Forum > Geluid

108 harting aansluitschema

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
30-3-2007 14:24
Wat is nou eigenlijk de norm om een 108 polige harting aan te sluiten op de multi/spinout? Ik heb wel eens gehoord dat hier vaste schema's voor bestaan maar kan deze nergens op het net vinden.
Wie kan me helpen?
MB Audio systems
LV SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 8-1-2013
Berichten: 27
3-4-2007 12:52
google helpt je....
ik kwam uit op
deze
En ben zelf ook van plan dit te gaan maken bij mijn yamaha GA 32-12..
het is namelijk erg lastig steeds je multikabel stekker voor stekker te moeten inpluggen op je mengtafel!
Tijd is alleen nog het probleem!
LV SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 8-1-2013
Berichten: 27
4-4-2007 15:55
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik denk wel dat ik hier mee vooruit kan.. Heb een 24 kanaals en een 32 kanaals mixer dus dat ga ik in de komende vakantie eens mooi maken!
Hoe doe je het eigenlijk met inserts? Gebruik je daar een aparte multi connector voor? (ik bedoel voor naar het effectenrek)
LV SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 8-1-2013
Berichten: 27
4-4-2007 16:20
zou je me (jouw) voorbeeld kunnen mailen? of natuurlijk hier online zetten als je het openbaar wilt tonen...
alvast bedankt!
LV SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2005
Laatste: 8-1-2013
Berichten: 27
5-4-2007 18:56
dat is prima! ik heb het nu toch druk.... maar ik ga het zeker maken!
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
24-7-2007 19:05

AMX_Pete schreef:

Die penconfiguratie wordt veruit het meeste gebruikt, ik heb die in de late jaren '80 ooit eens bedacht en ondertussen draait half België en Nederland erop.
Nog bij vermelden dat altijd de laatste 8 paar van de multikabel gebruikt worden op de 4 "onderste" rijen pennen van de Harting, dus 15-33-... tot 90-108, ook als de multikabel maar een 24 paar of 32 paar zou zijn. en de laatste rij 18-36-54-72-90-108 altijd als Master links en rechts worden gebruikt. Op die manier zijn alle multikabels quasi compatibel, ongeacht het aantal paar van de multikabel. Dat kan belangrijk zijn bij het inhuren van extra kabel of wisselen van mengtafels sets onderling.
De reden waarom ik "onderste" rijen vermelde, is dat ingeval kappen met zijdelingse uitgang worden gebruikt, de hoogste pen - 108 in dit geval - aan de kant van de kabel-uitgang zit. Dat is ook van belang als kabels uitgewisseld worden.
De kabeldelen zijn altijd vrouwelijk en de chassis delen zijn daarmee altijd mannelijk. Daardoor kan de multikabel-rol zowel aan het podium als bij de FOH tafel gezet worden en dat maakt de kabeldelen minder kwetsbaar in gebruik. Dat heeft 1 minpunt, verlengen is te doen met een extra tussenkabel met beide kanten mannelijke Hartings en kabeldelen met vergrendelkleppen (of chassisdelen in een doos ingebouwd kan ook)
Heel interessant. Ik ben van plan om dit binnen afzienbare tijd (lees: als er wat minder optredens zijn en ik wat meer tijd heb) ook eens te doen. Ik bedoel, ik wil mijn multikabel ook voorzien van Harting multiconnectoren.

Toch even jullie mening eens vragen in verband met mijn plannen. Momenteel heb ik een multikabel vergelijkbaar met deze, alleen heeft die van mij 24 input en 8 outputs (30 m lang). Langs de kant van het mengpaneel (FOH) heb ik al een redelijk goed idee wat ik er mee zou doen. Ik zou namelijk mijn mengpaneel inbouwen in een flightcase en daar dan een mannelijk Harting connector op voorzien. Op de multikabel zou ik de XLR fiches er af knippen en er dus op de kabel een vrouwelijk Harting 108 pins connector voorzien. De losse XLR fiches + kabeltjes die nu op de multikabel zitten, zou ik hergebruiken om in de inputs van mijn mengpaneel te steken. (Ik zie eigenlijk geen andere oplossing.)

Dan rest nog de kant van het podium. Die connectorbox die aan mijn multikabel hangt is nogal onhandig als ik de multikabel op een kabelhaspel wil oprollen. Is het een goed idee om langs die kant dan ook een Harting connector tussen te plaatsen, bijvoorbeeld op een halve meter van de stagebox, zodat ik de multikabel (die langs weerskanten een vrouwelijke Harting 108 pins heeft) makkelijk op een kabelrol kan oprollen. De stagebox moet ik dan steeds apart meenemen.

Heeft iemand hierop kritiek of tips?

PS Dit is nieuw voor mij. Ik heb wel al wat rondgezocht en gelezen onder andere op dit forum, maar wou toch nog even wat tips vragen.
ZinziStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2004
Laatste: 1-6-2018
Berichten: 56
24-7-2007 19:24
Ik zou aan de kant van het stage blok een chassisdeel op het blok plaatsen. Dan blijft het blok lekker compact bij vervoer.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-7-2007 22:21

zinzi schreef:

Ik zou aan de kant van het stage blok een chassisdeel op het blok plaatsen.

En dat is mede door gebruik van 2 extra Harting connectoren (en bussen + pennen) een rete dure oplossing.

Gewoon de hele handel op een haspel in een case monteren. (ook niet goedkoop), echter wel makkelijker en minder kwetsbaar.
Dan blijft het blok lekker compact bij vervoer.
Een blok met connector is groter, dan een blok zonder wink ;) Als je de kabel aan het blok laat zitten, rol je de kabel op, en leg je het blok midden in de (rol)kabel.

Martin.
kvm entertainment
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
26-7-2007 11:03
@KVM: spreek je jezelf nu niet tegen? Of begrijp ik je niet goed? Als ik de connectorbox van op het podium aan de multikabel laat zitten, wat valt er dan nog op de kabelrol te monteren?

Ik heb een kabelrol in gedachten. En daar zou ik dan ook een case rond bouwen.

Vraag 1: wat valt er daar op te "monteren"? Ga je daar een connectorbox op monteren en zoja hoe?

Vraag 2: hoe kan je een multikabel met connectorbox op zo'n haspel rollen? Begin je dan met het uiteinde van de connectorbox of met het uiteinde met de Harting fiche? Lijkt mij toch niet echt handig om op te rollen op zo'n kabelrol als de connectorbox er nog aanhangt ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
26-7-2007 11:30

beerke schreef:

Ik heb een kabelrol in gedachten. En daar zou ik dan ook een case rond bouwen.
Waarom niet deze? (of iets soorgelijks).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)