Forum > Newbie Forum

Crossover Hz Help !!!!

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
30-6-2006 19:44
Heej allemaal,

Kan iemand mij uit leggen wat het nou eigenlijk betekent Hertz Hz. Wat kun je daar precies mee en waarom is het belangrijk. Want overal waar ik lees hebben ze het over hz enzo maar ik heb geen flauw idee waarom dat belangrijk is of dat het geluid beinvloed ?? Ik heb een crossover besteld van dap audio maar waar moet ik allemaal op letten als ik straks mijn versterker erop aan sluit ik ben van plan dap sm 18b te kopen dus. Kan iemand mij het goed uitleggen. Alvast heeel erg bedankt wink ;) wink ;)
Shake It!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
30-6-2006 19:48
Hertz was een meneer.

Hertz
De hertz (symbool: Hz, geen meervoud) is de SI-eenheid van frequentie. De hertz wordt gebruikt bij periodieke (zich herhalende) verschijnselen. 1 Hz komt daarbij overeen met een periode van 1 seconde. Zou iemand regelmatig, éénmaal per seconde op een tafel tikken, dan heeft dat tikken een frequentie van 1 Hz. Tikt de persoon sneller, bijvoorbeeld tweemaal per seconde (de periode is dan 0,5 s), dan bedraagt de frequentie 2 Hz.

In SI-basiseenheden uitgedrukt komt de Hz overeen met s-1.

De Hz wordt vaak gecombineerd met een van de officiële SI-prefixen tot bijvoorbeeld kilohertz (1 kHz = 103 Hz), megahertz (1 MHz = 106 Hz) of gigahertz ( 1 GHz = 109 Hz).

Elektriciteit: De wisselspanning die in Europa uit het stopcontact komt heeft een frequentie van 50 Hz.
Radiogolven: De frequentie van radiogolven wordt uitgedrukt in kHz, MHz, of GHz. Afhankelijk van de radioband (met name bij de lange, midden en korte golfband) wordt daarvoor in de plaats vaak het begrip golflengte (in vacuüm) gehanteerd. In tegenstelling tot de frequentie is de golflengte van een signaal afhankelijk van het medium waardoor de golf zich voortplant.
Geluid: Het gehoor van een jong kind kan geluidstrillingen met een frequentie tussen 20 Hz en 20.000 Hz waarnemen als geluid. De bovengrens neemt af naarmate men ouder wordt tot onder ongeveer 10.000 bij bijvoorbeeld 50-plussers. Voor de geluiden tussen 500 en 8000 Hz is ons gehoor het gevoeligst. Dit laatste is ook het gebied waarin de verstaanbaarheid van de menselijke stem de grootste rol speelt.
Computers: Bij computers wordt de klokfrequentie van diverse componenten in MHz of GHz uitgedrukt. Een bekend voorbeeld is de processor-klok. In 2005 had bij een snelle PC de CPU een klokfrequentie van 3 GHz of hoger.
Licht: Rood licht heeft een frequentie van ongeveer 4,6 × 1014 Hz. Omdat dit een minder praktische waarde is, wordt de eigenschap van licht meestal uitgedrukt als golflengte. Rood licht komt dan overeen met ongeveer 0,8 μm (0,8 × 10-6m) en blauw/violet met 0,4 μm.

Bron: wikipedia
I Love House Music!
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
30-6-2006 21:25
Heb je niet opgelet op school? Of kreeg je dat niet?

Ik krijg het zelfs 3 jaar lang op school!
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
30-6-2006 21:42
Oke bedankt voor de info. Maar waarom is het zo belangrijk bijna iedereen heeft het over hertz ik vind het best moeilijk om te begrijpen heb het namelijk nooit gehad. Maar waarom is het zo belangrijk bij boxen en een crossover. sneaky :V shocked 8O razz :p wink ;)
Shake It!
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
30-6-2006 21:48

Sound by Ghost schreef:

Oke bedankt voor de info. Maar waarom is het zo belangrijk bijna iedereen heeft het over hertz ik vind het best moeilijk om te begrijpen heb het namelijk nooit gehad. Maar waarom is het zo belangrijk bij boxen en een crossover. sneaky :V shocked 8O razz :p wink ;)
Lage frequentie (hz (!)) zijn je lage tonen (= bass = boem boem boem) hoge frequentie dus "hoge hertz" zijn je hoge tonen. Dus dan weetje wat voor tonen je speakers aankunnen en hoe je je crossover moet instellen.

Weetje waarvoor een crossover dient?
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
30-6-2006 22:00
--- Waarom Hz belangrijk is --- (een sprookje voor het slapengaan :P )

er was eens een hele mooie geluidsset. hij bestond zelfs uit 2 delen (!)
hij bestond uit een subkast en een top voor erbovenop.
Wat stond het toch prachtig.

Toen ze een keer gingen eten kwamen ze erachter dat ze beide van ander eten houden.
Meneer subkast houdt van lekker laag eten (lage freqentie) en meneer top houdt van hoog eten. Maar oeps! al het eten lag door elkaar. Hoe weten ze nu wie wat moet eten?

Gelukkig was er meneer crossover die al het eten zo scheidde dat al het lage eten naar meneer subkast ging en de rest naar meneer top. zo waren ze alledrie blij en leefde nog lang en luid...

oke, misschien beetje raar uitgelegd, maar misschien wel te begrijpen :P

om het even wat serieuser uit te leggen:
een geluidssignaal bestaat meestal (als het muziek is in iedergeval) uit een hoop verschillende tonen. de verschillende speakers zijn ieder bedoelt om een aantal van die tonen weer te geven. de crossover zorgt ervoor dat het geluid gescheidden wordt: hij heeft (bijv) een uitgang waarbij alles onder de 120Hz eruit gaat en een uitgang waarbij alles boven de 120Hz eruit gaat. zo kunnen de gescheidden signalen naar de verschillende versterkers en zo naar de verschillende speakers

Ook heeft een crossover vaak een lowcut, dit zorgt ervoor dat freqenties die helemaal niet nodig zijn (voor dat speciefieke doel), er helemaal niet doorkomen. dit voorkomt extra belasting van de speakers en versterkers.
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
P3P!N0^Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 7-7-2007
Berichten: 85
1-7-2006 09:46
Als je het nu nog niet snaptwink ;)
...
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
1-7-2006 15:51
Mischien is de meest simpele oplossing nog wel de zoekfunctie gebruiken. Voordat er weer 101 topics worden aangemaakt met basis vragen die al lang en breed zijn behandeld hier op het forum. En dan in de juiste topics een eventuele vraag te stellen.

Maar voor de rest moet dit (crosssover Hz)(basis) nou wel duidelijk zijn voor de ts.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
3-7-2006 10:20
Edit Mod: Dré: Dit topic hoort natuurlijk NIET in geluid maar ABSOLUUT in newbie. Topic moved.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
4-7-2006 13:28
'k Heb toch even niets te doen, dus vooruit dan maar..............al is het al heel veel keren uitgelegd.
Je hebt dus al een x-over besteld. Wel raar als je niet weet wat, hoe en waarom.
Wat ik hier nog niet lees (maar wel in vele andere topics) is dat je eingelijk minimaal 2 versterkers nodig hebt met 2 mid/hoogboxen en 1 of 2 basboxen.
Je zou dus met 1 basbox toekunnen.

En dan:
1. Je gaat vanuit je mengpaneel met een kabel naar de ingang van de x-over.
2. Dan ga je met een kabel van uit de "low" uitgang naar de ingang van 1 versterker.
3. Aan deze versterker sluit je de basboxen aan.
4. Dan ga je nog met een kabel vanuit de "mid/high" uitgang van je x-over naar de andere versterker.
5. Aan deze versterker sluit je vervolgens je mid/hoog boxen aan.

Over het algemeen zijn x-overs instelbaar. Dus je kunt instellen tot hoe hoog je basluidsprekers moeten gaan. Bijvoorbeel 100 Hz.
Als je dit zou doen dan kun je over het algemeen je mid/hoog luidsprekers het best laten beginnen bij 100 Hz.

Zoals ik al zij moet je eingelijk 2 versterkers hebben, maar je zou het ook (mono) met 1 versterker kunnen doen.
Dan ga je vanaf de x-over naar 1 kanaal van de versterker waar je bijvoorbeeld je basboxen op aansluit. Met een andere kabel ga je vanaf je x-over naar het andere kanaal van je versterker waar je mid/hoog op aansluit.

Nu duidelijk? wink ;)

O ja, nog vergeten. Als je 2 boxen aan elkaar gooit: + aan + en - aan - halveert de weerstand.
Dus, als een box 8 Ohm is en je gooit er 2 parallel aan elkaar (zoals hierboven beschreven) hou je 4 Ohm over. Dat is meestal geen probleem. Maar heb je 2 boxen van elk 4 Ohm, dan krijg je 2 Ohm, en daar kunnen de meeste versterkers niet tegen. Dus hou dit in de gaten.
Je zou die dan in serie moeten aansluiten: vanaf de + van de versteker naar de + van box A. Via de - van box A naar de + van box B, en via de - van box B naar de - van de versterker. Zo krijg je 8 Ohm.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)