Forum > Geluid

w-bin of niet?

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 6-11-2006
Berichten: 33
15-2-2006 22:42
wie kan mij helpen.

ik wil een setje aanschaffen(en kijken nu puur even naar de sub kasten) ik ben bekent met een w-bin setje maar ook met een gewone sub beide zijn 18" wat denken jullie w-bin of gewone boxen.

het zal de verhuur ingaan(waar ik zelf bij ben)
en wie kan me wat vertellen of wbins zelf te maken zijn of 2de hands(worden nietmeer nieuw gemaakt toch)?

wie kan mij helpen???

bedankt!

robert
let's do it my way
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
15-2-2006 22:53
Zoek eens wat rond op het podium, er zijn een paar topics geweest over de eigenschappen van W-bins.

Ik heb zelf jaren met een set W-bins gedraaid. Het zijn zoals je zelf waarschijnlijk al weet behoorlijk achterhaalde kasten. Enorm groot en zwaar, long throw (dus relatief veel bas op de grotere afstand, wat zeker binnen niet altijd een voordeel is) en bedoeld om meerdere per kant te stapelen.

Ik heb eens een set gehoord met 4 W-bins per kant en ik moet zeggen: dat was geweldig. Maar met één per kant is het een stuk minder. Ook kan je het op een hoop feesten (bruiloft, representatief bedrijfsfeest) niet meer maken om W-bins neer te zetten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-2-2006 23:17
Hallo Soundmen,

Ik ben zelf in bezit van een setje Peavey SP1's waarvan het bas-gedeelte een w-bin is. De w-bins zijn uitgerust met de bekende Black Widows. En ik kan je verzekeren dat daar echt een enorme druk uit komt. Peavey geeft op, dat de laagste frequentie die hij kan weergeven 60Hz is. Maar met de huidige modernere Black Widows komt hij volgens mij toch een stuk lager. Het "longthrow" effect, waar Victor het over heeft, is hier veel minder aanwezig. Waarschijnlijk ligt het aan de constructie van de hoorn. Ik heb de SP1's in mijn huiskamer staan.

Meer foto's staan in dit directory, ook van het inwendige van de w-bin.

De w-bin heeft Peavey ook los geleverd (dus zonder de mid/high-hoorn) onder het type "FH-1", zie ook dit PDFje. Deze subs staan regelmatig op Marktplaats voor rond de 150,- Euro per set. Ook zijn deze uitgerust met Black Widows, die nog steeds nieuw zijn te verkrijgen bij Peavey.

Specs Peavey FH-1

Continue vermogen: 350Watt
Programma vermogen: 700Watt
Uitgerust met : 1504DT-4 Black Widow (15")
Frequentiebereik : 45Hz - 500Hz
Rendement maximaal: 127db
Impedantie box : 8Ohm
Afmetingen (BxHxD): 78cm x 64,5cm x 58cm

De impedantie van de woofer is zelf 4Ohm, maar door het hoorn-ontwerp word de totale impedantie van de box 8Ohm.


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
16-2-2006 09:54
W-Bins zijn echt achterhaalde ontwerpen qua grootte, echter als je buiten staat of in een grote feesttent moet ik eerlijk zeggen dat het wel iets heeft ( qua sound dan ) Ik heb recent een stelletje EV-sentry's verkocht waar dan een 2x12 inch per kast in zat en man,man,man wat een druk maken die kasten. Het wordt zelfs nog beter als je er 4 per kant hebt staan.
Grootste nadeel, een vrachtwagen is gauw te klein als je met 8 van deze kasten gaat zeulen Voor ontwerpen kijk eens op 15 inch w-bin Er staan zelfs meer ontwerpen die je misschien kan gebruiken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat 1 per kant echt niet genoeg is. Let goed op welke speaker je erin duwt. De resonantie frequentie ( Fs) is belangrijk voor hoe "laag" je kast gaat.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SoundmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 6-11-2006
Berichten: 33
16-2-2006 10:23
hej DANK JE WEL voor de tekening ! hie zou ik zeker weten wel wat mee kunnen!

maar zoals ik net las kun je voor binnen(denk aan kroegen en zalen)beter gewone kasten nemen ipv wbins. maar zou je naar de buiten lucht gaan kun je beter over stappen op wbins.

maar ik zou wel graag een 18" speaker erin willen zou deze net zoveel dB kunnen produceren als een enkele 18" gewone kast of dubbele 18" kast?

graag zou ik het horen
want de wbins zou de dus goed zelf te maken zijn happy :)

robert
let's do it my way
SoundmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 6-11-2006
Berichten: 33
16-2-2006 10:35
ik was nog niet klaar... hihi de reactie erboven gaat over de peavey black shadow 15 " maar die gaat 127 dB! en in de tekening van de reactie erboven staat onderaan een schematje en daar staat in dat deze maar 96 dB gaan wat is het verschil? zit het um in het systeem van de wbin ? is het ook zo dat als je er een 18" speaker in zet dat je ze dan harder kwa dB kan laten gaan?

Robert
let's do it my way
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
16-2-2006 11:29
Gevoeligheid en SPLmax is het verschil. Het is overigens wel uit te rekenen hoeveel je luidspreker ( theoretisch ) opbrengt bij welk aangelegd vermogen.
Voor binnen vind ik de W-bin niet de juiste keuze. Ik gebruikte ze voor m.n. buitenshows of in een grote feesttent.De Peavey kasten (FH-1, 15 inch) heb ik ook gehad (4 stuks) en vond ze nogal "hol" klinken en wat minder laag gaan als de EV-sentry ( 2x 12 inch ) of SA kasten.Kijk ook eens naar een semi hoorngeladen/ manifold/subscoop kast. Deze combineert een kleinere kast met een behoorlijke druk ( zowel binnen als buiten ), en ook goed laag. Denk hierbij aan de EV-T18 of de DAP A-18.
Keuze van de kast ligt, buiten de toepassing, ook nog aan je persoonlijke voorkeur. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SoundmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 6-11-2006
Berichten: 33
16-2-2006 11:50
zoals ik hier uit begrijp zou ik dus beter kunnen "gewone" subs kan gebruiken want het zal hoofdzakelijk voor binnen zijn (teminste in het begin).

graag een reactie

Robert
let's do it my way
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
16-2-2006 13:38
Ik zou inderdaad voor "gewone" subs gaan. Mocht je eens een keer in de buurt zijn, kun je eens luisteren wat ik heb staan ( 1 set basreflex,18inch, en 1 set subscoop, 18 inch) .
Ik hoor het wel.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SoundmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2006
Laatste: 6-11-2006
Berichten: 33
16-2-2006 16:06
hej

BEDANKT!!!

ik denk dat ik dus nu toch ga voor "gewone" speakers wel zal ik gaan voor 18" en ik wil dan de x-sub van EV na bouwen (2x18")maar zoiets zou ik graag willen horen, maar nu komt het ik vind ev speakers erg tot te duur. beyma vind ik ook wel duur tot vergelijking met andere speakers die ik heb gezien jensen speakers zijn ook niet echt duur maar willen wel. kan iemand nog wat advies daarover komen???

dank je

Robert sneaky :V
let's do it my way

Terug naar forum Reageer (zonder quote)