Forum > Licht

PC-sturing voor laser gezocht

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
8-10-2006 02:38
Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een laser met ilda-port die ik aan een pc wil gaan hangen.
Ik heb de laser pas enkele dagen in huis, maar nu kwam er al iemand naar me toe die vroeg of ik iets met tekst projecteren wil doen.
Uhm ja erg mooi, want dat kan mijn laser, maar daar moet ik hem wel even anders aansturen dan via DMX.

Ik ben een complete n00b op dit gebied en heb amper een idee van wat er mogelijk is.
Dus of ik nu met pakket a of b begint maakt voor mij niets uit, ik begin toch bij 0.

Betaalbaarheid zou erg fijn zijn, ik heb niet toevallig nog even 15k liggen om dit op te lossen.

Dit zijn de specs van de laser, voor zover dit van toepassing is:
Technische Daten:
Laserquellen: luftgekühlter DPSS Laser: >150mW / 532nm (grün)
Laserklasse: 3b
Betriebsmodi: ILDA, DMX 512, Automatikmodus
ILDA: 25pin ILDA Standard Sub-D shaped 25pin connector
Galvosystem: Laserworld OEM System - 30k Scangeschwindigkeit
DMX 512: 24 Kanäle
Basismuster: 256 (Ebenen, Gitter, Tunnel, Welleneffekte, Schriften, Grafiken, Animationen)
Muster können über optionale Software frei eingespeichert werden (32k Speicher).
max. Strahlauslenkung: +/- 30°
Strahldaten: 3mm/1mrad
Zubehör: Steuerleitungen, Stromkabel, Betriebsanleitung, Montagematerial
Stromversorgung: 220V - 240V AC
Stromaufnahme: 75W
Abmessungen: 400 x 300 x 195 mm (B x T x H)
Gewicht: 19 kg
Zoals men ziet heb ik de laser van laserworld.
Ze verkopen zelf wel software die gebaseerd is op Mamba Black. En vragen hier 600 Euro voor, dit is dan incl usb/ilda interface.
Wat zijn de verder opties en is die 600 Euro een beetje een normale prijs?
pom pom
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-10-2006 10:04
Ervaring met die software heb ik niet, ik heb hooguit een beetje ervaring met pangolin, en de goedkoopste versie daarvan begint met 3100 euro, en dat lijkt me buiten je budget liggen?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-10-2006 13:21

big bang schreef:

Ervaring met die software heb ik niet, ik heb hooguit een beetje ervaring met pangolin, en de goedkoopste versie daarvan begint met 3100 euro, en dat lijkt me buiten je budget liggen?
Pangolin begint bij plm 1000 euro (Cypher Live Pro USB) versie is gemaakt voor de Neo laser series. Software lijkt op Pangolin Live pro. Vreemde is dat Highlite deze software niet heeft voor de nieuwe Showtecs (=NEO).

Andere opties, Phoenix basisversie plus DAC plm 1100 euro.
Phoenix heeft als mooie extra optie een DMX/laser versie (totaal oplossing) voor zowel DMX en "ILDA" laser.

De maker van bovenstaande laser is Silver star (Yagang), Silver stars konden ook met iTop usb/ILDA box en software geleverd worden. (Het uploaden kan ook via deze interface)
Software hiervan is vrij eenvoudig.

Martin.
kvm entertainment
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
8-10-2006 13:51
Ik las dit op een ander forum:
Mamba black is leuk, maar er zijn wel wat shows te krijgen, maar is meer afspeel software.

Met name voor Live gebruik is Mamba nu niet echt een super pakket.
Zelf heb ik de neiging om te zeggen dat live ingrijpen wel handig is, vooral als iemand NÚ iets geprojecteerd wil hebben.
In hoeverre klopt bovenstaande quote?
Phoenix heeft als mooie extra optie een DMX/laser versie (totaal oplossing) voor zowel DMX en "ILDA" laser
Zou dan ook weleens een mooie optie kunnen zijn.

Punt is dat ik medio december met het spul aan het werk moet.
Buiten het feit dat ik het geld nu niet heb, is het ook wel fijn om niet pas 3 dagen van tevoren er mee aan de slag te kunnen.
Ik wil ook niet overhaast kiezen voor een pakket dat het goedkoopste uitvalt en er later achter komen dat een net ietsje duurder stukje software een stuk meer opties heeft.
pom pom
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-10-2006 14:27

Paulus0013 schreef:

Punt is dat ik medio december met het spul aan het werk moet.
Buiten het feit dat ik het geld nu niet heb, is het ook wel fijn om niet pas 3 dagen van tevoren er mee aan de slag te kunnen.
Van veel software is een demo te downloaden, hiermee kan je zien of het inderdaad is wat jij zoekt. (o.a. Mamba Black en Phoenix)
Ik wil ook niet overhaast kiezen voor een pakket dat het goedkoopste uitvalt en er later achter komen dat een net ietsje duurder stukje software een stuk meer opties heeft.
Het is niet vaak net ietsje duurder, maar al snel veel duurder. Soms zit het ook in het aantal aan te sturen lasers, in jouw geval waarschijnlijk niet van toepassing aangezien je er maar 1 hebt (met een "ILDA" aansluiting).

Denk overigens ook aan een "doek" waar je fatsoenlijk logo's/ teksten op kan projecteren. Verder is het mogelijk dat genoemde laser "beperkingen" heeft.

Martin.
kvm entertainment
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
8-10-2006 19:15
hallo,

Ik heb met beide paketten ervaring. Mamba en Pangolin.
Mamba is leuk om mee te beginnen, en je kan er echt wel leuke dingen mee.
Voor n 150mW lasertje zou ik persoonlijk geen pangolin pakken, software wordt al duurder dan de laser.

Met Mamba (Black) kan je als beginner goed aan de gang, en prima texten en logo's maken. Pangolin is meer voor de Pro gebruiker, en ook moeilijker in de omgang. Mamba is simpele software, maar beperkt in de mogelijkheden.

Wat er verder precies is weet ik niet, Phoenix heb ik veel over gehoord, maar geen ervaring mee. Ik zou in jouw geval gewoon een Mamba pakket pakken, kun je leuk mee aan de gang.....

Als je vragen hebt hoor ik het wel
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-10-2006 19:54

KVM schreef:

Pangolin begint bij plm 1000 euro (Cypher Live Pro USB) versie is gemaakt voor de Neo laser series. Software lijkt op Pangolin Live pro. Vreemde is dat Highlite deze software niet heeft voor de nieuwe Showtecs (=NEO).
Ik geloof je op je woord. Ik heb een heel klein beetje ervaring met pangolin (meest uitgebreide versie), maar nooit genoeg om er ook maar iets over te kunnen zeggen. Zodra het over lasers gaat werk ik altijd samen met laserlight projects, en ga ik me er niet aan wagen. De kennis die je nodig hebt om echt veilig met lasers om te gaan is dusdanig groot dat het ook niet voor niets is dat lasersystemen (boven de pakweg 150 mw) niet los verhuurt worden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-10-2006 20:08

big bang schreef:

De kennis die je nodig hebt om echt veilig met lasers om te gaan is dusdanig groot dat het ook niet voor niets is dat lasersystemen (boven de pakweg 150 mw) niet los verhuurt worden.
Maar een 100 / 150mw is net zo gevaarlijk hoor, zo niet gevaarlijker vanwege het veelal weglaten van diverse beveiligingen. Ook hiermee kan je dus prima papier laten branden. Enige uitleg wat deze lasers met je ogen kunnen doen lijkt mij dan overbodig.
Veilig "laseren" begint bij een veilige unit.

Besturing van lasers doe ik ook altijd zelf omdat fatsoenlijke ophanging ook een rol speelt.
Het is en blijft géén stuk "speelgoed".

Martin.
kvm entertainment
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-10-2006 20:41
Wist ik niet eerlijk gezegt. Heb wel ooit een plankje (onder gecontroleerde omstandigheden!!!) in brand zien vliegen mbv een 1 watt diode laser. Maargoed, dat is ook de reden dat ik altijd mijn vaste hulplijn (zie boven) inschakel zodra het over lasers gaat.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
17-11-2006 17:47
Ik heb inmiddels Mamba Black incl usb box waarmee ik de laser aanstuur.

Wat ik dan verder nog zoek zijn opties als het omzetten van jpg/bmp zodat ik deze kan projecteren.
Ik las ook ooit ergens iets over een plugin zodat webcam beelden konden worden omgezet.
pom pom

Terug naar forum Reageer (zonder quote)