Forum > PC related Forum

Ruis op kanaal mengpaneel

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Djk007Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 18-11-2008
Berichten: 12
19-11-2007 20:09
Ik heb al een heele tijd een pc dj set.
Mengpaneel en cd speler van synq en een pc in 1 flightcase.

Nooit geen problemen mee gehad, maar nu heb ik een ruis op 2 kanalen van het mengpaneel.
Namelijk de 2 kanalen waar de computer op is aangesloten.

Dit gebeurt via een 5.1 geluidskaart.

Iemand nog al last gehad van zo'n probleem en ook eventueel een oplossing?
LucskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2005
Laatste: 14-12-2008
Berichten: 14
23-11-2007 17:36
Probeer eens zo'n groundloop isolator ertussen te zetten.
Heeft bij mij geholpen!
www.new-line.nl/v/12698
...:::...
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
23-11-2007 18:11
Is je PC aangesloten op een geaard stopcontact? Zonee, steek 'm daar eens op, dat wil ook wel 'ns helpen.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
Djk007Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 18-11-2008
Berichten: 12
24-11-2007 00:18
PC steekt idd op een geaard stopcontact.
Hetzelfde als het mengpaneel.

Toch bedankt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
26-11-2007 09:41
je geeft zelf al de oorzaak aan voor je probleem,
"sinds de pc kanalen zijn aangesloten"
Dan kan je toch zeggen de pc verooraakt de ruis...
Vaak staat dan in het gainpad van je pc iets verkeerd ingesteld.
Bijvoorbeeld dat je de pc-speaker opstelling niet gewoon op twee speakers naast je beeldscherm hebt staan, maar een 5.1 opstelling of zo.
Ook kan het zijn dat je volume te laag staat van je pc mixer of dat er iets open staat wat je niet gebruikt.
(MSN mic/cam)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
27-11-2007 12:05
Ruis door een ongelukkige gainstructure kan natuurlijk, maar weet TS heel zeker dat hij geen knetterende brom bedoeld door een harde gnd-loop ?

Hier is op het internet zeer veel over geschreven, iedereen die een PC met een asy audio uitgang (met de gecombineerde gnd/return aan PE) aan een via de CAI geaarde stereoset of geaarde professionele apparatuur hangt komt het tegen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-11-2007 12:27

Aart schreef:

Ruis door een ongelukkige gainstructure kan natuurlijk, maar weet TS heel zeker dat hij geen knetterende brom bedoeld door een harde gnd-loop ?
In de "oude" wereld kregen we een vriendelijke brom dankzij een aardlus (soms een rateltje eroverheen). Die brom werd en wordt door velen dan "ruis" genoemd (fout natuurlijk ;-).

Maar in de tijd van schakelvoedingen en lasten die zo grillig zijn als het maar kan en is het resultaat van een aardlus al lang niet meer een brom. Zo heb ik thuis op m'n mediasysteem (dankzij aarding via EN de kabel EN het lichtnet doordat de laptop in kwestie een klasse-1 voeding heeft (helaas helaas helaas)) niet meer een brom maar echt een tondeldoos van bijgeluiden. Die bijgeluiden zijn verdwenen zodra ik OF de laptop op z'n accu laat draaien OF de kabelTV aansluiting loshaal (dus echt een aardlus). Ben dan ook naarstig op zoek naar een Klasse-2 voeding voor deze laptop (hoewel een kabel TV isolator wellicht voordeliger zou zijn)...
Hier is op het internet zeer veel over geschreven, iedereen die een PC met een asy audio uitgang (met de gecombineerde gnd/return aan PE) aan een via de CAI geaarde stereoset of geaarde professionele apparatuur hangt komt het tegen.
Yep, dat dus ;-)

En vergeet ook niet de bedrade netwerken. Vooral de netwerken die lekker aangesloten zitten op de kabel of telefoonlijn (en wie heeft nu niet 1 van die 2).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
27-11-2007 15:08
Netwerken valt in het algemeen wel mee, UTP-verbindingen zijn aan de uiteinden gescheiden met transformatoren. (dat zou men bij CAI ook eens in moeten voeren.. wink ;)

Tenzij er power over LAN of shielded bekabeling toegepast wordt, maar dat is niet standaard. Allerlei andere computerverbindingen, draadloos en optisch uitgezonderd, zijn idd niet gescheiden.

Of een klasse-2 smps altijd een ideale oplossing is is de vraag, maar het zal onder de meeste omstandigheden wel beter gaan als dat PE keihard aan gnd zit..
De galvanische scheiding van smps'jes is gewoon niet zo geweldig, er zitten in klasse-2 uitvoering altijd C's van primair naar secundair over de transformator om te voorkomen dat het ding echt een zender wordt. Om die reden zijn ze niet geschikt (in de betekenis van "niet compatibel met zichzelf" ) voor gebruik icm asy (consumenten-) audioverbindingen, zeker niet als het om grotere vermogens en dus dikkere filters gaat.

Wat betreft het geluid van interferentie in gnd-loops: Ik moet toegeven weinig recente hands-on ervaring te hebben, maar ik geloof het verhaal over "ruis" direct..
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
6-12-2007 19:49
Ik heb dus ook last van dit probleem als ik mijn pc met lightjockey aansluit op een mengpaneel.

Primair is dit voor de audio input van LJ, secundair zou ik ook weleens de audio-uit willen gebruiken.

Kan deze brom opgelost worden met een di-box? Ik zie die groundloop isolator niet als een mooie oplossing.

Maar dan zou ik dus graag 3 mono (2 uit, 1 in) kanalen (of 1 mono in, 1 stereo uit) hebben.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-12-2007 10:20

Jurrie schreef:

Kan deze brom opgelost worden met een di-box? Ik zie die groundloop isolator niet als een mooie oplossing.
Uhm... Je ziet het wel zitten om het signaal als een gek in niveau te verlagen en daarna door een trafo te jassen maar ziet het niet zitten om het NIET te verlagen en daarna door een trafo te jassen? Dus je denkt dat het verlagen van de spanning zorgt voor een kwaliteitstoename (ook al moet er daarna weer een microfoonversterker aan te pas komen om het signaal op te tillen)?

Een DI box is niet veel meer dan een groundloopisolator met nog meer spulletjes erin... Een groundloopisolator doet niets meer dan isoleren, een DI box doet ook nog aan impedantie (en dus ook amplitude) aanpassing. In jouw geval heb je dat laatste niet nodig (en toch zie je dat meer zitten...).

Zelfs zo'n budget ding van een paar euro verminkt het geluid dusdanig minimaal dat de gemiddelde luisteraar er zeer veel moeite mee zal hebben het verschil te horen. Ik heb momenteel thuis een in m'n installatie zitten (met dank aan de waardeloze laptopvoedingen van Sony) en loop echt niet gillend weg van de geluidskwaliteit ;-)

Belangrijk bij groundloop isolatoren is wel (bij langere leidingen) dat de bron laagohmig is. Dus bron, kabel, isolator, ingang. En DAAR wordt wel eens een fout gemaakt (met name bij DI gebruikers aangezien dit voor DI boxen weer NIET de regel is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)