Mini Strobe op 12v pulse laten werken
(81 reacties. Pagina 1 van 9)Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 23-10-2005 23:37 |
Heb ik me daar toch vandaag een prachtige matrix-controller voor 16 stroboscopen gekocht. Leuk ding, geweldige patroontjes. Moet ik alleen nog even 16 strobes scoren Stel ik haal overal en nergens vandaan ministrobes. Met alleen snelheidsregeling aan de achterkant. Mijn theorie is, dat er een pulsgeneratortje inzit, dat op het ingestelde tempo pulsen afgeeft aan de "strobe-unit". Als ik in plaats van dat pulsgeneratortje een extern 12v pulssignaaltje laat binnenkomen, zou ik hem met de matrixcontroller moeten kunnen bedienen. Vraag is nu, of iemand weet hoe zo'n ministrobe in m'kaar zit, en of dit een mogelijkheid is. | |
Light Image | |
BarbaraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-6-2005 Laatste: 30-9-2009 Berichten: 439 | 23-10-2005 23:43 |
als er in die strobjes ook 12v pulsen afgegeven worden moet dat lukken.. | |
Potverdorie | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 23-10-2005 23:46 |
Barbara schreef: als er in die strobjes ook 12v pulsen afgegeven worden moet dat lukken..Misschien dat iemand hier al zo'n ding heeft omgebouwd tot op-af-stands-bestuurbare? | |
Light Image | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 24-10-2005 00:15 |
JeroenVDV schreef: Misschien dat iemand hier al zo'n ding heeft omgebouwd tot op-af-stands-bestuurbare? | |
Jerre2Standaard Lid Uit: België Sinds: 31-3-2005 Laatste: 30-3-2016 Berichten: 157 | 24-10-2005 06:51 |
Ik heb hier nog wel ergens een schematje liggen om die stroobjes om te bouwen dmv een optocoupler met diac (en een klein beetje sloopwerk, valt op zich wel mee). Dan heb je er alleen maar voor te zorgen dat je een ledje aanstuurd, geen probleem dus. 'k Zal proberen het tegen vanavond te posten want het is nog eerst werkendag vandaag. | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 24-10-2005 11:17 |
Volgensmij is idd de beste manier op de juiste plaats een optocoupler en wat weerstandje te implanteren. Alleen de intensity functie van de controller zal een stuk moeilijker te realiseren zijn. Mijn tip; lekker laten zitten. Kijk alsjeblieft goed uit met die goedkope ministroopjes, de HV elco die erin zit loopt uitzichzelf erg langzaam leeg. En je kan een gigantische opneuker krijgen van zo'n 400V 4uF ding. Alles goed ontladen dus. Zorg ook dat je met je contoller niet de flitsfrequentie overschrijdt die die flitsertjes uit zich zelf aan kunnen. Uit nieuwsgierigheid, is die controller van jou alleen analoog, of zit er ook dmx op? Heb je 'm nieuw gekocht? En hoe complex zijn de chases die erin zitten, en hoeveel? Want ik heb wel eens gelezen dat er speciale chases in zitten (speciaal) voor kleinere matrixen. Blijven de andere leds dan uit? | |
Petty materialists! | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 24-10-2005 11:57 |
-bart- schreef: Volgensmij is idd de beste manier op de juiste plaats een optocoupler en wat weerstandje te implanteren. Alleen de intensity functie van de controller zal een stuk moeilijker te realiseren zijn. Mijn tip; lekker laten zitten.Kijk alsjeblieft goed uit met die goedkope ministroopjes, de HV elco die erin zit loopt uitzichzelf erg langzaam leeg. En je kan een gigantische opneuker krijgen van zo'n 400V 4uF ding. Alles goed ontladen dus. Zorg ook dat je met je contoller niet de flitsfrequentie overschrijdt die die flitsertjes uit zich zelf aan kunnen. Uit nieuwsgierigheid, is die controller van jou alleen analoog, of zit er ook dmx op? Heb je 'm nieuw gekocht? En hoe complex zijn de chases die erin zitten, en hoeveel? Want ik heb wel eens gelezen dat er speciale chases in zitten (speciaal) voor kleinere matrixen. Blijven de andere leds dan uit? Die controller heeft alleen analoge uitgangen. Het is een breakout-achtige kastje met 16 jackaansluitingen en een lampje bij elke jackaansluiting. Dit kastje wordt gevoed met 230 volt, en je sluit er via een 9-polige din-aansluiting een bijgeleverd controllertje op aan waarop je 4 standen + een music-stand kunt kiezen. Snelheid is met een fader te regelen, en er zit een full-on button op, en een standby button. Grappig systeem van Botex. Was tweedehands, heb er ook maar 10 euro voor betaald. Leek me een grappig knutselobject. Geen DMX dus, en ook geen programmaatjes voor kleinere matrixen. | |
Light Image | |
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 24-10-2005 13:09 |
Mogelijk is een MOC3020 of soortgenoot een simpele manier om de triac/thyristor in de strobo extern te triggeren. Alle overbodige inhoud van het kastje verwijderen, volgens de regelen der kunst (6mm kruipweg etc.) een apart klein printje maken met de interface en een 6.3 mm jack er op en dat er inbouwen. Moet te doen zijn. Misschien wordt het wel een hit onder bezitters van dit soort stroboscoopjes | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 24-10-2005 19:33 |
Ik heb hier nog 2 van die kleine 20watt stroobjes liggen. Zal morgen eens kijken of hier nog wat aan te sleutelen valt. Mocht je ze willen hebben dan mag je ze gratis op komen halen. Fossalta | |
Jerre2Standaard Lid Uit: België Sinds: 31-3-2005 Laatste: 30-3-2016 Berichten: 157 | 24-10-2005 20:35 |
Hallo, 'k ga nog even moeten teleurstellen, de boek waarin het schematje staat ligt helaas in m'n ouderlijk huis (en dat is wat te ver om nu even snel naar toe te rijden), dus 't zal voor na 't weekend zijn. Heb ook even snel wat rondgekeken op inet, er zijn wat schematjes te vinden bv mbv een neonlampje en 'n moc3010, maar dat schijnt wat probs te geven. Dus nog even wat geduld (het gaat trouwens om deze boek: https://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=30&ProductID=1031) Hier heb je allesinds al 'n schematje van zo'n standaard stoobje: https://users.skynet.be/fb138913/schema1.gif Wat er in 't rood omcirkeld is moet vervangen worden, maar weet nu even niet meer van buiten door wat juist. Waarschijnlijk simpelweg een moc3020( of 3010) en 'n weerstandje, dus enorm ingrijpend gaat het niet zijn, kan je bv nog een schakelaartje ertussen zetten wil je het ding terug nomaal laten werken. | |