Forum > Newbie Forum

hoe weerstand meten van luidspreker?

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Le_djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2005
Laatste: 13-2-2006
Berichten: 4
16-11-2005 19:03
Zoals de titel zegt: Weet er iemand hoe ik het aantal Ohm kan meten van speakers?
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 29-8-2024
Berichten: 230
16-11-2005 19:35
Impedantie kun je niet meten, wel berekenen, maar dan moet je complex kunnen rekenen.

Je kunt wel met een universeelmeter meter, met wat je daar meet kun je ongeveer wel bepalen of de impedantie 4 of 8 ohm is. Je moet dan wel de speaker los meten en niet in combinatie met een filter.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-11-2005 20:50
Trucje wat ik wel eens heb gebruikt is 1000Hz door de speaker sturen en dan de stroom & spanning meten. Dan de simpele wet van Ohm berekening en je hebt een getal waar je een redelijke schatting mee kunt maken. (volgens mij was het zo tenminste... ooit eens met natuurlunde gedaan op school en aangezien ik al 5 jaar geen natuurkunde heb gehad ;-) )

Very simpel dus en helemaal geen moeilijke berekening. Je krijgt overigens een getal wat dicht in de buurt ligt van het werkelijke getal.... geen ontzettend nauwkeurig iets dus maar meer dan voldoende om er achter te komen of de speakers 2/4/6/8/12/16Ohm zijn.

Makkelijker is gewoon de schroevendraaier ter hand nemen, aan de achterkant de aansluiting los schroeven, kijken waar het filter zit en daar even op kijken. Vaak kom je het daar wel ergens tegen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-11-2005 22:17

Red_arrow schreef:

Impedantie kun je niet meten, wel berekenen, maar dan moet je complex kunnen rekenen.
De impedantie van een speaker is te meten met één geluidskaart (type flatsiwatsi volstaat), 1 budget eindversterkertje (echt alles waar geluid uit komt volstaat; als je flatsiwatsi geluidskaart een ingebouwd eindtrapje heeft volstaat zelfs dat (bijvoorbeeld zo'n antieke Soundblaster 16)) en 1 weerstand (1kOhm van type "sloopuitdie50jaaroudeTV") volstaat. Dan nog een FFT analyser (trialware te downloaden) en een paar referentieweerstanden om het "systeem" een beetje te calibreren.

PS: Het uiteindelijke meetresultaat is natuurlijk niet een getalletje. Mocht iemand dat denken (bijvoorbeeld de OP) dan is het aan te raden wat goede informatie over speakers te gaan lezen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
16-11-2005 22:39
Ik denk niet dat daar op gedoeld wordt. Je zou de gelijkstroomweerstand (Re, Rdc) kunnen meten en daaruit (indirect) kunnen concluderen of het een 8 of 4 ohmige luidspreker is (of derg).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-11-2005 00:57
Impedantieplot

Helaas alleen niet de mooiste meetmethode. Via FPPO zie je een mooiere lijn en minder ruimteinvloeden. Je hebt alleen een geluidskaart en 2 weerstanden van 56 Ohm nodig.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-11-2005 09:19

TCMC schreef:

Impedantieplot

Helaas alleen niet de mooiste meetmethode. Via FPPO zie je een mooiere lijn en minder ruimteinvloeden.
De efficientie van een luidspreker is ruwweg 5% (vaak veel minder). In de stand "microfoon" kun je voorzichtig aannemen dat de efficientie hetzelfde zal zijn. Dan heb je dus (als alle energie die de luidspreker afstraalt net zo hard weer terugkomt bij diezelfde driver, een energie overdracht van 0.25% van de toegevoerde energie. In de praktijk is dat getalletje natuurlijk nog lager aangezien de ruimte niet alle energie terugslingert naar de driver.

Bij impedantie metingen heb je dan ook amper last van de ruimte (tenzij je letterlijk de driver tegen een muur drukt). Waar je wel veel last van kan hebben zijn omgevingsgeluiden (impedantie meet je immers met een vrij laag SPL signaal). Dus stil zijn tijdens de meting. Wat je waarschijnlijk ziet in jouw plot zijn de staande golven in de kast (en wellicht wat opgepikt omgevingsgeluid). Kijk maar eens naar de frequentie van de 3 meest aanwezige "verstoorpiekjes".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Le_djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2005
Laatste: 13-2-2006
Berichten: 4
17-11-2005 18:14
bedankt voor de reacties
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-11-2005 23:55

Dré schreef:

TCMC schreef:

Impedantieplot

Helaas alleen niet de mooiste meetmethode. Via FPPO zie je een mooiere lijn en minder ruimteinvloeden.
De efficientie van een luidspreker is ruwweg 5% (vaak veel minder). In de stand "microfoon" kun je voorzichtig aannemen dat de efficientie hetzelfde zal zijn. Dan heb je dus (als alle energie die de luidspreker afstraalt net zo hard weer terugkomt bij diezelfde driver, een energie overdracht van 0.25% van de toegevoerde energie. In de praktijk is dat getalletje natuurlijk nog lager aangezien de ruimte niet alle energie terugslingert naar de driver.

Bij impedantie metingen heb je dan ook amper last van de ruimte (tenzij je letterlijk de driver tegen een muur drukt). Waar je wel veel last van kan hebben zijn omgevingsgeluiden (impedantie meet je immers met een vrij laag SPL signaal). Dus stil zijn tijdens de meting.
Rekentechnisch klopt het perfect. Ik heb ruimte invloeden verkeerd uitgelegd. Als je over echte ruimte invloeden gaat praten doel ik met name op omgevingslwaai, en een uchtje wind, ventilator of airco verstoort de meting dan. Dit wordt ook mede veroorzaakt omdat de luidsprekers rechtstreeks aan de geluidskaart hangt en dus een "hoogohmige" uitgang heeft, vandaar die 56 Ohm weerstanden. Signaal is dus nauwelijks hoorbaar tijdens meten. Voordeel is wel dat je geen klevrige massa nodig hebt voor TS parameters metingen.

Beter is een kleine versterkertje te nemen en meetweerstanden van 8 Ohm (filter weerstanden) te nemen.
Wat je waarschijnlijk ziet in jouw plot zijn de staande golven in de kast (en wellicht wat opgepikt omgevingsgeluid). Kijk maar eens naar de frequentie van de 3 meest aanwezige "verstoorpiekjes".
Soms zie ik degelijke verstoorpiekjes als ik een luidspreker los meet. Deze kan ik niet verklaren. Wel resonantie frequenties van bijvoorbeeld high drivers met hoorns herken ik wel, en daar kan ik leuk op inspelen als ik een passief filter wil bouwen ofzo.

TCMC
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-11-2005 02:49
Toch blijft een schroevendraaier ter hand nemen en kijken wat er in zit de makkelijkste optie ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)