Forum > Geluid

monitor EQ aanschaffen

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-2-2008 10:47
Beste mensen.

Ik ben weer eens aan het updaten en heb mij daarom een 4kanaals monitor versterkertje gekocht. Deze zal gebruikt worden om 4 groepjes monitoren aan te sturen.
Voornamelijk op de toch redelijk kleine podia, in kroegen en kleinere zalen.

gebruikte monitoren tot nu toe pas212.

Ik heb bewust voor een 4kanaals versterker gekozen zodat alles compact blijft.
Hiervoor wil ik nu ook een eq hebben zodat ik toch een aantal freq. kan wegdrukken. Opzich hebben de pas kastjes niet eens zoheel veel eq nodig, rondzingen doen ze niet zo snel.

Mijn vraag is.. zit er groot verschil in de 31 bands en de 15 bands eq's op monitoren?
Is het uberhaupt goed bruikbaar? met 15bands eq kan ik namelijk uit met 2he ruimte in mijn rackje en heb dan 4 kanalen eq wat nog past in mijn rackje en het dan nog compact houdt. Ik heb evt 3he ruimte.

Zijn 15bands eq's bruikbaar en zo ja welke merken, modellen raden jullie dan aan?

Het hoeft niet "uber" goed of duur te wezen, als het maar bruikbaar is. happy :)

Ik hoor graag jullie bevindingen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
22-2-2008 11:35
Er zijn ook 2x 31 bands EQ's van 1HE, bijvoorbeeld de Alesis MQ-230, maar ook enkele andere merken.
Nadeel is dan (natuurlijk) dat de faders wat klein zijn, maar voor mij is dat geen probleem...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
22-2-2008 23:55
En 4-bands parametrisch? Dat is redelijk klein en een stuk precieser werken dan 15 of 21 bands hakbijlen. Het is ff wennen als je al die schuifjes gewend bent, maar daarna is het heerlijk werken en je houdt een stuk meer geluidsdruk over.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-2-2008 13:18
Hallo,

jadjong schreef:

En 4-bands parametrisch? Dat is redelijk klein en een stuk precieser werken dan 15 of 21 bands hakbijlen. Het is ff wennen als je al die schuifjes gewend bent, maar daarna is het heerlijk werken en je houdt een stuk meer geluidsdruk over.
Klopt helemaal wat JadJong zegt.
Een 4-bands parametrische eq werkt veel muzikaler (en geleidelijker), je kan namelijk de versterking/afzwakking, frequentie en Q-factor onafhankelijk van elkaar instellen.

Zelf heb ik een Stage Accompany PPE 2410, Programmable Parametric Equaliser.
Het apparaat heb je zo door, en is echt niet veel moeilijker als een grafische eq.
Het grote voordeel van de PPE is dat de signaalweg compleet analoog is, en alléén de "parameters" digitaal worden gestuurd. De filters van de PPE 2410 zijn op 1% nauwkeurig.
Ook een groot voordeel is dat de PPE een leveller (limiter) heeft die heel geleidelijk ingrijpt.
Het apparaat is ook te "locken".

Uitfluiten en resonaties vinden kun je heel gemakkelijk met de PPE, gewoon door met een hoge Q-factor en maximale versterking van laag naar hoog te "browsen".

Alléén is de PPE 3HE hoog, maar daar zou ik zelf niet naar kijken.
De kwaliteit en betrouwbaarheid lijken mij een stuk belangrijker.

Meer info vind je in de manual van de PPE 2410 (vanaf hoofdstuk 9), de parametrische eq word daar zéér duidelijk uitgelegd.
Over de PPE 2410 (en de voorloper er van: PPE 2400) is hier ook meer te vinden.

Voor ongeveer de prijs van een nieuwe Behringer DEQ-2496 ULTRACURVE PRO (die overigens wel 1HE hoog is), heb je een nette tweedehandse Stage Accompany PPE 2410.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-2-2008 14:47
bedankt webbie verghaal wordt een stuk duidelijker..

deq is echter geen optie aangezien ik verschillende verhalen lees en hoor over problemen. Apparaat wat jij aanhaalt lijkt mij wel weer erg groot..

Ik heb mij eens verder verdiept in dergelijke apparaten en via een ander forum ook een tip gekregen.. een TC eq station. Erg interressant apparaat echter totaal buiten het budget. Door een zoektocht naar dergelijke apparaten kwam ik uit bij ALTO.

Iemand ervaring met dit merk? Gaat mij vooral om de Control 60.

Alto heeft verder ook erg interressante apparaten.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MarkRomboutsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 62
24-2-2008 14:55
Ook Mackie heeft een 4 kanaals digitale EQ in 2HE volgens mij.
Dat zou wellicht ook interessant kunnen zijn. Prijs valt ook nog wel mee dacht ik, in tegenstelling tot de TC inderdaad.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-2-2008 16:18

Watt-Xtra schreef:

Door een zoektocht naar dergelijke apparaten kwam ik uit bij ALTO.
Het "vergelijk" Alto/TC moet natuurlijk appels en peren zijn.

Waarom je geluid stoppen in een goedkope digitale schredder?
En al helemaal als er analoog betere "oplossingen" zijn.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2008 17:00
Hallo Watt-Xtra,

Watt-Xtra schreef:

deq is echter geen optie aangezien ik verschillende verhalen lees en hoor over problemen. Apparaat wat jij aanhaalt lijkt mij wel weer erg groot..
In je openingspost gaf je aan dat je eventueel plaats had voor een 3HE apparaat.
De PPE 2410 is 3HE hoog.
Iemand ervaring met dit merk? Gaat mij vooral om de Control 60.
ALTO is volgens mij een merk wat in de prijs/kwaliteits klasse zit van Behringer en DAP, misschien nog wel daar onder.
Zelf heb ik geen ervaring met het merk, misschien andere wel.

Martin gaf het al aan, een TC EQ Station heeft een "retail price" van $5,245.00 en staat dus helemaal niet in vergelijk met het merk ALTO.

Zoals Martin ook al aangaf, kun je dan beter een goede analoge EQ pakken.
Bijvoorbeeld de eerder aangehaalde PPE 2410.
Die heb je rond de 300,- euro in goede staat.
Ik heb het al eerder gezegd , de PPE 2410 is echt ruis en bromvrij.
Veel mensen zijn bang van de knoppen, maar werkt echt heel simpel.

Als je er een keer mee wil stoeien, kun je altijd een keer langskomen.

Eventueel weet ik nog wel een PPE 2400 en een PPE 2410 voor een schappelijke prijs voor je.
Zijn nu nog redelijk geprijsd, maar aan de reacties te merken vanaf mijn site kan dat wel eens heel gauw anders worden.
In, met name, de PPE 2410 is behoorlijk wat interesse en heb al een paar keer de vraag gekregen of ik er een wist.

Wat is overigens je budget?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-2-2008 18:14

Webbie schreef:

ALTO is volgens mij een merk wat in de prijs/kwaliteits klasse zit van Behringer en DAP, misschien nog wel daar onder.
Zelf heb ik geen ervaring met het merk, misschien andere wel.
Kijk maar eens naar deze site. Zij maken ook vele OEM producten voor andere merken. Kwaliteit is best aanvaardbaar.

TCMC
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-2-2008 18:43

TCMC schreef:

Kwaliteit is best aanvaardbaar.
Hoeveel van de "best aanvaardbare" apparatuur kan je in totaal hebben om uiteindelijk "niet aanvaardbaar" over te houden?

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)