Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte BR sub op basis van Ciare NDH15-4S driver

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
21-2-2008 17:12
Sinds kort heb ik de drang om een set nieuwe subs te verwerven. Ik heb nu een setje RCF ART-705AS subs, maar ze houden mijn toppen net niet goed bij. Om die reden ben ik eens gaan spelen met WinISD om eens te kijken naar wat leuke alternatieven.

Na wat zoeken, viel mijn oog op de volgende vier drivers:
18Sound 15ND930 (€211,- ex btw / €251,- bij Speakerstore)
B&C 15TBX100 (€247,- ex btw / €294,- bij Speakerstore)
Beyma 115ND-W (€288,- ex btw / €343,- bij Speakerstore)
Ciare NHD-15-4S (€251,- ex btw / €299,- bij Speakerstore)

Met de B&C driver heb ik opzich goede ervaringen. Ik heb deze driver in een setje EAW SB-150 nabouw kasten zitten. Erg compact, redelijk goed te tillen en er komt vreselijk veel druk af als hij correct versterkt word (900W/8ohm). De output van deze combinatie zou ik graag willen evenaren en om die reden gebruik ik deze sub even als referentie. In een kast van krap 120 liter, getuned op 41Hz, krijg ik een F3 punt bij 38Hz en een SPL van 123dB bij 1000W versterking. Wel heeft deze sub een dipje van ongeveer 1,5dB rond de 75Hz.

De 18Sound driver viel al snel af omdat ik wat moeite had met het combineren van een hoge output, een vlakke response en het beperkt houden van de X-max.

De Beyma presteert heel aardig, volgens de simulatie, in een kastje van krap 120 liter, afgetuned op 44Hz. Het F3 punt ligt bij 41Hz, wat in mijn optiek lang niet slecht is. Met 500W versterking komt een SPL van 122dB te voorschijn.

De Ciare NHD-15-4S lijkt momenteel de favoriet. In een kast van 110 liter, getuned op 39Hz, laat deze luidspreker een SPL van 123dB zien bij 1000W versterkingsvermogen en een f3 punt bij 38Hz. De response is iets vlakker als die van de B&C 15TBX100, de kast is het meest compact en het gaat om een Neodymium driver, zodat ik een lekker lichte sub kan bouwen (in tegenstelling tot de enorme magneet die achterop de B&C driver zit).

De WinISD bestanden:
18Sound 15ND930 Projectbestand: N/A Driver data
B&C 15TBX100 Projectbestand Driver data
Beyma 115ND-W Projectbestand Driver data
Ciare NHD-15-4S Projectbestand Driver data

Ik wil in de subs een versterkingsmodule inbouwen. Hierover heb ik Dré gemaild, om te kijken wat hij in de aanbieding heeft. Tijdens een kleine speurtocht op Internet kwam ik het volgende tegen: 4-Acoustic DSPA-600 inbouw amp. 550W/8ohm of 1000W/4ohm, DSP ingebouwd, ziet er allemaal erg netjes uit.

Mijn vragen:
1. Heb ik fouten gemaakt in mijn WinISD projecten? Of kan ik hiermee aan de slag en de eerste stap zetten richting een leuke nieuwe sub (tekenen en zagen)?
2. Zijn er eventueel andere 15" drivers in deze prijsklasse (ongeveer 300 euro per driver) die een beter resultaat kunnen neerzetten als wat ik nu heb gedaan?
3. Heeft iemand informatie over die 4-Acoustic inbouw versterker of misschien andere opties als het gaat om dergelijke inbouw versterkers?

De grootste eisen bij dit project zijn: voldoende diepgang en redelijk wat druk in een kastje wat ik in m'n eentje kan tillen/verplaatsen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
21-2-2008 17:42
Met de B&C driver heb ik opzich goede ervaringen. Ik heb deze driver in een setje EAW SB-150 nabouw kasten zitten. Erg compact, redelijk goed te tillen en er komt vreselijk veel druk af als hij correct versterkt word (900W/8ohm). De output van deze combinatie zou ik graag willen evenaren en om die reden gebruik ik deze sub even als referentie.
Misschien een stomme vraag maar als je dit wil evenaren, waarom maak je er dan niet een paar extra bij (met de B&C)?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
21-2-2008 18:11
Omdat de gebruikte driver een aardig stuk zwaarder is en ik alleen moet tillen. Het versterkertje zal namelijk weer een aantal kilo's toevoegen, dus vandaar dat ik ook eens gekeken heb naar een aantal lichtgewicht drivers.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
21-2-2008 23:46
Andere mogelijkheden voor een compacte en lichte 15” baskast:
RCF LF15N401 of BMS 15N840V2.

Beiden in 80 liter, afgestemd op 42-43 hz. Kleine kast en veel bas vraagt wel om meer vermogen, maar de BMS haalt theoretisch een dikke 125db en een F3 van ca. 42 hz. Daar is dan wel 1.200 watt voor nodig. De RCF kan met 900 watt toe, doet dan theoretisch ca. 1-1,5 db minder (ca. 124 db). Als je het vermogen hebt, is compacter bij deze prestaties bijna niet mogelijk.

Overigens zou ik –zeker bij discowerk- zeker twee 15”-ers toepassen tegenover de Art322. Die top wil best wat power geven en meer bas(kasten) is nooit weg, al zou het maar zijn om ze beter binnen hun grenzen te houden.

NB. Als je simuleert, kun je nog wat nauwkeuriger zijn door de temperatuur van de voice coil wat omhoog te gooien. Bij een 1.000 watt is een 60-70 graden ‘rise’ (tabblad driver) zeker realistisch.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
26-2-2008 17:00
Als je compact wil blijven met een copie EAW SB 150 r, steek er dan een RCF L15P200AK in
De processor instellingen kan je vinden op de site van EAW
Ik kan het weten want ik ben ( was ) zowat de enige die de originele had .
Al de rest zijn copie's enz...
Ok het gewicht dan , daar kan je iets aan doen.
Neem 15mm berken multiplex en geen 18mm, binnenkant goed stutten, zoveel mogelijk, vooral voor en achterkant van de kast.
Een collega heeft ze op deze manier gemaakt en gaan als een trein, wegens +/- 25 Kgr
IK heb daar bijna 150 dagen , 10 jaar lang mee gedraaid +/- 1.500 watt per kast, zonder probleem.

Wat je ook nog kan doen is een beetje aan je spieren werken dan kan je ze ook alleen dragen .
Meer pasta, training, groenten eten enz...
Laat alle snacks in de snackbar maar weg en het komt heus wel goed wink ;)
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
27-2-2008 00:13
Geen ervaring mee, maar wellicht is dit iets?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
10-4-2008 20:44
Ben je al wat verder gekomen? In een grijs verleden heb ik ook iets in deze trend gedaan. Ben alleen vergeten wat. sad :(
Opzet was toen ook om een zo compact en licht mogelijk 15" basreflex sub te maken. Voorwaarde was wel een vlakke respons, hoge aandrijving en lage massa van de conus. Dit tegen een zo hoog mogelijk SPL inderdaad. Resulteerde in een klein kistje met in het front afgeschuinde hoeken voor de basreflex gaten (ruimte besparend)Ik weet nog dat hij op de testbank bij elke basslag een stukje achteruitschoof. Materiaal was 15mm door en door berken multiplex met asymetrische kruis bracing. Ik meende dat er een ND driver van B&C in zat maar ik ben het echt vergeten. Is misschien wel 8 jaar terug. Uitgefreesde handvaten (waarom zwaar metaal toevoegen als je ook gewicht kunt weghalen)
Ik ben in ieder geval benieuwd wat er bij jou is uitgekomen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)