Forum > Geluid

Geluidsset uitbreiden, maar waarmee?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
15-9-2006 20:40
Allereerst gaat mijn dank uit naar degene die de moeite nemen om dit te lezen.

Ik en een vriend van mij hebben samen een drive-in, zoals zovelen van ons.
Nu hebben we opzich een leuke geluidsset, namelijk een Peavey HiSys 2 systeem met een RMS vermogen van 700 watt per bass (dubbel 15" (4ohm "101 db 1w/1m")) en 350 watt per top (8 ohm "? db 1w/1m"). Nu is het hooggedeelte wel in orde, maar om de een of andere reden is de bas toch wat weinig aanwezig. Met name dan de kickbass. We hadden eerst een probleem met fase, maar dat is al opgelost.

Misschien dat het aan de kasten ligt of zoiets, want bij hoge geluidssterktes rammelt er vanalles aan de kast. (Is dit te verstevigen, of iets dergelijks) Het hout staat dan te trillen. (intern filter verwijderd en alles gaat via een crossover) Maar het kan ook aan onze instellingen liggen. (denk het niet want heb al vanalles geprobeerd)
We hebben er ook een equalizer tussen zitten.

Nu is mijn eerste vraag: Helpt zo'n enhancer veel? (bv deze?)

Mijn 2e vraag is: Welke speakers kun je het beste erbij kopen voor wat meer kickbass?
(heb al gezocht op het forum, maar kan geen specifiek antwoord vinden)

Nogmaals bedankt voor de moeite
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
16-9-2006 16:25
15" is in principe goed voor kickbass, eventueel kan daar nog 12" bij voor de 'hoge' kickbas. Zo'n enhancer doet naar mijn mening weinig goeds met het geluid, denk dat je beter je processor goed kunt instellen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-9-2006 17:14

Skevdude schreef:

Allereerst gaat mijn dank uit naar degene die de moeite nemen om dit te lezen.

Ik en een vriend van mij hebben samen een drive-in, zoals zovelen van ons.
Nu hebben we opzich een leuke geluidsset, namelijk een Peavey HiSys 2 systeem met een RMS vermogen van 700 watt per bass (dubbel 15" (4ohm "101 db 1w/1m")) en 350 watt per top (8 ohm "? db 1w/1m"). Nu is het hooggedeelte wel in orde, maar om de een of andere reden is de bas toch wat weinig aanwezig. Met name dan de kickbass. We hadden eerst een probleem met fase, maar dat is al opgelost.
Om te beginnen vind ik de Peavey Hisys 2 wat tegenvallen. Hier mis ik met name het hoog (is nog wel bij te regelen met een digitale crossover), basdruk en diepgang.

De enige manieren om dit bij te kunnen regelen zijn de volgende (betaalbare) apparaten:

Behringer DEQ2496 als je al een active crossover hebt.
Behringer DCX2496 Als je een betaalbare digitale crossover wilt hebben.
Driverack PA als je de beste compressors/limiters in huis wilt halen.

Bij mindere boxen, of boxen met weinig diepgang en druk kun je het beste de DEQ2496 nemen en hier loudness en compressor functies mee maken.

De DCX2496 kan dit ook wel, maar de limiter is erg grof. Je zou een loudness functie over het hele frequentiebereik kunnen instellen, bijvoorbeeld lowshelf 6 bij 20 KHz en hem dan als compressor/limiter misbruiken.

De Driverack PA heeft hele mooie en onhoorbare easy limiters ingebouwd mits je de juiste limtiers kiest. Hiermee haal je met hetzelfde versterkervermogen hoorbaar heel wat meer druk uit. Bovendien zullen de high drivers niet meer zo snel om de oren vliegen. Bovendien kun je de versterkers netjes uit de clip houden terwijl het geluid wat steviger klinkt.

Andere apparaten zoals enhancers/exiters vind ik vrij gevaarlijk en voegen vaak teveel aan bas toe zodat de versterker nog sneller in de clip raakt.

TCMC
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
16-9-2006 17:14
Ik heb twee keer met dit setje gewerkt, beide keren vond ik de subs ronduit waardeloos. De keren daarop gebruik gemaakt van een enkele 18" per kant(EVrx118) en dat was een wereld van verschil. Ook een enkele 15"(dynacord F5) gaf een beter resultaat. Ik zou eens kijken of je ergens wat andere subs vandaan kan halen en zo kan bekijken of het niet makkelijker is om de bestaande kasten te vervangen.
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
16-9-2006 17:22
Bedankt voor de tips allemaal.
Nooit gedacht dat Peavey zo slecht kon zijn wink ;)

Dus als korte samenvatting:
Verkoop die Peavey set en koop wat anders.
of koop een digitale geluidssjoemelaar

wat moet ik dan anders kopen als vervanging, met ongeveer dezelfde specs, alleen meer basdruk, diepgang en beter hoog?

We hebben ook nog voor kleine klussen, monitoren, aanvulling e.d. 2x K115 van Dap, en 2x Peavey Impulse 200 (12") waar ik overigens wel heel tevreden over ben.

[Edit]Is zoiets misschien een goed idee dan?
Of compleet: zoiets?[/Edit]
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-9-2006 17:36

Skevdude schreef:

Dus als korte samenvatting:
Verkoop die Peavey set en koop wat anders.
of koop een digitale geluidssjoemelaar

wat moet ik dan anders kopen als vervanging, met ongeveer dezelfde specs, alleen meer basdruk, diepgang en beter hoog?
Met de 4 stuks DAP AX-15B en 4 stuks DAP AX-10 had ik in ieder geval betere resultaten, al bleef de kickbass vergeleken met de HK Actor set wel een beetje achter.
Een digitale crossover vind ik wel een absolute must voor alle luidspreker systemen.
Ik ben nog steeds onder de indruk van de DAP X-15 en X-15HL. Hoewel dit ook redelijk dure luidsprekers zijn, vind ik de totaal prijs nogal meevallen.

Specs op papier moet je weer met een korrel zout nemen. De DAP X-15HL zou volgens papier tot 42 Hz diep gaan. Op Sia Smaart Live 5 kwam zelfs 35 Hz -3 dB uit. De DAP X-15 hield het bij ca 17 KHz voor gezien, en dat is meer dan hoog zat. Wel een hele vlakke amplitude en fase grafiek overigens.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-9-2006 17:40

Skevdude schreef:

[Edit]Is zoiets misschien een goed idee dan?
Of compleet: zoiets?[/Edit]
Is te overwegen. In ieder geval zijn de baskasten beter dan Peavey.

TCMC
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
23-4-2007 12:38

TCMC schreef:

Skevdude schreef:

Allereerst gaat mijn dank uit naar degene die de moeite nemen om dit te lezen.

Ik en een vriend van mij hebben samen een drive-in, zoals zovelen van ons.
Nu hebben we opzich een leuke geluidsset, namelijk een Peavey HiSys 2 systeem met een RMS vermogen van 700 watt per bass (dubbel 15" (4ohm "101 db 1w/1m")) en 350 watt per top (8 ohm "? db 1w/1m"). Nu is het hooggedeelte wel in orde, maar om de een of andere reden is de bas toch wat weinig aanwezig. Met name dan de kickbass. We hadden eerst een probleem met fase, maar dat is al opgelost.
Om te beginnen vind ik de Peavey Hisys 2 wat tegenvallen. Hier mis ik met name het hoog (is nog wel bij te regelen met een digitale crossover), basdruk en diepgang.

De enige manieren om dit bij te kunnen regelen zijn de volgende (betaalbare) apparaten:

Behringer DEQ2496 als je al een active crossover hebt.
Behringer DCX2496 Als je een betaalbare digitale crossover wilt hebben.
Driverack PA als je de beste compressors/limiters in huis wilt halen.

Bij mindere boxen, of boxen met weinig diepgang en druk kun je het beste de DEQ2496 nemen en hier loudness en compressor functies mee maken.

De DCX2496 kan dit ook wel, maar de limiter is erg grof. Je zou een loudness functie over het hele frequentiebereik kunnen instellen, bijvoorbeeld lowshelf 6 bij 20 KHz en hem dan als compressor/limiter misbruiken.

De Driverack PA heeft hele mooie en onhoorbare easy limiters ingebouwd mits je de juiste limtiers kiest. Hiermee haal je met hetzelfde versterkervermogen hoorbaar heel wat meer druk uit. Bovendien zullen de high drivers niet meer zo snel om de oren vliegen. Bovendien kun je de versterkers netjes uit de clip houden terwijl het geluid wat steviger klinkt.

Andere apparaten zoals enhancers/exiters vind ik vrij gevaarlijk en voegen vaak teveel aan bas toe zodat de versterker nog sneller in de clip raakt.

TCMC
Even een schop.

Ik heb nu een tijdje 4x AX-15B met 2x AX12, maar deze set loopt toch een stuk achter kwa volume. Ik zie dat je (TCMC) in landgraaf woont. Ik heb nu zo'n digitale equalizer (Behringer DEQ2496) , maar weet niet echt goed hoe ik dat ding moet instellen op loudness en compressor functies. Kun je me daar misschien een keer mee helpen? Dat we een afspraak maken? Ik heb de handleiding enzo al doorgelezen, maar wordt er niet echt veel wijzer van. Ik heb ook zo'n meetmicro erbij.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
21-9-2007 08:10

Skevdude schreef:

TCMC schreef:

Skevdude schreef:

*knip
Even een schop.

Ik heb nu een tijdje 4x AX-15B met 2x AX12, maar deze set loopt toch een stuk achter kwa volume. Ik zie dat je (TCMC) in landgraaf woont. Ik heb nu zo'n digitale equalizer (Behringer DEQ2496) , maar weet niet echt goed hoe ik dat ding moet instellen op loudness en compressor functies. Kun je me daar misschien een keer mee helpen? Dat we een afspraak maken? Ik heb de handleiding enzo al doorgelezen, maar wordt er niet echt veel wijzer van. Ik heb ook zo'n meetmicro erbij.
Even een update, ik heb nu nog zo'n zelfde set weten te bemachtigen (hisys 2XT en 215XT, zie ook mijn opknaptopic) en ben er nu toch wel erg tevreden mee. Wat betreft die loudness functie heb ik gedaan met de dynamische equalizer functie, en heb op de parametrische eq een boost van 1,5 dB bij 70Hz ingesteld, en je hebt nu al veel meer het echte bas gevoel. Zelfs buiten met niks om je heen klinkt de set supernetjes. Heb ook de limiter wat strakker ingesteld, en een verhuurprogramma gemaakt.

Het viel mij trouwens op dat wanneer je een wachtwoord op de DEQ insteld (lock functie) dat je dan niet meer losse modules kan bypassen, maar je kan altijd op bypass all drukken. Dit lijkt mij niet normaal. Is dit een bekend probleem bij deze serie?
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-9-2007 14:11
Hallo Skevdude,

Hieronder wat instellingen die je misschien kunt gebruiken, zijn instellingen die door TCMC zijn ingesteld (en zijn volgens mij universeel toepasbaar):

Instellingen DCX2496: EQ, Dynamische EQ 1, Dynamische EQ 2 en Limiter.

Had je nu ook een DCX2496 of alléén de DEQ2496?
Als je alléén de DEQ hebt, kun je bovenstaande instellingen volgens mij ook gebruiken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)