Forum > Geluid

Microfoon voor toneelvoorstelling!

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
19-2-2006 13:02
Op school hebben we sinds kort een eigen licht- en geluidsploeg.
Er worden zo af en toe toneelvoorstellingen gehouden in onze aula.
We hebben een podium van 7 bij 6m.
Er komen zo'n 150 mensen in de zaal te zitten, dus we willen het podium versterkt hebben.
Wat zijn geschikte microfonen om over deze oppervlakte het meeste geluid op te vangen?
Op school spraken ze over richtmicrofonen, ik heb echter geen idee waar ik deze kan vinden/kopen.

En kan iemand mij iets vertellen over deze microfonen? Het idee is dus dat ze 'alles' opvangen van wat er op toneel afspeelt.

Alvast bedankt,
Daan
Onderaan beginnen...
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
19-2-2006 13:33
1 x bewerkt. Laatst door GoTMoRe op 19-2-2006 13:35
Dat zijn condensator mic's, deze microfoons hebben phantomvoeding nodig om te werken vanaf de mixer. ( ze hebben dus stroom vanaf de mixer nodig, of hebben een batterytje ) Deze mic's vangen idd zon beetje alles op wat in hun bereik valt, en worden daarom ook vaak voor koren,opvoeringen enz gebruikt. Zodat je voor een koor van 15man oid maar 3 mic's op wat redelijk hoge statiefen nodig hebt.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met deze mic's, weet ook niet welke geschikt zijn waarvoor en of bovenstaande voor al die mic's geldt. En wat nou precies de nadelen zijn.
Soms..
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
19-2-2006 15:55
Nu weet ik eindelijk waar dat +48v knopje voor is!
Ik ga maar eens snel langs de FXXXXXXX(utrecht) om wat informatie in te winnen over óf goede condensatormicrofoons óf een draadloos systeem (met zo'n 6 zenders).

Bedankt nog!
Edit Mod: winkel verwijderd
Tom
Onderaan beginnen...
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
20-2-2006 00:21
De microfoons die ik regelmatig bij budget klusjes gebruik zijn samsons co2'tjes.
Zie hier de link: co2'tjes

Dit zijn daarvoor hele goede richtpijpjes en kosten ook geen drol). Naar ik meen 120 euro voor 2 of iets in die richting ( pin me er niet op vast,prijs kan ook per stuk zijn).
Een andere optie zijn de behringer b5'jes.
link: b5'jes
Dit zijn beide uiteraard wel budget microfoons maar klinken toch nog zeer aardig voor het geld. De behringer pijpjes kosten bij de bekende dozenschuiver 100 euro per stuk.Leuk voordeeltje van de behringer pijpjes is dat je er twee kapsels bijgeleverd krijgt. Dus voor meerdere dingen inzetbaar.

Mooiste is natuurlijk een draadloos systeem, hierbij heb je minder last van bijgeluiden. Dit moet natuurlijk wel binnen het budget vallen.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
20-2-2006 06:46
Wij gebruiken op school altijd deze dingen: Link(PDF)

Je bevestigd ze aan een plankje, en hangt ze een beetje gekanteld boven het podium. Ze vangen zo'n beetje alles op wat tegen het plankje komt. Volgensmij zijn ze minder vatbaar voor rondzingen dan deze dingen
De laatste doet het licht uit
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
20-2-2006 21:30
Baseer je dat rondzingen op ervaring of denk je dat? Ik heb geen idee hoe die c-2 pijpjes het doen ( ik had een ander pijpje aangehaald in mijn post) maar de pijpjes die ik gebruik hebben er weinig tot geen last van.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
21-2-2006 06:57
We hebben wel is van die pijpjes gebruikt, en die gaf veel feedback. Maar ik denk dat het een geval was van slechte plaatsing van de mic's ten opzichte van de speakers.
De laatste doet het licht uit
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-2-2006 18:22
Ik heb eigenlijk even een vraag tussendoor, welke ook betrekking heeft op dit onderwerp. 'k hoop dat ik niet te veel vervuil.

Op school hebben wij 4 AKG C1000S microfoons (PDF File), welke bedoeld zijn als overhead microfoons voor toneelvoorstellingen. Nu heb ik echter mijn twijfels bij deze microfoons. Ik heb de handleiding er eens op nageslagen, en daar is eigenlijk verdacht weinig in te vinden over het gebruik als overhead. Ook ben ik niet tevreden met het resultaat die ik met deze mics haal. We hebben ze dan op gewone stands vooraan het podium staan, gebruiken het hypercardioide kapje, de spreker staat er ongeveer 3m vanaf. Mij is de feedbackgevoeligheid in deze gevallen te groot.

Vraag is: Heb ik het verkeerde materiaal tot mijn beschikking en lukt het daarom gewoon niet goed, of ligt het aan iets anders?
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
21-2-2006 18:34
Dat zijn overheads voor een drumkit, en niet zulke goedkope ookshocked 8O.

Ik gebruik ze altijd, 3 stuks....2 Oh en 1 HH.

Vorige week voor het eerste gebruikt voor spraak, een groepje mensen, beetje richten...metertje afstand.
Ik moet eerlijk zeggen dat het nergens naar klonkrazz :p..

Maar het zijn verder goeie overheads, ik ga donderdag weer eventjes proberen of ze beter te hangen zijn...
Potverdorie
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-2-2006 19:14
Duur zijn ze ja, ik weet dat prijs niet...maar weet wel dat die behooorlijk pittig was. In vergelijking met de rest van de installatie op school zijn ze volgens mij ook buiten verhouding.

Maar dat komt overeen met wat ik zelf merkte, ik zag tom/snare/bekkens erbij staan in de handleiding, nog een aantal andere instrumenten en dan nog vocals (hoewel dat denk ik minder vaak voor komt). Maar helemaal niks, nada, noppes over het gebruik op grotere afstand voor spraak. (en gelijk hebben ze als ik het mag zeggen, klinkt inderdaad niet)

Ik ben toch blij dat het (voor een tamelijk groot gedeelte) niet aan mij ligt dat spraak bij de toneelvoorstellingen zo verrot is. wink ;)

Back on topic dan maar?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)