Forum > Geluid

Dap Compact Array Line-array 12" top

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Sound Light EventsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 6
4-11-2007 02:42
Beste mede Forum lezers,

Ik volg het forum nou al een tijdje zit met de volgende vraag.
Heeft er iemand al ervaringen met het Dap Compact Line-array 12" systeem ik hoor graag van jullie.
Past niet kan niet !!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-11-2007 08:05

Sound Light Events schreef:

Beste mede Forum lezers,

Ik volg het forum nou al een tijdje zit met de volgende vraag.
Heeft er iemand al ervaringen met het Dap Compact Line-array 12" systeem ik hoor graag van jullie.
Onlangs heb ik ze nog op de open dag bij Highlite gehoord. Meest opvallend was het erg goede stereo beeld ondanks dat dit van ondergeschikt belang is bij PA gebruik. Dit is wel een kenmerk dat de afstraling in het horizontale vlak zeer goed is, maar ook in het verticale vlak voldeed het prima. Ander kenmerk is de geluidsverdeling op lang afstand alsook het constant blijven van het klankbeeld. Tot op 40 meter ging het prima, waarna de ruimte eigelijk ophield.

Setje werd aangedreven met 8x X-15HL hoorngeladen subwoofers. Versterkers waren 3x Vision 3500 en een DCX-24 processor. Hoorngeladen subwoofers is naar mijn idee een must om de klank op alle afstanden constant te houden. Het jaar daarvoor werden 4 bandpass subs ingezet waar je dichtbij enorm veel bas had, maar na 15 meter er mee ophield en de toppen dus begonnen te overheersen. Opvallend is ook als je kort bij de Line array kasten staat, dat deze niet echt hard lijken te spelen, terwijl op afstand wel een stevig geluid waarneembaar was. Op zich een ideale situatie. De hoogte van de truss was iets van 4 meter, vrij laag dus.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-11-2007 12:34
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 4-11-2007 23:31
Hallo,

Onderstaande quote van de Alcons site bevestigd TCMC's post.
Met tips om zelf te beoordelen of het een goede line-array is.
Belangrijke eigenschappen van een goed ontwikkelde line-array zijn;

- Gelijkmatige, constante spreiding van alle frequenties van voor naar achter in de ruimte. Een wisselende weergave in midden- en hoge tonen betekent een slechte koppeling in het verticale vlak.

> Controleer door van het array (nabije-veld) weg te lopen naar het einde van het luistervlak (verre-veld).

- “Throw (worp)”, De mogelijkheid van een systeem om informatie werkelijk aan het einde van het luistervlak te brengen, zonder grote afval van geluidsdruk; De ontwikkelingsreden voor line-arrays! Uit de praktijk blijkt dat de meeste line-arrays niet in staat zijn om dit te doen!

> Controleer door op het uiterste (meest verre) punt van het luistervlak te luisteren of het geluid klinkt alsof de luidspreker enkele meters van je verwijderd is. De worp kan ook worden gehoord bij het weglopen van de array; Op een bepaald punt raak je de verstaanbaarheid van het geluid kwijt (los van de geluidsdruk); Dat is de worp van het systeem.

- Gelijkmatige, constante spreiding in het horizontale vlak; De hoorbare hoge tonen dekking bepaald de feitelijke spreiding van het systeem. In praktijk worden hiervoor beduidend hogere warden gegeven (dus bij lagere, minder belangrijke frequenties).

> Controleer door van links naar rechts voor het array te lopen. Het geluid moet ook hier klinken alsof de luidspreker vlak voor de luisteraar staat (en verstaanbaar zijn), tot aan de uiterste hoek van het systeem.

- Absoluut geen midden- en hoge tonen afstraling direct onder het array. Iedere midden/hoge tonen weergave onder het array duidt op een zeer slechte koppeling in het verticale vlak. Dit is in feite ook het meest moeilijke deel van de array technologie om te ontwikkelen. Wat men hoort is feitelijk een grote “zij-lob” (met een verticale array bevinden de zijlobben zich onder en boven het array; Met een horizontale array bevinden deze lobben zich aan de zijkanten). Dezelfde energie die naar beneden wordt gericht (onder de array, problemen met feedback!) wordt ook omhoog gericht, tegen het plafond (problemen met reflectie!).

> Controleer door onder het array te staan en te luisteren. Deze praktische criteria zijn hoorbaar en een prima referentie voor een snelle beoordeling van een line-array systeem.

Bron: Alcons Audio
Hier nog wat technische informatie over de line-array's van Alcons.

Ik blijf het nog steeds een indrukwekkend gezicht vinden zo'n line-array.
Misschien iets voor in de huiskamer laugh :D.

(eerlijk gezegt heb ik daar serieus over zitten denken, leek/lijkt me leuk om in elkaar te knutselen)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-11-2007 16:01

TCMC schreef:

Meest opvallend was het erg goede stereo beeld ondanks dat dit van ondergeschikt belang is bij PA gebruik.
In welk opzicht? Aangezien vele mono draaien?
Ben ik dan de enige die bands stereo mixt?

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-11-2007 16:11

KVM schreef:

In welk opzicht? Aangezien vele mono draaien?
Ben ik dan de enige die bands stereo mixt?

Martin.
Bij kleine ruimtes kun je inderdaad dankbaar gebruik maken van het stereo effect. Bij Highlite werden ook top 40 DVD bij een groot LED scherm gedraait, en dan is stereo wel leuk, ook in de grote hal waar het gebeuren afspeelde.

Bij PA met bands is de ruimte zelf die eigenlijk het stereo geluid bepaalt. Die ruimte is ook in het stereo beeld te herkennen als je thuis een CD opzet. Zelf probeer ik ook met zorgvuldige panning de positie van de bandleden te plaatsen. In enkele gevallen speel ik wel eens met de panpots bij drumsolo's alsook met een chorus effect bij elektrische gitaar.

TCMC
Sound Light EventsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 6
4-11-2007 22:28
Maar het is dus om het even kort samen te vatten een leuk kastje voor het geld?
Past niet kan niet !!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
10-4-2008 12:07
Zijn er inmiddels al mensen die dit systeem in de praktijk gebruikt hebben? En zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van deze kasten in een "klassieke" opstellen? Dus op een statief en een enkele kast per kant?
Cyberlights in the house :D
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
10-4-2008 12:32
Ik heb geen ervaring met de specifieke kast.

Sinds enige tijd echter wel een stel topkasten voorzien van dubbel waveguide Bms driver met nu een 15" JBL 2226 speaker als midlaag.

Met dit setje is enige tijd geexperimenteert.. de eerste midlaagdrivers hielden de waveguides absoluut niet bij. De JBL doet echter goed zijn werk. Ook mede dankzij Ivo het geheel toch netjes kunnen inregelen.

De mensen zijn telkens weer verbaasd wat er allemaal uit een dergelijk topkastje komt. Ook omdat het regelmatig gebruikt wordt met 3 X118 bassen 18" per kant eronder.

Geluid is heel direct, loepzuiver.. en echt direct in your face. Zowel live als ook disco gaat perfect.. Alhoewel ik nog wel eens een hele goede preset moet maken voor disco gebruik.. hoog wordt wel eens iets te direct.

Afstraling is geen enkel probleem, ook al is deze nog geen 15 graden verticaal. Topkast goed hoog plaatsen, iets voorover tippen en je hebt een hele egale spreiding.
Horizontaal natuurlijk wereldklasse door zn brede afstraling.

kanttekening: je moet het niet gebruiken waar er ook wel eens rustperiodes zijn en het muisstil is.. toppen ruisen wel een beetje als er geen signaal is. Komt ofwel door de drivers.. of mn processor/ amp is niet geheel ruisarm. happy :)

maar dit zijn slechts mijn ervaringen..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-4-2008 17:04

Watt-Xtra schreef:

kanttekening: je moet het niet gebruiken waar er ook wel eens rustperiodes zijn en het muisstil is.. toppen ruisen wel een beetje als er geen signaal is. Komt ofwel door de drivers.. of mn processor/ amp is niet geheel ruisarm. happy :)

maar dit zijn slechts mijn ervaringen..
Dit is ook mijn ervaring. Het licht helaas aan de processing. De LEM DX-26 en DBX Driverack 260 spannen de kroon.

De Behringer DCX2496 en DAP DCX-24 doen het wat beter, maar de geluidskwaliteit is iets minder.

Binnenkort ga ik eens met Proel processing goed aan de slag. De eerste indruk is in ieder geval niet slecht. Later wil ik ook met Ashly en Lax aan de slag gaan.

Wat je kunt doen is de gain van de amps met 6 dB terug nemen en de gain van de processing hier op aanpassen. Dit scheelt al een hoop ruis.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2008 17:33
Je hebt, na goede processing, geen line signaal headroom meer nodig en dus houdt inderdaad niets je tegen om tussen processor en versterkers met (bijvoorbeeld) 6V te werken in plaats van met 1,4V o.i.d. Gratis 12dB lagere ruisvloer uit de speakers is het gevolg (en 12dB is een heleboel ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)