te gebruiken ... of???

Waar ik in principe naar toe wil, is dat ik de microfoon eventueel voor een zanger zou kunnen inzettten. (naast de compressor dus ook een galm effectje en een feedback destroyer nodig .. ? ... liefst 1 all-in-one 1HE of 2x 1HE oplossing, aangezien ik dat als ruimte nog over heb in mijn amprack). Tips en advies zeer welkom dus ... Thanks!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
28-4-2008 21:07

Armand schreef:

Hm, twijfel nu toch ook of de 286 wel kan. Deze heeft namelijk een mic pre-amp en ik vraag me af of ik met de mic-uitgang van de DJM naar de input kan gaan van de 286. De DJM heeft naar mijn weten een eigen mic-versterking ...
Waar zie jij een mic-uitgang op jouw mixer?
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
Berichten: 22
28-4-2008 21:15

jadjong schreef:

Waar zie jij een mic-uitgang op jouw mixer?
Uhm, DJM/800 heeft 2 mic aansluitingen linksboven op de mixer. Nog even een beeld van de gehele mixer met het mic-gedeelte omcirkeld wink ;)

DJM800 geheel
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
28-4-2008 21:25
Je wilt van de mic naar de ingang van de 286A, dan van de uitgang van de 286 naar de DJM. Dat laatste lukt alleen als je het signaal weer terugbrengt naar mic-niveau.
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
Berichten: 22
28-4-2008 21:35

jadjong schreef:

Je wilt van de mic naar de ingang van de 286A, dan van de uitgang van de 286 naar de DJM. Dat laatste lukt alleen als je het signaal weer terugbrengt naar mic-niveau.
Ik denk dat je het zo goed omschrijft ja. De mic wordt dan aangesloten op de 286A maar het signaal moet wel terug naar de mixer om hem aldaar te kunnen bedienen. Het gedeelte van het terugbrengen naar mic-niveau begrijp ik niet helemaal ...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
28-4-2008 21:54

Armand schreef:

jadjong schreef:

Je wilt van de mic naar de ingang van de 286A, dan van de uitgang van de 286 naar de DJM. Dat laatste lukt alleen als je het signaal weer terugbrengt naar mic-niveau.
Ik denk dat je het zo goed omschrijft ja. De mic wordt dan aangesloten op de 286A maar het signaal moet wel terug naar de mixer om hem aldaar te kunnen bedienen. Het gedeelte van het terugbrengen naar mic-niveau begrijp ik niet helemaal ...
Line signaal uit de compressor is iets van 700mV, mic signaal wat de DJM wil hebben is iets van 40mV, dus daar moet het een en ander verzwakt worden.
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
Berichten: 22
28-4-2008 22:18

jadjong schreef:

Line signaal uit de compressor is iets van 700mV, mic signaal wat de DJM wil hebben is iets van 40mV, dus daar moet het een en ander verzwakt worden.
Geen kant en klare oplossing te verzinnen om het mic signaal uit de DJM middels een apparaat binnen een bepaalde grenswaarde te houden, eventueel ook van een effect zoals galm te voorzien, en "feedbackvrij" te houden? Ik mag aannemen dat er toch meer mensen zijn met een DJM-800 of 600 die mijn "probleem" herkennen of misschien zelfs hebben kunnen oplossen? Effect send & return opties zijn ook nog mogelijk ... shocked 8O

Terug naar forum Reageer (zonder quote)