Forum > Geluid

Geluidsinstallatie voor paardrij-wedstrijd

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
NielsWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2006
Laatste: 20-7-2006
Berichten: 2
19-7-2006 12:35
Hoi,

Wij zijn een rijvereniging die zich binnenkort ook met springwedstrijden bezig gaat houden. Nu is daar een geluidsinstallatie voor nodig (voor omroep en muziek). De bedoeling is dat in de hoofdarena geluid is met omroep en in de warmrij-arena minimaal alleen omroep. Paardrij hallen zijn vrij groot en daarom vind ik het moeilijk om een keuze te maken. Ik heb de bedoeling ook schematisch getekend:

www.stalwennekers.nl/overig/geluid.gif

Ik heb een beetje rond zitten kijken op deze site en ik had het volgende samengesteld:
1 Behringer EP-2500 2 x 1200W Power Amplifier (369,00)
1 Behringer VMX-1000 Mixer (219,00)
6 Behringer Eurolive Performer E-1220 400-Watt 12" PA Loudspeaker / Floor Monitor (1134,00)

Is het wat voor dit geld en past dit een beetje bij elkaar? En kun je hiermee onafhankelijk de hoofdarena en warmrij-arena van geluid voorzien? Of heb ik dan toch (zoals in de tekening) 2 versterkers nodig?

Alvast bedankt!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-7-2006 13:36
Kan je misschien even zeggen hoe groot zo'n arena precies is? Ik ben namelijk niet echt thuis in het paardrijden... Als ik "hoofdarena" hoor, dan stel ik me dat voor als iets heel groot (waar je het niet zal redden met 4 Behringer speakertjes), maar dat kan dus evengoed klein zijn. Vandaar misschien iets meer uitleg?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
19-7-2006 14:00
je hebt 2 versterkers nodig als:
- je het geluid in de 2 hallen apart wil regelen µ
- als je meer dan 4 klankkasten wil gaan aansluiten

ik vrees idd ook dat je het niet gaat redden met 4 "budget"-kastjes, zeker niet als je ze nog eens gaat vliegen...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
19-7-2006 16:17
Al eens gedacht om met een verhuurder in jouw regio/buurt dit door te spreken? Misschien moet je hier zelfs wel een combinatie gaan wegzetten van PA (voor het muziekdeel) en 100 V systeem voor het omroepen.

Misschien kan iets meer info over zaal/hal afmetingen, aantal bezoekers etc. helpen om gericht advies te krijgen.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
NielsWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2006
Laatste: 20-7-2006
Berichten: 2
19-7-2006 17:02
Hoi,

De hoofdarena is 35 x 75 meter. Nu zit het publiek niet overal, maar slechts aan één kant (de korte zijde). De aantallen schommelen tussen de 100 en 300 denk ik (???). Ik had dus het idee om de speakers vooral aan die kant te plaatsen. Verder is de muziek die ik bedoel niet zoals in een discotheek of iets, het is meer als achtergrond (hoewel, er moet wel enigszins acceptabele muziek uitkomen).

Dit setje zal het niet doen dus, merk ik... Als ik een budget heb van 5 á 6 duizend euro, hoe ver kom ik dan? Verder zal er ook wel een echo zijn in de hal, maar een muzieksysteem helemaal uit laten meten voor tienduizenden euro's zit er niet in. We geven meerdere wedstrijden per jaar, dus telkens een verhuurder inschakelen is geen optie eigenlijk (telkens reserveren, op- en afbouwen, etc.)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-7-2006 17:23
Hr Sound wil volgens mij zeggen dat het misschien een idee is om een licht en geluidsbedrijf in te schakelen (licht en geluidsbedrijven zijn vaak ook verhuurders) om deze klus te verzorgen.

Het bedrijf komt dan op locatie kijken en geeft advies en kan een geluidsset samenstellen. Ze kunnen evt. ook de boel voor je installeren. Zo ben je in een keer klaar en hoef je zelf minder moeite te doen, heb je de boel goed voor elkaar (als het tenminste een beetje fatsoenlijk bedrijf is) én kun je rekenen op een fatsoenlijke service (mits het ook hier weer een klein beetje fatsoenlijk bedrijf is).

Voor 5 á 6 duizend euro zou ik het (als nieweling in deze wereld) wel weten en lekker dat bedrijf het moeilijke werk voor je laten opknappen.

(Oja, en als dit niet is wat Hr Sound wilde zeggen dan wilde ik het wel zeggen wink ;) .)
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
20-7-2006 10:12
Hmmm, klopt helemaal wat ik wilde zeggen.Er zit vaak veel kennis bij licht en geluid verhuurbedrijven en veel doen er ook nog eens het installeren van nieuwe installaties bij.Qua budget zal het moeilijk worden, maar met wat wikken en wegen, denk ik, wel haalbaar.

Het helpt wel nu je deze beschrijvingen erbij hebt gezet.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-7-2006 11:13
Bas boxen heb je bij zo'n evenement helemaal niks aan,
de paarden zullen er alleen maar onrustiger van worden,
en het publiek wil eigelijk alleen maar de mededelingen verstaan.
en daar help-t een zware onderbas echt niet bij.

Ik heb je een mailtje gestuurd met wat uitleg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-7-2006 11:37
De "arena's" (binnen maneges) die ik ken werken met een 100volt systeem en hoornluidsprekers.
Ook hiermee is het mogelijk zelfs de buiten bakken te voorzien van geluid.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
20-7-2006 13:01
Hier kan ik enkel 100 volt systemen aanraden. Het gaat om de verstaanbaarheid van de mededelingen, en om wat achtergrondmuziek om de boel op te vrolijken. Dat laatste moet je echter niet als een disco beschouwen.

Je hoeft uiteraard niet voor 100 V te kiezen, maar het is in deze situatie wel gemakkelijk. Bas kan je missen als de pest.

Aangezien Tom de nodige uitleg heeft aangeboden, hoef ik hier niet verder op in te gaan...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)