Forum > Newbie Forum

Overbelasting & vervorming

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
9-12-2007 19:54
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden nieuwe speakers (K-115) en een versterker( P-1600) gekocht. Ik heb me zitten verdiepen in welke versterker ik het beste kon nemen en ik heb uiteindelijk gekozen voor de P-1600 omdat je dan nog wat headroom hebt.
Nou is er wel veel geschreven dat je moet opletten met hoever je de versterker open draait. Ik denk van mezelf dat ik die discipline wel kan opbrengen. Maar wanneer staat mijn setje nou op zijn max te draaien (de speakers zijn het zwakst dus die zouden de beperkende factor moeten zijn)?

Ik heb ook gelezen dat je vervorming gaat horen als je speakers te hard staan te werken. Wat hoor je dan precies en is dit duidelijk hoorbaar?

Sjoerd
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
9-12-2007 20:40
Je kan de versterker op z`n max zetten maar dan moet je zorgen dat je op je mixer in het groen blijft en niet in het rood (ik bedoel op de VU meter) gaat uitsturen, want dan sloop je je speakers. Voor meer info daarover zoek op: clippen.
Je set draait op z`n max als je op je mengpaneel ongeveer 0db uitstuurt en je versterker op z`n max hebt staan.
Over vervorming kan je ook veel vinden met de zoekfunctie.

Leon
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
9-12-2007 20:48

sunny leon schreef:

Je kan de versterker op z`n max zetten maar dan moet je zorgen dat je op je mixer in het groen blijft en niet in het rood (ik bedoel op de VU meter) gaat uitsturen, want dan sloop je je speakers.
Dat telt alleen als je versterking en speakers heel goed op elkaar zijn afgestemd, meestal met een processor ertussen.
Als je versterker 800W RMS geeft en je speakers 100W RMS zijn blaas je ze ook dan heel hard op, ookal stuur je niet harder dan 0db uit.

Vervorming is duidelijk hoorbaar. In eerste instantie ga je wat laag missen (moet je echt actief naar luisteren, anders hoor je het niet), een klein stapje verder gaat het geluid krakerig klinken, en nog iets verder is het niet meer om aan te horen (bekend van de carnavalswagens wink ;)).

Ik heb zelf ook de K-115, en vervorming is daarbij duidelijk hoorbaar. Mocht het zich eens voordoen, dan weet je gelijk wat je hoort.
Je versterker kun je gewoon voluit zetten, maar dan moet je vooral met je mengtafel zorgen dat je niet te hard gaat. Krijg je dat niet voor elkaar (fader kan niet ver genoeg naar beneden zeg maar), dan moet je de versterker wat terug draaien. Dit zal bij jouw setje waarschijnlijk niet nodig zijn (afhankelijk van je mengtafel en gain instellingen natuurlijk).
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
9-12-2007 20:51
1 x bewerkt. Laatst door Djspiky op 9-12-2007 20:52

sunny leon schreef:

Je kan de versterker op z`n max zetten maar dan moet je zorgen dat je op je mixer in het groen blijft en niet in het rood (ik bedoel op de VU meter) gaat uitsturen, want dan sloop je je speakers. Voor meer info daarover zoek op: clippen.
Je set draait op z`n max als je op je mengpaneel ongeveer 0db uitstuurt en je versterker op z`n max hebt staan.
Over vervorming kan je ook veel vinden met de zoekfunctie.

Leon
Ja dit snap ik allemaal wel maar ik bedoel wanneer weet ik dat ik mijn setje niet meer harder kan zetten (dus dat de speakers echt niet meer aankunnen). Oke ik heb gelezen dat je de speakers hoort vervormen. Maar wat hoor je dan precies (anders dan normaal)? En is dit duidelijk hoorbaar?
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
9-12-2007 20:51
1 x bewerkt. Laatst door Sunny leon op 9-12-2007 21:00

renevanh schreef:

Dat telt alleen als je versterking en speakers heel goed op elkaar zijn afgestemd, meestal met een processor ertussen.
Als je versterker 800W RMS geeft en je speakers 100W RMS zijn blaas je ze ook dan heel hard op, ookal stuur je niet harder dan 0db uit.
Ja dat klopt, maar ik had het over het setje waar de OP het over heeft, want dat is namelijk wel goed op elkaar afgestemd.

DJspiky schreef:

Ja dit snap ik allemaal wel maar ik bedoel wanneer weet ik dat ik mijn setje niet meer harder kan zetten (dus dat de speakers echt niet meer aankunnen). Oke ik heb gelezen dat je de speakers hoort vervormen. Maar wat hoor je dan precies (anders dan normaal)? En is dit duidelijk hoorbaar?
Dat heeft renevanh net neergezet:

renevanh schreef:

Vervorming is duidelijk hoorbaar. In eerste instantie ga je wat laag missen (moet je echt actief naar luisteren, anders hoor je het niet), een klein stapje verder gaat het geluid krakerig klinken, en nog iets verder is het niet meer om aan te horen (bekend van de carnavalswagens ).
Ik heb zelf ook de K-115, en vervorming is daarbij duidelijk hoorbaar. Mocht het zich eens voordoen, dan weet je gelijk wat je hoort.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
9-12-2007 20:58
Kijk daar heb ik wat aan. Bedankt Rene. Mijn mengtafel is een RMX-40 BPM en die heeft een uitgangsspanning van 1.23 volt en de versterker een ingangsgevoeligheid van 0.775 volt dus het zal zeker nodig zijn om goed op te letten of de versterker niet gaat clippen.
Rene, hoe bedoel je je kunt je versterker voluit zetten, bedoel je dan dat ik hem gerust 500 watt kan laten voeren of dat ik de gains van de versterker vol open moet zetten en dan met mijn mixer zorgen dat hij niet teveel gaat uitsturen (wat zoals hierboven uitgelegt is niet echt praktisch is)?

[EDIT] ja had de post van rene niet gezien, denk dat hij het tegelijk met mijn post heeft geschreven.[/EDIT]
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
9-12-2007 21:01

djspiky schreef:

Rene, hoe bedoel je je kunt je versterker voluit zetten, bedoel je dan dat ik hem gerust 500 watt kan laten voeren of dat ik de gains van de versterker vol open moet zetten en dan met mijn mixer zorgen dat hij niet teveel gaat uitsturen (wat zoals hierboven uitgelegt is niet echt praktisch is)?
Gains inderdaad vol open, en dan met de mengtafel (vooral met de master) het volume regelen.
Dit kan (zoals ik beschreef) een probleempje geven, maar bij de genoemde set (K-115 achter P-1600) zal dat niet van toepassing zijn.

Overigens is het altijd even uitzoeken wat je makkelijker vind. Zet je liever de master vol open en je versterker voor 75%, dan kan dat natuurlijk ook. Dit wordt alleen heel onhandig als je versterker eens 10m verderop staat wink ;)
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
9-12-2007 21:04

renevanh schreef:

Overigens is het altijd even uitzoeken wat je makkelijker vind. Zet je liever de master vol open en je versterker voor 75%, dan kan dat natuurlijk ook. Dit wordt alleen heel onhandig als je versterker eens 10m verderop staat wink ;)
Ik vind het persoonlijk het handigst om de versterker zo in te stellen dat die niet clipt bij 0dB op de mixer en dan het volume te regelen met de master fader. Bedankt!
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
12-12-2007 10:09
Ik heb dit alles eens aandachtig doorgelezen. Ik blijf het ook best lastig vinden.
Ook ik heb een keer een soortgelijke vraag gesteld.
Mijn installatie had ik toen als volgt:
Versterker van 2x1500 wrms en boxen van 500 wrms. Hoe weet je dan wanneer het te hard gaat?
Ik kreeg als antwoord, gewoon luisteren. Toch zette ik de versterker nooit harder dan zo'n 3/4. De limiter in de x-over had ik nog ingesteld op -2db. Op die manier is het altijd goed gegaan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-12-2007 10:12
ik kan een verterker op 1/4 zetten en hem toch laten clippen.

We hebben het al 100 keer geschreven:
de gain knop van je versterker regelt de ingang van de versterker;
NIET de UITGANG.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)