Forum > Geluid

Multikabel voorzien van multistekker

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
17-3-2006 18:00
Zoekfunctie bracht mij niet helemaal wat ik zocht, dus even een nieuw topic.

Wij bezitten een dap multikabel, 24 kanalen en 6 returns, 2 returns zijn gekoppeld aan een kanaal (doorgelust). Aan het eind van die multikabel zitten 28 xlr pluggen van u raad het al: dap. Nou gaan deze pluggen per klus in en uit de mengtafel, en op den duur laat de benumering los en enkele pluggen heb ik al moeten vervangen omdat ze de klappen die ze kregen niet konden hebben. Aangezien de multikabel en de mengtafel altijd samen gebruikt worden, wil ik het uiteinde van de multikabel afknippen en er een multistekker tussen zetten. Zodat je de xlr pluggen ingeprikt kan laten zitten, en je multikabel dmv de multistekker zo in kan prikken, en het geheel verder niet aan hoeft te sluiten. Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.

Wat voor aansluiting is het beste hiervoor, welke wordt het meest gebruikt en wat is de manier van aansluiten (ch1, welke pinnen, ch2, welke pinnen, etc.)?
Vergeet niet te lachen
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
17-3-2006 18:43
Als je je mengtafel in een flightcase heb, maak je een vaste spin. Zet een Socapex chassis in je flightcase en zet connectoren aan je multi kabel.
Doe dit ook bij je stage block en je hebt een langere levensduur van je multi.
Dit is niet goedkoop, maar wel erg fijn om mee te werken.
Multi uit rollen, connector ff vast schroeven aan je tafel en je stage block en pluggen maar!!

Hoe je dit aansluit zal ik eens gaan bekijken, misschien is dit ook te zien op het web.
..Je Ducktape brood voeren...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
17-3-2006 18:53
Vaak zie je overigens ook dat er alleen een multikabel zit aan de tafel kant, dus niet aan de kant van het stageblok. Iets wat ik persoonlijk ook prima vind werken.
Xlren telkens in en uitpluggen lijkt me bij meer dan 12 kanalen een ontzettende t*fusklus.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
17-3-2006 19:35
Ik vind het inprikken voor de 20 ch. multi hier nogal meevallen, in vergelijking met al het andere werk.

Heb ook wel eens gekeken naar multiconnectoren, maar heb daar direct vanaf gezien toen ik uitrekende wat het ongeveer kost, ik vond het geheel uit verhouding met de waarde van de (DAP) multikabel.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
17-3-2006 19:51
Mijn ervaring met een multikabel met losse xlr-en is dat de korte kabeltjes elke keer compleet in de knoop raken. En als je dan ook nog telkens op die kleine nummertjes moet kijken schiet dat niet op. Overigens was het geen DAP kabel, maar geen idee wat et wel was.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
17-3-2006 20:02

big bang schreef:

Vaak zie je overigens ook dat er alleen een multikabel zit aan de tafel kant, dus niet aan de kant van het stageblok. Iets wat ik persoonlijk ook prima vind werken.

Nou, heb ik nog nooit gezien en lijkt me helemaal niet praktisch....
Vaak treden er juist door de spin bij de tafel als eerste de storingen en niet bij de stage blocken omdat daar een goede tule zit met een versteviging (verdikking) van de intredende kabel.

Dus, een 'vaste' spider in je mengtafel case, multi kabel alleen met connectoren, stage block los en je hebt jaren plezier.

Ik heb kleine multi kabels (8 ch)gewoon met Harting 16 pins connectoren en gaat al jaren goed.
..Je Ducktape brood voeren...
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
17-3-2006 20:45
Mixer zit in ruime flight, samen met wat effect apparatuur.

Multikabel zit vast aan de cable-drum, en wordt als geheel vervoerd. Op locatie uitrollen en dan inprikken. Dat inprikken ben ik zat en de kwaliteit is er ook niet voor geschikt. Ik wil het uiteinde van de kabel dus afknippen en daar een multistekker tussen zetten, in de vorm van een socapex oid. De xlr-en bewaar ik en kunnen vast in de mengtafel blijven zitten. Zie het als een onderbreking van de kabel.

Socapex leek mij ook al de beste oplossing, maar misschien is er een beter alternatief.

Het enige wat ik nodig heb is een multistekker, male & female waarvan 1 met chassis die in de flightcase komt en een heleboel tijd om te solderen. happy :)
Vergeet niet te lachen
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
17-3-2006 23:43
Kijk oom even naar harting!!is namelijkk veel goedkoper.En aangezien dat je ook niet zo'n super dure kabel gebruikt lijkt me dit handiger.groeten en succes Arjan
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-3-2006 00:52

pascal schreef:

Zet een Socapex chassis in je flightcase en zet connectoren aan je multi kabel.
Alsjeblieft geen Socapex, uitsluitend ellende. Het inprikken en vast draaien is ook onhandig.

Neem, Harting / wieland / Ilme met zilvercontacten male / female. Daar heb je jarenlang plezier van. Stekker erop, vastklikken en ... klaar. Naar mijn idee is dit de "neutrik" onder de meerpolige stekkers.

Niet echt een duidelijke foto, wieland zit (links/midden) boven de mengtafel (in de case)klik geheel rechts boven in(helaas ook niet duidelijk zien op de foto) zit een kleine connector met goudcontacten die naar het effecten rack loopt. Op die manier heb ik dus ook direct de Eq, galm, echo en md spelers aangesloten.

Hoe minder handelingen je moet verrichten des te sneller kan je werken.

Martin.
kvm entertainment
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
18-3-2006 02:11

KVM] schreef:

Alsjeblieft geen Socapex, uitsluitend ellende. Het inprikken en vast draaien is ook onhandig.Waarom geen socapex? Inprikken en vastdraaien is absoluut niet onhandig. Gewoon soca erin, stukje naar links draaien eventueel zodat de stekker goed op zijn plek zit en dan vastdraaien.

Wat is hier zo ellendig aan?

Nadeel is wel dat je maar 12 kanalen per socapex kan sturen en je er dus twee nodig hebt.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P

Terug naar forum Reageer (zonder quote)