Forum > Geluid

American audio vlp 1500 vs behringer ep2500

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
20-1-2007 12:34
Hallo

hoe is de american audio vlp 1500 versterkers ? van de V-reeks hoor je naruurlijk veel, maar hoe is de vlp reeks ?

valt hij te vergelijken met behringer ep 2500 ?
Dj TimCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2005
Laatste: 10-3-2015
20-1-2007 14:54
Hallo

ik moet zeggen dat ik m voor het geld een leuke versterker vind.
hij presteerd goed op t hoog en drukt ook wel lekker door op 2 ax 15b
dit mede door de low fuctie die erop zit. hij word ook niet snel warm.
ik heb hem namelijk eens op 2 behringer b1800x pro gehad omdat ik geen andere versterker meer had voor die party en hij heeft toen hard moeten werken. en heeft het zonder problemen uitgehouden. maar je merkte wel dat ie voor die subs wat te licht was.
maar was voor die party genoeg.

Hij maakt wel veel geluid als je m aan zet (ventilatoren) tegen over de p2000 van dap
maar zodra je de muziek aan hebt valt dit ook nog wel mee.

ik ken de de behringer reeks versterkers niet dus kan em niet vergelijken

Dj Tim
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
22-1-2007 19:24
1 x bewerkt. Laatst door Philip_Janssen op 22-1-2007 21:47
Ik kan het altijd fout hebben, dus corrigeer me als ik het verkeerd zeg.

Als ik de foto's van de VLP1500 eens bekijk, kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat de versterker niet lijkt op de Behringer EP2500, qua opbouw. De EP2500 heeft namelijk een gelijke opbouw als een DAP Mission 1500/QSC RMX2450 enzovoorts: de trafo ligt daarbij links in de versterker. Iets aan de rechterkant ligt een enkele koeltunnel met daarop de eindtorren.
De VLP versterker laat 2 koeltunnels zien (links en rechts) waardoor de trafo automatisch in het midden uitkomt. Dit zien we ook de de DAP Palladium versterkers (om in de prijsklasse te blijven). Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze goed koel blijven: ze hebben een koeltunnel per kanaal. Iets wat de EP2500 niet kan zeggen.

Wat me opvalt bij de VLP 1500 zijn de volgende 2 dingen in de specs:
• Slew Rate: 15V Per usec
• Damping Factor: @ 8 Ohm: 300

Onjuist en niet van toepassing, zoals Dré hieronder zegt.
Damping Factor staat voor de mate waarin de versterker in staat is om ongecontroleerde bewegingen van de luidspreker te voorkomen. Ofwel: hoe goed is de versterker in staat om de speaker onder controle te houden. Hoe hoger het getal, hoe beter. Bij een Palladium P1600 zien we een damping factor van 400.
Uitleg op Wikipedia

Slew Rate is maximale snelheid waarmee het uitgangssignaal kan stijgen of dalen en wordt uitgedrukt in volts per seconde (of microseconde). De Slew Rate bepaald dus in wezen of de versterker in staat is om veel hoog weer te geven.
Een slew-rate begrenzing kan optreden bij een sterke uitsturing met veel hoog. Wat er in feite gebeurt is dat een bepaalde versterkertrap (transistor) (of vaker: de stuurtrap die voor de versterkertrap zit) overstuurd raakt.
Ter vergelijking: de DAP Palladium P1600 heeft een Slew Rate van 50V Per usec. Een Slew Rate van 15V/usec is in ieder geval erg laag. Dit zou prima zijn voor een eindtrapje van 50W tot 100W, maar niet veel meer.
Uitleg op Wikipedia

Kortom: deze versterker zou ik in theorie laten liggen. De versterker heeft een vrij lage Slew Rate en zal daardoor niet goed in staat zijn om hoge tonen hard en helder weer te geven. Daarnaast is de Damping factor niet bijzonder te noemen. Een DAP Palladium P1600 pakt een damping factor van 400, een P2000 een damping factor van 500. Deze versterkers zullen op het laag wat strakker klinken.

Dit is allemaal wel theoretisch. Ik heb de versterker nog nooit gezien of gehoord.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Tim versteegStandaard Lid
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
22-1-2007 20:33
Ik heb ook versterkers uit de vlp serie (had je vast wel gezien in de reviews)
Ik heb het verhaaltje van philip even doorgelezen. Over de slew-rate, ik heb nog niet gemerkt dat ik hoog tekort kwam. Ik heb de vlp600 voor de topkasten. Die heeft dezelfde slew-rate als de vlp1500. Veel zinnigs kan ik er verder niet over zeggen, daar heb ik de kennis niet voor.
Ik heb deze versterker al snel na de introductie gekocht (mei 2006). Gewoon op de gok, ze houden het vooralsnog goed uit. ALs iemand meer info wil, wil ik die vlp600 wel openschroeven en foto's posten. Heb de zegel toch al per ongeluk verbroken razz :p
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
22-1-2007 21:37
Ik ben benieuwd naar die foto's. Als je die zou willen maken, graag!

Het verhaal dat ik heb opgehangen is ook puur theoretisch, waarbij ik uit ga van de theorie die ik lees. De ervaring leert vaak wat anders en wat dat betreft ben ik blij dat je je ervaring hier post.
Als ik blind op de specs af ga, zou ik de versterker niet gekocht hebben. Maar als ik hem hoor en hij bevalt goed... Wat zou me dan beletten deze versterker te gebruiken?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
22-1-2007 21:37

Philip_Janssen schreef:

Damping Factor staat voor de mate waarin de versterker in staat is om ongecontroleerde bewegingen van de luidspreker te voorkomen.
Nope. Damping factor is gewoon een heel erg omslachtige manier om de uitgangsweerstand/uitgangsimpedantie (correcter zou zijn uitgangsadmitantie gezien het feit dat de DF hoger wordt bij afnemende uitgangsweerstand) van de versterker op te schrijven. Vroeger bij buizenversterkers (toen we het over DF's in de buurt van 1 hadden) had het nummer nut, tegenwoordig niet meer. Is dus eigenlijk een term die totaal niet meer relevant is (tenzij je verkoper bent en toch wat wilt zeggen, hoe weinig informatief het ook is...).

Een goede versterker heeft vaak een hoge DF (en vaak een hoge prijs). Betekent echter niet automatisch dat een versterker met een hoge DF een goede versterker is (net zoals een dure versterker niet per definitie een goede versterker is). Alles boven de 100 bij 8 Ohm (weerstand ca. 0,08 Ohm oftewel een fractie van de speakerkabel en al helemaal een fractie van de serieweerstand van de speaker zelf) is prima. 200 voor 4 Ohm, 400 voor 2 Ohm.

PS: Bij "controle" hebben we het altijd over closed loop systemen (alleen dan kan er nagekeken worden wat er gebeurt (da's CONTROLE namelijk; net zoals je schoolmeester vroeger die je proefwerken nakeek)). Een versterker (hoge uitzonderingen daargelaten) is absoluut geen ding dat kan controleren. Hij stuurt! Niet meer, niet minder. De closed loop regeling van een versterker is volledig beperkt tot z'n EIGEN ingewanden. Het zal hem een worst zijn wat de aangesloten speaker(s) uitvreet.

PPS: Is al erg veel over dit onderwerp geschreven op het forum (bovenstaande tekst bevat dus bij lange na niet alle mogelijk relevante informatie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
22-1-2007 21:48
Excuus. Ik had het als zodanig begrepen. De betreffende post is aangepast (met het opschrift "onjuist en irrelevant").
23-1-2007 15:52
Zijn er nog dingen die ik apart even moet fotograferen?, ga direct beginnen..
23-1-2007 16:02
Niet echt iets bijzonders. Gewoon een algemeen shotje, zodat we even zien hoe de opbouw en voeding is. En als je erbij kunt, een opname van de elco's (of anders, welke waarden erop staan).
23-1-2007 20:17
Foto's word morgen, digicam wil niet sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)