Forum > Newbie Forum

Hi-fi / DJ - speakers?

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
21-11-2005 03:40
Hallo

Ik ben op zoek naar deftige luidsprekers die op een oudere panasonic SU-2600 versterker (300W over twee kanalen) passen. Ik heb de versterker gekregen van een collega-dj, dus eventueel koop ik nog wel een andere, als dat moet. Via dit interessante forum hoop ik er aan uit te raken.

Ik vind de zuiverheid van de klank, en een diepe basweergave nogal belangrijk. Ik besef dat we op een DJ-forum zitten, maar kan men een hifi-luidspreker ook gebruiken voor dj-doeleinden? Sluit ik dan beter hifi EN dj boxen aan op de versterker, of is dat pas echt onnodig? De luidspreker die ik zoek, is in ieder geval voor thuisgebruik: ik heb wel niet de omgeving mee, denk ik, want ik zit op een zolderkamer met een houten plankenvloer. Misschien wel goed geïsoleerd tegen de koude, maar ivm geluid ben ik niet zeker. Feit is, ik heb een cassettedeck en een hi-fi platenspeler die ik heel vaak gebruik, naast een dj setup. De luidsprekers ontbreken nog, maar ik weet echt niet in welke richting (hifi/dj) te zoeken, ook al omdat ik hier niks over weet. Dj luidsprekers op een hifi-installatie aansluiten is niet echt aan te raden, zeker? Mijn budget is 150 à 200 euro. Tot slot, is mijn versterker okee volgens jullie?

alvast bedankt

Levi
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
21-11-2005 11:31
Hoi,
welkom op dit forum!

voor die 200 euro die je beschikbaar hebt, kan je het beste deze kopen:

www.new-line.nl/v/13329

ik heb ze zelf een keer gehoord en er komt echt goed geluid uit. je zet ze gewoon op de versterker die je hebt. of je spaart door totdat je de actieve versie van die speakers hebt
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
21-11-2005 15:57
Dank je voor de info! Maar toch nieuw probleempje:
ik twijfel of mijn versterker wel zo een groot vermogen heeft (300W). Dat zou uitzonderlijk zijn voor een panasonic he. Het staat er niet op, weet iemand hoeveel W een panasonic su2600 heeft?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-11-2005 16:00
Je zegt zelf in je eerste post 300W, waar baseer je dit dan op? Ik mag aannemen dat deze gegevens wel ergens achter op de versterker staan.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
21-11-2005 20:04
het kan ook zijn dattiej 300watt gebruikt, maar dat niet geeft, maar de meeste versterkers gaan voor thuis al snel hard genoeg!
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
21-11-2005 20:31
ik heb hier eventueel nog wat leuks staan.
mail maar als je interesse hebt.
Waar een wil is, is een weg.
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
21-11-2005 22:42
Wel, achteraan staat inderdaad 300W, maar da's bij de gegevens over 'power source'. Had me dus miskeken, en was te enthousiast geweest, hm. Hoe dan ook, het is voldoende voor huiskamergebruik, dat heb ik net gemerkt. Momenteel zitten er mieterige boxjes op aangesloten van 35 W, maar het geluid lijkt waarachtig beter dan toen ze op een beroerde midi-keten zaten. Ik zou alleen willen weten wat het precieze vermogen van mijn versterker is, opdat ik passende boxen kan kopen, d.w.z. boxen voor zowel hifi- als dj-gebruik thuis.
Stel nu dat het vermogen 2 x 75 is, neem ik dan best een luidspreker van 100 of 150W? Het blijkt voor mij een zoektocht tussen 'volume versterker te ver moeten draaien' en 'de boel doen ploffen'. Ik hoop dan ook dat ik juist zoek, want ik weet helemaal niks over versterkers en luidsprekers. Een luidspreker kies je misschien wel op basis van een luistertest, ik raak er dan nog niet aan uit of ik best een studiomonitor gebruik, een dj-box, iets 'actiefs' of 'passiefs'. Wat een keus!

Mitchel, ik ben wel van België :-)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-11-2005 22:46
Lees.
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
21-11-2005 23:03
Ja, dat heb ik gelezen. Ik probeer mijn huiswerk te maken, maar ik reken nogal op de moed van anderen om bij te lichten, uit vrees dat ik iets walgelijks koop.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-11-2005 23:11
Dan heb je in ieder geval het antwoord op je vraag mbt de vermogens van luidsprekers en versterker.

Wat het vermogen van je versterker is, geen idee. Misschien dat een ander weet wat met een term "power source" te doen, want daar heb ik geen fluit verstand van. Bel anders Panasonic zelf eens, of de importeur o.i.d.

Levi schreef:

ik raak er dan nog niet aan uit of ik best een studiomonitor gebruik, een dj-box, iets 'actiefs' of 'passiefs'.
Actief of passief maakt niet zo heel erg veel uit, hoewel je er bij actieve luidsprekers vanuit kan gaan dat de ingebouwde versterker perfect past bij de luidspreker en optimaal is afgesteld. Maar omdat je al een versterker hebt staan die je wilt gebruiken, zou ik eerst eens naar passief gaan kijken.

Wat bedoel je met een dj-box? Een PA luidspreker? Dat heeft alleen zin als je de luidsprekers ook flink wilt laten blazen op feesten, binnen of buiten de deur.
Wanneer je niet persé alleen maar boenkeboenkeboenke wil, maar liever gaat voor het perfecte geluid op normaal tot hard volume, kies dan een goeie hifi-luidspreker of studiomonitor. Hou hierbij in je achterhoofd dat het idee van studiomonitoren is dat het geluid zo neutraal mogelijk is. Sommigen vinden dat prachtig, anderen vinden het kaal, kil, niet warm of kleurloos. Persoonlijk vind ik het heerlijk.

Ik heb zelf een Syrincs M3-220 Monitorset. Heerlijk geluid, en kan toch schandalig hard, al zou ik het setje nooit meenemen naar een feest. Daar zijn PA luidsprekers voor.
Bij een vriendin heb ik eens het Behringer Truth B-2031A-setje gehoord. De actieve versie. Ook heel erg leuk voor dat geld. (Zeker als je er later nog eens de sub bij koopt.)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)