Forum > Geluid

Dynacord f18-pwh baskast 'klappert'

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
18-2-2007 20:01
Momenteel heb ik een serieus probleem met mijn dynacord baskasten. De speaker, de EVX 180A, maakte rare bijgeluiden, alsof er bij iedere basbeweging een velletje papier tegen de speaker aankwam.

Opengeschroefd, speaker eruit gehaald en wat blijkt (om maar eventjes in mijn noob termen te beschrijven) dat bruine ronde conusgebeuren zit los van de magneet.

Kan dit gelijmt worden (jazeker, dat besteed ik dan uit), is een recone nodig (ja dat besteed ik ook uit) of hoort dit zo (lijkt me sterk aangezien de bijgeluiden niet echt lekker zijn, voorheen maakte de speaker ook gewoon een mooi basgeluid)?

En vooral de vraag; hoe te voorkomen in de toekomst? (uitdroging, overbelasting (lijkt me sterk vanwege gebruik van orginele xa2600 amp)

foto
...
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
18-2-2007 20:24
1 x bewerkt. Laatst door Dewazige op 18-2-2007 21:05
Hoe oud zijn je kasten?
Lijkt me een gevalletje van fabricagefoutje of er is ooit eens iemand geweest die de speaker gereconed heeft en de lijm niet goed gebruikt/laten drogen.

Als de spider (zo heet zo'n ding) alleen los zit kan dit misschien wel gelijmd worden, als de spider gescheurd is zul je een recone nodig hebben. Sowieso zou ik eens proberen contact op te nemen met je Dynacord dealer en de speaker niet meer te gebruiken tot die gerepareerd is om verergering van de schade te voorkomen.
Lost in Music
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
18-2-2007 20:38
Kasten heb ik tweedehands overgenomen, dus terug gaan naar de dealer zit er niet bij. 'Gelukkig' kan ik uit je verhaal concluderen is er niets gescheurd, enkel de plak (die ik overigens niet tussen de spleet zie zitten) zou los moeten hebben gelaten. Gebruiken zit er inderdaad niet meer in aangezien het totaal nu een beetje ruk klinkt.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

edit; kasten zijn uit 1998, dus zal wel een recone zijn geweest?
...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-2-2007 22:04
Hallo,

Vraagje tussen door, met wat voor lijm zou je de spider moeten repareren?
Ik neem aan géén Velpon of "Pritt"stift laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
19-2-2007 02:10
Gebruik een goede contactlijm van Bison, stop wat knikkers op de conus tot dat deze weer terug gezakt is en je de 'spider'(zo heet die gele geribbelde ding)weer vast kan plakken.
Ik heb dit vaker gehad zeker ook met de EVX180 en de EVX150 speakers, komt door slechte lijm die ze gebruiken bij de constructies van de speakers..

Anders kan je ook info krijgen bij diverse Pro bedrijven die dit ook zo doen.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
19-2-2007 08:29
bij de meeste recone setjes zit/is speciale lijm bij (leverbaar)
lijkt me het beste om gewoon dat te gebruiken..

en zou WEL langs een dynacord dealer gaan, die kan (als het enkel de losgeraakte spider is) deze zo weer vastlijmen (kwestie van 2 minuten werk als het enkel de spider is)

kost zeker minder dan een recone... happy :)
nog 10 berichten en ik word VIP!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-2-2007 09:53
Kans is echter redelijk groot dat de spreekspoel ook de nodige klappen gehad heeft (met alle gevolgen van dien qua betrouwbaarheid). Is helaas pas te constateren als je de speaker "gesloopt" hebt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Verwijderd101213Account Geblokkeerd
Uit: -
Sinds: 9-11-2003
Laatste: 7-1-2011
Berichten: 65
19-2-2007 15:07
Iedereen bedankt voor de reactie, ga van de week even ermee naar de dealer.
...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
20-2-2007 00:56

Dré schreef:

Kans is echter redelijk groot dat de spreekspoel ook de nodige klappen gehad heeft (met alle gevolgen van dien qua betrouwbaarheid). Is helaas pas te constateren als je de speaker "gesloopt" hebt.
Tja, dat risico is altijd aanwezig, maar je kan het gewoon proberen.
Mocht het na het gelijmt te hebben nog steeds niet goed klinken zal deze toch gereconed moeten worden.
Maar check eerst of je hem kan plakken, kost niet veel en is ook niet veel tijd.

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-2-2007 10:06
Spider zorgt voor de bulk van de compliantie (als die dus wegvalt dan moet extreme excursie het gevolg zijn). Ook zorgt hij voor de centrering om te voorkomen dat de spreekspoel aanloopt in de luchtspleet. En ook DIE functie kan een losse spider niet meer verzorgen. Bij een speaker met geventileerde spreekspoel verzorgt hij ook nog eens (samen met de stofkap) de afsluiting om de luchtstroom mogelijk te maken. Zo'n spider heeft dus nogal wat functies (ik heb ze nog niet eens allemaal genoemd...).

Zolang de spider nog los zit is het wellicht mogelijk de conus zo ver naar voren te halen dat de spreekspoel visueel geinspecteerd kan worden. Na het vastlijmen is dat zeker niet meer mogelijk.

Als ik overigens importeur of dealer was van dit product dan zou ik dit product graag willen zien voordat iemand tot herstellen overgaat. Ik vind het namelijk niet normaal dat een spider loslaat van de korf (niet na een week maar ook niet na 10 jaar). Een speaker waarbij dit gebeurd is zou ik ook niet gewoonweg weer vastlijmen maar ALTIJD reconen (en daarbij zelfs fikse medewerking verwachten van de importeur!).

Ik blijf het vreemd vinden met wat voor gemak voorbij gegaan wordt aan de hierboven genoemde essentiële functies van de spider. Is dat omdat IK er nogal "anal" over ben of is het wellicht omdat anderen niet goed hebben stilgestaan bij de vele functies die een spider heeft?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)