Forum > Geluid

Wat is hoorngeladen precies?

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-2-2007 10:23
Ik lees regelmatig over hoorngeladen luidsprekers, maar wat houdt dat nu precies in? Ik begrijp dat het geluid met een hoorngeladen topkast verder komt maar hoe weet ik wanneer een topkast hoorngeladen is als dat er niet bijstaat? Weet iemand bijvoorbeeld of HK gebruik maakt van hoorngeladen topkasten?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-2-2007 13:17
Hoe kan het nou dat je vanaf 2004 lid ben en nog steeds niet weet wanneer je spreekt over 'hoorngeladen' ja of nee.
Nu ben ik niet de beroerste om je dit uit te leggen maar het is zo simpel dat je dit waarschijnlijk zelf ook wel had kunnen bedenken...
De term 'Hoorngeladen' geldt voor alle speakers die een hoornvormige voor traject hebben vanaf de conus gezien.
Vaak spreken we ,als we het over 'hoorngeladen' hebben, over laagweergave kasten.
Hoog drivers (compression drivers) zitten vanzelfsprekend al op een hoorn zodat we dit niet 'echt' benoemen.

Misschien toch een 'Newbie' vraag geweest?
..Je Ducktape brood voeren...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
28-2-2007 13:28
Soms lees ik over hornloaded topkasten, terwijl het gewoon een direct stralende speaker met compressie driver betreft. Dus lees altijd goed wat er verder in de specificaties staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-2-2007 13:39

pascal schreef:

De term 'Hoorngeladen' geldt voor alle speakers die een hoornvormige voor traject hebben vanaf de conus gezien.
Chips. Dan is de glijbaan (hoorn niet voor maar achter de driver) geen hoornkast (en zo zijn er nog wel een paar).

;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
28-2-2007 13:58
Even in het kort: Hoorngeladen is eigenlijk precies het zelfde als dat je door een pilon spreekt.
Pak voor de grap maar eens een pilon of een trechter o.i.d. En spreek daar maar als door. Daardoor komt het geluid xx malen harder als doordat je gewoon spreekt. Hoorngeladen gaat meestal dan ook harder.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
28-2-2007 16:14
Zoals altijd gaat dat wel weer ten koste van iets anders. Spreiding bijvoorbeeld. Dus: zoek welk type kast het beste past bij jouw toepassing in plaats van alleen te roepen dat hoorngeladen harder gaat zonder de mitsen en maren erbij te vermelden.

Praktijkvoorbeeld: ik draaide vroeger met W-bins. W-bins zijn hoorngeladen (ze hebben een grote gevouwen hoorn) en leveren long-throw bas. In een lange zaal had ik daardoor op de dansvloer geen laag (alleen wapperende broekspijpen) en achterin de zaal denderden de glazen van de bar af. Duidelijk niet zo handig voor het werk dat ik doe.

Met de BR-kasten is het precies andersom: veel diep laag rechtstreeks op de dansvloer. Precies wat ik nodig heb.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-2-2007 20:53
Bij baskasten was het me duidelijk, dat had ik gevonden. Maar ik hoor de term regelmatig voorbijkomen bij topkasten (dacht ik ten minste razz :p ). Is dan elke speaker die is uitgerust met een hoorn voor de hoge tonen hoorngeladen?

@ Pascal, ik ben inderdaad al vanaf 2004 lid maar techniek is niet mijn sterkse kant. Mijn apparatuur is van hoge kwaliteit maar het is voor mij gewoon belangrijk dat het goed en probleemloos werkt. Verder vind ik de functionaliteit van een apparaat (dus wat het apparaat kan, de geluidskwaliteit ed) veel interessanter dan welke techniek dat mogelijk maakt. Ieder z'n interesses natuurlijk, de mijne liggen meer op het gebied van strakke shows neerzetten, marketing, webdesign, en natuurlijk het dj'en.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-2-2007 22:51

YourLiVe schreef:

Maar ik hoor de term regelmatig voorbijkomen bij topkasten (dacht ik ten minste razz :p )
De term is al zo oud als .....

Witte gedeelte, mid en hoog is hoorngeladen. (en gaat als een raket wink ;) )

Martin.
kvm entertainment
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
1-3-2007 00:02
Ok, dat was al duidelijk. Mijn vraag is nu of alle luidsprekers die dit soort hoornvormige speakers voor de midden en/of hoge tonen hebben ook perse hoorngeladen zijn. Is bijvoorbeeld de hoge tonen speaker van deze goedkope DAP luidspreker ook hoorngeladen? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit een speciale techniek was die alleen in duurdere luidsprekersystemen wordt toegepast.

<edit> Ik bedenk me nu opeens dat op de foto van Martin zowel de midden als hogetonenspeakers hoornvormig zijn, terwijl bij de meeste speakers (bijvoorbeeld de hierboven genoemde DAP) alleen de hogetonen speaker hoornvormig is. Ben ik daar dan mee in de war?

Zoals gezegd heb ik niet zo heel veel verstand van de techniek maar ik wil wel graag weten waar ik over praat.
Je bent immers nooit te oud om te leren.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-3-2007 00:32
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 1-3-2007 01:11

YourLiVe schreef:

<edit> Ik bedenk me nu opeens dat op de foto van Martin zowel de midden als hogetonenspeakers hoornvormig zijn, terwijl bij de meeste speakers (bijvoorbeeld de hierboven genoemde DAP) alleen de hogetonen speaker hoornvormig is. Ben ik daar dan mee in de war?
Precies, Hier een DAP voorbeeld.
Ook heeft LEM iets soortgelijks gehad (uit m'n hoofd de CX-800 set)

Met zo oud als..., bedoelde ik natuurlijk nog oudere systemen. uit de 4560 tijd. Denk o.a. maar aan ASS mid hoorn kasten.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)