Forum > PC related Forum

van wave naar midi????

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MiriamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-4-2003
Laatste: 6-5-2003
Berichten: 3
6-5-2003 17:32
Weet iemand of dit mogelijk is van wave naar midi???
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
6-5-2003 17:45
Volgens mij gaat dat helaas niet lukken.
Midi is totaal anders opgebouwd dan wave en ook ergens anders voor bedoeld.
Bij midi stuur je geen analoge geluidsinformatie, maar noten en commando's.

Andersom is een ander verhaal, met de juiste hardware (midi synthesizer) krijg je wel (analoog) audio uit een midistream. Je kan daarom op je pc wel een midibestand afspelen naar hoorbaar audio, maar dat komt omdat je geluidskaart dus een midi-synth onboard heeft.

Als je van wave naar midi wil, dan zou je 'iets' moeten hebben, dat de muziek weer opslitst in afzonderlijke midi-commando's / noten. Maar als je dan aan spraak/zang denkt, dan zie je al dat dat nooit kan.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
Dr. EdieAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 9-5-2003
Berichten: 38
6-5-2003 20:26
Zoals gezegt werkt dat idd. niet. Ik ben heel handig in computers en heb dit vaker uitgeprobeert. Met Wave geluiden kan je echte stemmen, muziek en dergelijke opnemen en afspelen. Met Mini kan je alleen noten opnemen zoals een piano en keyboards.

idd. Midi is HELEMAAL anders opgebouwd en niet bedoeld om stemmen en dergelijke af te spelen.
Dus je vraag is beantwoord: het kan ABSOLUUT niet! Wel jammer want Midi neemt ook nog eens een stukje minder ruimte in beslag.
En bespaar je de moeite om het wel te proberen, het lukt gewoonweg NIET!

PS: Ik bedoel het allemaal niet kwaad, ik probeer je gewoon tijd te sparen en antwoord te geven! happy :)
Dr. Wojciechowski is on the road...
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
7-5-2003 10:57

Dr. Edie schreef:

Zoals gezegt werkt dat idd. niet. Ik ben heel handig in computers en heb dit vaker uitgeprobeert.
Nou Dr., na een beetje googlen was het eerste het beste wat ik b.v. tegenkwam dit: www.buy-software.org/audio/midi/akoff_music_composer.asp

Ik betwijfel op zoiets goed werkt, want het is natuurlijk inderdaad niet zo simpel om uit een samengesteld geluid de verschillende onderdelen te onderscheiden.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
7-5-2003 11:27
er zullen programma's zijn die een goede gooi doen om dit te bewerkstelligen, echter (en het is hiervoor ook al gezegd...) midi bestaat uit datasignalen, en niet uit audiosignalen.

het verschil (voor den leeck wink ;))

audio:

kleine pulsjes, spanningsverschillen enz. die je versterker uiteindelijk versterkt om dat grote ronde geval met die magneet in beweging te zetten.

midi

dataoverdracht tussen verschillende muziekinstrumenten.. hoe je dit kan zien:

je plingelt op je keyboard (die via midi is aangesloten op een ander keyboard) een melodietje in elkaar. het geluid ben je echter niet tevreden over, en je zoekt een instrument dat het keyboard waar je nu achter zit niet heeft, maar het andere keyboard wel.

je stuurt via midi de volgende info: "ik sla een C accoord aan (noot C, E en G)"
keyboard 2 ontvangt dit, en laat deze noten spelen op zijn keyboard zonder dat je daar wat aanraakt.

op je computer gaat dit hetzelfde, alleen is je geluidskaart nu keyboard 2 happy :)

Aangezien keyboards (en in dit verhaal mag je keyboard wat mij betreft ook synthesizer noemen, aangezien we het zeker niet hebben over de ramplank waar ik dit verhaal op tik) over het algemeen geen voice synthesizer hebben, zal je stemmen nooit in midi kunnen verwerken, en andere instrumenten die het keyboard niet bevat ook niet.

een Midi bestandje is dus eigenlijk een soort cover van een nummer gespeeld met de standaard geluiden op je geluidskaart.

Midi is echter wel zeeeer functioneel in de studio! je kan bijvoorbeeld je computer naar al je midi apparaten data laten versturen, zodat je al je synthesizers, drumcomputers enz. tegelijk dingen kunt laten afspelen. zo kun je dus een nummer maken, want om nou live in je studio 4 melodietjes door elkaar te spelen, je drumcomputer ondertussen te programmeren, je sampler even aan te vuren, je afmix goed klinkend te maken, en ook nog al je effecten onder controle te houden, is een beetje ondoenlijk wink ;)

ik weet het, lang verhaal, niet overal ontopic, maar in ieder geval lekker over midi getypt laugh :D
Dr. EdieAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 9-5-2003
Berichten: 38
7-5-2003 14:35
Idd. en over dat programma: kan deze Wav geluiden omzetten in midi??? Zoja: dan zal het wel of A) niet klinken of B) het kan helemaal niet.

Midi is gewoon totaal anders! Meer piano achtig, en met wave kan je echt natuurgetrouwde geluiden opnemen en afspelen. Ik betwijfel of dat wel gaat...
Dr. Wojciechowski is on the road...
BramcomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 73
31-10-2003 15:51
dat is niet helemaal waar... dat is de midi van vroeger, de midi van nu zijn bepaalde tonen en samples die bepaalde programma's (zoals reason en cubase) uit elkaar kunnen halen waarna je het hele bestand kan ''remixen''. ik zie dat dit topicje al aardig oud is maar ik wilde dit even rechtzetten :)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
31-10-2003 20:20
Dr.Edie zegt dat midi niet gemaakt is om stemmen af te spelen. Dit is niet waar.

Via een midi file kunt ge dus wel stemmen afspelen. Ik denk daarbij aan een sampler die aangestuurd wordt door een sequencer.
DJ_GijsieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 16-8-2007
Berichten: 55
2-11-2003 00:04
Je kunt wel van midi naar wav omzetten. Dat doe ik ook bij fruityloops happy :)
't Zal wel
SevereStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 20-8-2011
Berichten: 47
2-11-2003 13:35
Misschien is dit iets voor je:

www.pluto.dti.ne.jp/~araki/amazingmidi/
*boom tss boom tss*

Terug naar forum Reageer (zonder quote)