Forum > Licht

Analoog dimmerpack voorzien van DMX (D/A convertor problemen)

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
14-6-2006 08:40
Ik heb enkele weken geleden van onze mede forummer Viccus 3 analoge I.E.C. Dimmerpacks overgekocht en wil deze gaan voorzien van DMX sturing. Ik heb hiervoor bij Maxim 8 voudige 8-bit D/A convertors gesampled en heb deze gisteren ontvangen. Na even uitgevogeld te hebben hoe ik deze aan moest sturen (gebruik een ATMega8515 uc) heb ik deze aangesloten op het dimmerpack en kon de kanalen prima regelen van 0-50% (gebruikte een 5volt referentiespanning) echter toen ik de Full-On op het dimmerpack activeerde ging mijn D/A convertor in rook op sad :( Na wat verder onderzoek bleek dat het dimpack +10V op z'n INPUT zet, waar de D/A convertor dus niet tegenkan...

Is dit normaal voor een analoog dimpack? of zou er iets anders niet in orde zijn ? (het is bij alle 3 de dimpacks op alle kanalen het zelfde) en de printjes lijken ongemodificeerd.

Ik heb ook een draadje op Circuits Online lopen voor e.v.t. oplossingen vanuit de electronica hoek.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
14-6-2006 09:54
Het is mogelijk dat er potmetertjes in de dimmer zitten voor offset en gain, in dat geval zou je kunnen compenseren voor de diode in serie en de 0-5v zonder ook maar enige hardwarematige aanpassing. (zou kunnen, in veel old-style dimmers zitten ze)

Ik vermoed dat DA's het sowieso niet leuk vinden om op te boksen tegen een andere spanning of dat nou 5 of 10 volt is. In het laatste geval overlijd íe echt.

Ga je de dimmers ombouwen of komt de interface er tussen te hangen? In het eerste geval kan je gewoon de full-on functie net zo goed om zeep helpen.

Ik neem aan dat het niet de bedoeling blijft dat je de dimmer van 0 tot 50% blijft dimmen, dus een opamp extra per kanaal zal je toch wel nodig hebben.
Opamp schakelingetje is vrij simpel: da-spanning aanbieden op de + ingang, diode in doorlaat + 4k7 in serie met de uitgang naar de - ingang, - ingang met 4k7 aan de massa. Uitgang in serie met een tweede diode naar ingang van dimpack.
Schakeling vermenigvuldigt met 2 en telt er 0,6 volt bij op. Die 0,6v wordt weer gecompenseerd door de spanningval over de diode naar het dimpack.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-6-2006 10:02
Als dat allemaal niet gaat lukken dan heeft Botex/GLP voor relatief weinig (ik meen een eurootje of 150 incl. BTW) een 72 kanaals dmx/0-10V omzetter. 19 inch, 1 HE, 3 en 5-polige dmx op het frontpaneel en met ingebouwde chaser en verschillende opties voor als het dmx signaal wegvalt.

Ik heb zelfs nog een foto van dat ding gemaakt tijdens de beurs in Frankfurt, als je wilt kan ik die wel even opzoeken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
14-6-2006 10:25
...en die blijft wél heel als je 10volt op een uitgang zet...?
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-6-2006 10:35

Fossalta schreef:

Ik heb enkele weken geleden van onze mede forummer Viccus 3 analoge I.E.C. Dimmerpacks overgekocht en wil deze gaan voorzien van DMX sturing. Ik heb hiervoor bij Maxim 8 voudige 8-bit D/A convertors gesampled en heb deze gisteren ontvangen. Na even uitgevogeld te hebben hoe ik deze aan moest sturen (gebruik een ATMega8515 uc) heb ik deze aangesloten op het dimmerpack en kon de kanalen prima regelen van 0-50% (gebruikte een 5volt referentiespanning) echter toen ik de Full-On op het dimmerpack activeerde ging mijn D/A convertor in rook op sad :( Na wat verder onderzoek bleek dat het dimpack +10V op z'n INPUT zet, waar de D/A convertor dus niet tegenkan...
Bij commerciële ontwerpen zit in de uitgang ALTIJD een weerstand (absolute MUST als je gaat interface met de boze buitenwereld) en vaak ook nog een diode.
Is dit normaal voor een analoog dimpack? of zou er iets anders niet in orde zijn ? (het is bij alle 3 de dimpacks op alle kanalen het zelfde) en de printjes lijken ongemodificeerd.
Bij een fabrieks DMX->Analoog interface is de interfacing naar de buitenwereld dusdanig dat dit totaal geen probleem is. Mooier was echter geweest als de dimmerpack aan z'n ingangen ook ergens diodes geplaatst zou hebben om dit te voorkomen.
Ik heb ook een draadje op Circuits Online lopen voor e.v.t. oplossingen vanuit de electronica hoek.
Simpel. 0-10V ingangen van dimmerpacks zijn behoorlijk hoogohmig. Stop een 220 Ohm weerstandje (wellicht nog hoger; zelf even uitzoeken (zal me niets verbazen als fabrieksbakkies 1k gebruiken aangezien ik in een 72 kanaals DMX converter echt geen bakbeest van een voeding zie zitten)) in de uitgangen van de D/A converter (en overweeg ze te bufferen aangezien zo'n uitgang OOK nog eens kortsluitvast moet zijn ALS hij gaat interfacen met de boze buitenwereld). Als de uitgangen probleemloos 50mA kunnen leveren (PER STUK EN UITERAARD ALLEN TEGELIJK!!!) dan hoef je niet te bufferen. Overweeg ook nog een clampdiode per uitgang toe te passen (zodat de spanning aan z'n uitgang nooit hoger kan worden dan z'n voedingsspanning. Plaats de diode direct aan de uitgang van de D/A converter (of de buffer). Als er dan iets raars op de uitgang van je apparaat komt te staan dan zal de 220 Ohm weerstand (hopelijk) in rook opgaan (0.5W weerstandjes natuurlijk en geen cent meer) en niet de D/A converter.

Kan boekdelen volschrijven over wat er fout kan gaan bij interfacen met boze buitenwereld... Ga altijd uit van domme dingen en oepsjes. Als je apparaat daar al defect door raakt kan hij niet goed overweg met deze boze buitenwereld.

Sloop eens een fabrieksbakje open. Daar zie je never nooit niet een D/A converter zo naar de buitenwereld gaan (da's product zelfmoord).

Ooh ja: Natuurlijk zorg je ervoor dat de analoge uitgangen MINSTENS 10V kunnen leveren (minstens 10V is totaal iets anders dan precies 10V (mede doordat precies gewoonweg niet bestaat!!!). Dus zorg je ervoor dat de uitgangen zo'n 10.5V kunnen leveren (wellicht zelfs 11).

PS: Als bits&bites pik hoor jij dit soort dingen helemaal niet te doen natuurlijk laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
14-6-2006 10:48
Ga je de dimmers ombouwen of komt de interface er tussen te hangen? In het eerste geval kan je gewoon de full-on functie net zo goed om zeep helpen.
Alleen interfacen, wil in principe de dimmerpacks origineel laten. Ik heb alleen de DIN aansluitingen vervangen door 9 polige SUB-D, omdat deze te vergrendelen zijn.
Ik neem aan dat het niet de bedoeling blijft dat je de dimmer van 0 tot 50% blijft dimmen, dus een opamp extra per kanaal zal je toch wel nodig hebben.
Ben voorzichtig begonnen wink ;) Als dit euvel straks verholpen is plak ik een LM317 met trimpot aan de +20V lijn zodat ik een nette 10V krijg
Als dat allemaal niet gaat lukken dan heeft Botex/GLP voor relatief weinig (ik meen een eurootje of 150 incl. BTW) een 72 kanaals dmx/0-10V omzetter. 19 inch, 1 HE, 3 en 5-polige dmx op het frontpaneel en met ingebouwde chaser en verschillende opties voor als het dmx signaal wegvalt.
Toch weer 150 euro... en minder universeel... (wil alle 3 de dimpacks een eigen interface geven) ik ben dan in totaal iets meer dan 25 euro aan onderdelen kwijt (D/A convertors , uC , RS485 transievers heb ik al gratis) (even uitgezonderd van neutrik aansluitmateriaal) en vind het leuk om zelf een beetje aan te klooien.
Simpel. 0-10V ingangen van dimmerpacks zijn behoorlijk hoogohmig. Stop een 220 Ohm weerstandje in de uitgangen van de D/A converter (en overweeg ze te bufferen aangezien zo'n uitgang OOK nog eens kortsluitvast moet zijn ALS hij gaat interfacen met de boze buitenwereld). Als de uitgangen probleemloos 50mA kunnen leveren (PER STUK EN UITERAARD ALLEN TEGELIJK!!!) dan hoef je niet te bufferen.
D/A convertor heeft interne buffers (die e.v.t. uit te zetten zijn)... kabel die ertussen komt zal niet langer dan 30 cm zijn en komt in een flightcase (dus echte buitenwereld is er niet)..
PS: Als bits&bites pik hoor jij dit soort dingen helemaal niet te doen natuurlijk
LOL.. waarom denk je dat er bij m'n eerste poging meteen de rook uit de chips komt laugh :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-6-2006 10:54

-bart- schreef:

...en die blijft wél heel als je 10volt op een uitgang zet...?
Net even een ME-72 opengehaald (en foto's gemaakt).

ELKE uitgang is keurig gebufferd (hele rij LM324 Op-Ampjes) en voorzien van een 1k weerstand. Geen clamping diodes (is volgens mij bij een LM324 ook niet nodig; zeker niet met 1k naar de buitenwereld. Uitgangsspanning is instelbaar (10V maar ook andere waarden).

<<

Maak dat maar na, lekker veilig!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-6-2006 10:56

Fossalta schreef:

D/A convertor heeft interne buffers (die e.v.t. uit te zetten zijn)... kabel die ertussen komt zal niet langer dan 30 cm zijn en komt in een flightcase (dus echte buitenwereld is er niet)..
Vandaar ook de rook??? laugh :D

Bufferen is niet nodig, die 1k weerstand WEL!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
14-6-2006 11:13
Die ME-72 is trouwens ook naar negatieve spanning om te zetten (was handig op mijn oude dynacord packjes, die gingen van 0 tot -5V),
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-6-2006 19:08
De LM324 is kortsluitvast beide kanten op. Met een weerstand van 1k er achter krijg je het geheel dan eigenlijk niet stuk, hoewel ik ze persoonlijk zou overwegen ze alsnog op een voetje (van goede kwaliteit) te zetten.

Clampingdiodes tegen ESD en 115 V netfilterlek e.d. zijn bij de LM324 als uitgang idd. niet nodig, gebruik je de DAC `direct' (hij haalt volgens de datasheet 11V, wel ook die R toepassen) dan is het mogelijk een punt van aandacht. Wat dan nuttig is en wat niet zou ik zonder de sheet door te spitten niet durven zeggen.

Overigens vind ik het beschreven probleem met de interne bediening wat apart en onhandig, maar er zal wel een reden voor zijn (?) Ik heb hier een stel volgens mij wat oudere Pulsars die wel netjes diodes tussen de diverse ingangen hebben zitten, en ws. een daaraan aangepast ingangsspanningsbereik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)