Forum > Geluid

Final scratch?

(100 reacties. Pagina 1 van 11)
Moderator(s): Dré
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
31-5-2002 11:25
1 x bewerkt. Laatst door Joost op 31-5-2002 11:27
Hallo iedereen, ik kwam laats iets geks tegen:
www.finalscratch.com
Sommige zullen er vast al van gehoort hebben, maar het was mij totaal onbekend.

Final scratch is een apparaatje van stanton wat je tussen je turntabels en je mixer aansluit. Ook is het apparaatje aangesloten op een laptop met daarop de gehele platen collectie van de DJ in mp3 formaat.

En nu komt het, je krijgt er 2 vinyl platen bij die een soort tijdscode bevatten. Deze leg je op je draaitafel (zonder dat je er iets aan hoefd te veranderen zoals je element) en zodra je de plaat heen en weer doet, gaat het geselecteerde mp3tje gelijk mee. Je kunt scratchen, spinnen en gewoon spelen natuurlijk!
De gevoeligheid is minder dan een 300ste van een sec, en je kunt ook gewoon je normale platen draaien dus bv een mix tussen normale plaat en "mp3" plaat. Voor producers ideaal omdat ze meteen hun nieuwste nrs op plaat hebben.

Ennu.... MAKEN OF KRAKEN??!

Groetjes joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
4-6-2002 01:05
Hmmm, kennelijk ben ik zelf toch wat enthousiaster dan anderen sad :( !
laugh :D laugh :D laugh :D
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
4-6-2002 09:46

Joost schreef:

Hmmm, kennelijk ben ik zelf toch wat enthousiaster dan anderen sad :( !
Dat kan ik me voorstellen.
Waarom is dit soor app. niet fijn voor een "echte" Dj,
als je het app. uberhaupt zou willen gebruiken?

1/ Je moet er eerst behoorlijk mee trainen voor dat je de werking "live" zult kunnen toepassen.
2/ Als je via TT scrasht, waarom dan niet gewoon met het echte vinyl de werking is dan toch hetzelfde?
3/ Er zit een vertraging in!
4/ Je moet nog meer app aansluiten
5/ Hoe zit het met je mixer? Kun je je TT dan nog afzonderlijk gewoon via je mixer gebruiken
6/ Er word helemaal niet zoveel gesrasht en gespint als jij misschien wel denkt.
De meesten vinden,
als ze het truckje net onder de knie hebben,
het geweldig om te doen,
maar het gaat al snel vervelen.
Belangrijker is een goede mix!
7/ Het kost geld, en je moet ook nog je PC meenemen.
Veel PC's hebben nog wel eens de onhebbelijkheid als je er live mee preformd om om de meest onmogelijke momenten te haperen (geheugen, proccesor of harde schijf)
8/ en last but not least, een goede geluidskaart voor je pc die geschikt is om voor een PA te gebruiken kost ook al gauw E 1000,- want met je sounblaster red je het echt niet hoor laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
4-6-2002 18:23
1/ Je moet er eerst behoorlijk mee trainen voor dat je de werking "live" zult kunnen toepassen.
Je hoefd al1 het nr op de computer te selecteren, de rest werkt zelfde als platen mixen.
2/ Als je via TT scrasht, waarom dan niet gewoon met het echte vinyl de werking is dan toch hetzelfde?
Je hoefd niet meer met platenkoffers te sjouwen, en je kunt een ongelimiteerd pakket aan platen meenemen. Met 40GB ong 4000 nrs. Dj's hebben vaak: "Shit had ik dat plaatje nou maar bij me!"
3/ Er zit een vertraging in!
Te verwaarlozen, niet te merken.
4/ Je moet nog meer app aansluiten
Je hoefd al1 de tulpjes van draaitafel naar apparaat, en van apparaat dus 2 tupjes naar mixer. Cd-spelers gaan gewoon nog de mixer in.
5/ Hoe zit het met je mixer? Kun je je TT dan nog afzonderlijk gewoon via je mixer gebruiken
Normale platen werken gewoon nog via het apparaat, of bedoel je dat niet?
6/ Er word helemaal niet zoveel gesrasht en gespint als jij misschien wel denkt.
De meesten vinden,
als ze het truckje net onder de knie hebben,
het geweldig om te doen,
maar het gaat al snel vervelen.
Belangrijker is een goede mix!
Om te mixen met platen scratch je toch om de plaat erin te gooien op het juiste moment? Ik vertelde dit eigelijk al1 om te zeggen dat het hetzelfde reageerd als een normale TT.
7/ Het kost geld, en je moet ook nog je PC meenemen.
Veel PC's hebben nog wel eens de onhebbelijkheid als je er live mee preformd om om de meest onmogelijke momenten te haperen (geheugen, proccesor of harde schijf)
Het werkt al1 onder Linux, die je erbij krijgt. Windows is te onstabiel. De systeem eisen zijn niet heel erg: 500MHz, 128 MB geheugen en een cd-rom. Als je een laptop hebt met deze eisen kun je linux gewoon er bijop zetten. Ja ok dit is het moeilijkste punt. Het apparaat zelf kost rond de 900 euro.
8/ en last but not least, een goede geluidskaart voor je pc die geschikt is om voor een PA te gebruiken kost ook al gauw E 1000,- want met je sounblaster red je het echt niet hoor laugh :D
Geluidskaart is niet nodig, immers de tulp gaat in het apparaat en er weer uit, en niet vanuit de uitgang van je geluidkaart.

Valt allemaal nog mee toch? wink ;)
Als je een laptop hebt zou het zeker de moeite waart zijn, dan kun je al je muziek met platen draaien, die in elke plek zowat wel aanwezig zijn. Neem al1 2 extra tulpjes mee en je kunt meteen draaien!

Nog niet overgehaalt?? razz :p
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
4-6-2002 19:19
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-6-2002 19:56
Heb vaker dj's met pc zien werken, geloof me, werkte niet. Het poremt ook niet.
"Shit had ik dat plaatje nou maar bij me!"
Komt zelden voor dat we mis grijpen. En dat komt weer door 25 jaar ervaring laugh :D
Ik ben ook per definitie tegen mp3 geluid over de pa!
Klinkt niet 100% Dus als je dan in wav formaat wilt gaan werken, dan heb je maar 80 tracks op een 4 gb schijf
Je hoefd al1 de tulpjes van draaitafel naar apparaat, en van apparaat dus 2 tupjes naar mixer. Cd-spelers gaan gewoon nog de mixer in.
Je pc kan een behoorlijke storingsbron zijn voor je mixer hoor. En wat dacht je van een beeldscherm als je je geen duure platte beeldbuis kan veroorloven?
Normale platen werken gewoon nog via het apparaat, of bedoel je dat niet?
Ik bedoel of dat je ook nog gewoon je tt kunt gebruiken via je mixer met gewoon vinyl.
Om te mixen met platen scratch je toch om de plaat erin te gooien op het juiste moment? Ik vertelde dit eigelijk al1 om te zeggen dat het hetzelfde reageerd als een normale TT.
Nee, meestal als ik mix, lopen de beats gelijk en schuif ik de 2de TT er bij en trek ik de 1e terug.
scrash-mix is volgens mij voor djs die beatmix niet voor elkaar krijgen. Het word ook vaak gebruikt als nood-oplossing. Af en toe is het leuk, maar het gaat gauw vervelen.
Het werkt al1 onder Linux, die je erbij krijgt. Windows is te onstabiel. De systeem eisen zijn niet heel erg: 500MHz, 128 MB geheugen en een cd-rom. Als je een laptop hebt met deze eisen kun je linux gewoon er bijop zetten. Ja ok dit is het moeilijkste punt. Het apparaat zelf kost rond de 900 euro.
Hoop voorwaarden dus voor je pc.
I rest my case wink ;)
Geluidskaart is niet nodig, immers de tulp gaat in het apparaat en er weer uit, en niet vanuit de uitgang van je geluidkaart.
De boel loopt dus toch over de pc, als die hapert heb je gelijk geen geluid meer sad :(
Valt allemaal nog mee toch? wink ;)
Als je een laptop hebt zou het zeker de moeite waart zijn, dan kun je al je muziek met platen draaien, die in elke plek zowat wel aanwezig zijn. Neem al1 2 extra tulpjes mee en je kunt meteen draaien!

Nog niet overgehaalt?? razz :p
Helaas misschien voor jouw: "NEE"
Maar ik ben dan ook heel conservatief laugh :D
En koop niet elk niew snufje als ik het weinig gebruik.
Vinyl heeft een enorme sjarme voor mij!
Je preekt dus in de verkeerde kerk wink ;)
Als jij met een laptop staat te draaien, hebben de mensen die je huren al gauw zo iets van:
"De volgende keer downloaden we alles zelf wel en zetten we onze eigen PC neer."
Het lijkt me ook niet eenvoudig om een goed tarief te vragen als je met een pc draait. Je hebt dan zo weinig meerwaarde. Iedeeen kan nummers downloaden of een verzamel cd kopen.
Ik zie het Dj-en als een vak, en maak er erg veel werk van om een avond te verzorgen. Idd we sjouwen een hoop platen mee, maar vergeet niet, als iemand een oude plaat aanvraagt heeft dat meestal met sentiment te maken, dat ze hem vroeger ook gehad hebben.
En als je ze dan het orginele hoesje kunt laten zien.......
Vinden ze prachtig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj DanielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2001
Laatste: 23-9-2004
Berichten: 43
4-6-2002 20:57

Tom schreef:

Maar ik ben dan ook heel conservatief laugh :D
Ja, dat blijkt ja,

Ik vind dat je hier echt een beetje je vooroordelen te keer laat gaan. Het lijkt er sterk op dat je inderdaad alleen 'leuk vindt' wat ze 'vroeger' maakten. Je staart je teveel blind op je eigen apparaten en je geeft een nieuw produkt geen enkele kans...

No offense, maar het lijkt wel alsof je ooit bent gebrainwashed en alleen de tekst "Stanton is de duivel!" in je hoofd hebt gekregen...

Daniel

Maargoed, ik denk dat Final Scratch wel handig gaat worden voor Drive-in shows want je hebt veel bij je EN je hebt geen cdspelers nodig... Ideale setup: 2x draaitafel... EN dan toch je 'cd's' kunnen draaien!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
4-6-2002 23:24
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-6-2002 23:26
Maar ik ben dan ook heel conservatief laugh :D
Ja, dat blijkt ja,
Conservatief zijn heeft ook voordelen hoor wink ;)
je geeft een nieuw produkt geen enkele kans...
Van mij mag elk proukt het proberen, maar er hebben er al vele de revue gepasseerd.
Samplers, Beadboxes, Electrostath boxen, VCC Video, Betamax video, Minidisc, VHS geluidsbanden, U matic, enz. Al deze dingen hebben wel ergens een toepassing gevonden, maar zijn nooit in brede kring "blijvers" bevonden sad :(
En ach, voor elke gadged is wel een fan te vinden, maar ik zie nog steeds niet mp3 een succes worden in de dj wereld. (Wel in achtergrondtoepassingen voor Ap heijn, en kroegjes die zich geen dj kunnen/willen veroorloven)

En elk nieuw app kopen word ook zo duur.
"Stanton is de duivel!" in je hoofd hebt gekregen...
Maar ik heb wel elementen van Stanton in mijn TT laugh :D

En mij maakt het echt niet uit wat voor merk het is hoor, mijn criterium is: Werkt het goed,
en heb ik er (voor mijzelf) wat aan?
EN dan toch je 'cd's' kunnen draaien!
Maar dan wel van je PC, je zult het toch eerst moeten omzetten van cd naar MP3, of moeten downloaden.
En met downloaden begeef je je op een zeer slippery veldje razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
4-6-2002 23:50

Dj Daniel schreef:

Tom schreef:

Maar ik ben dan ook heel conservatief laugh :D
Ja, dat blijkt ja,

Ik vind dat je hier echt een beetje je vooroordelen te keer laat gaan. Het lijkt er sterk op dat je inderdaad alleen 'leuk vindt' wat ze 'vroeger' maakten. Je staart je teveel blind op je eigen apparaten en je geeft een nieuw produkt geen enkele kans...
Uhm... Draai die spiegel eens om... Er is zoiets als een CD. Wordt die door house DJ's gebruikt? Weinig. Waarom? Nou, in ieder geval staat als een PAAL boven water dat het GROS van de vinyl DJ's de CD NOOIT een kans heeft gegeven.

Je hoort ze vaak zeggen "maar de mooie muziek komt alleen op vinyl uit". Ja, die is lekker. Platenmaatschappijen zijn haast verplicht het op vinyl uit te brengen (als morgen alle DJ's over zouden stappen op CD's zouden de platenmaatschappijen letterlijk de vlag buiten hangen (hoewel ze dat nooit hardop zullen zeggen om hun doelgroep niet te veel tegen het zere been te schoppen)).

Is er een goede interface voor een mp3 systeem? Yep. Hij lijkt op de afstandsbediening van een CD-speler, bestaat al een paar jaar, kost een fractie van wat een set TT's PLUS Final Scratch kost en werkt ook prima (wederom uit eigen ervaring (uiteraard)).

Is Final Scratch net zoals draaien met Vinyl? Nee, natuurlijk NIET. Ten eerste verwissel je geen plaat meer (en dat was nou NET zo lekker aan vinyl), kun je niet meer door je koffer grasduinen (...), kun je de groeven (breaks e.d.) niet meer _van de plaat_ aflezen (...), kun je niet meer in een oogopslag aan de stand van de naald op de plaat zien hoe ver hij is (...).

Het enige ECHTE voordeel dat de Final Scratch heeft is dat je niet opnieuw iets hoeft te leren (zoals pitch benden met buttons of een jog in plaats van het plateau te bewerken). Maar om alleen daarom maar zo'n set te kopen...

Kun je met de Final Scratch scratchen? Ik heb een jaar of 2 (?) geleden met een eerste (proto) set gepield en toen viel de latency (vertraging) me toch wel een beetje op (iets dat overigens ook een aantal scratchende CD-spelers hebben).

Is scratchen zo boeiend? Voor turntablism wel natuurlijk. Op een house party ben ik echter verbaasd als ik op een gemiddelde avond iemand EEN keer hoor scratchen ;-)
No offense, maar het lijkt wel alsof je ooit bent gebrainwashed en alleen de tekst "Stanton is de
duivel!" in je hoofd hebt gekregen...
Laten we proberen de discussie over het product te houden en NIET over personen.
Maargoed, ik denk dat Final Scratch wel handig gaat worden voor Drive-in shows want je hebt veel bij je EN je hebt geen cdspelers nodig... Ideale setup: 2x draaitafel... EN dan toch je 'cd's' kunnen draaien!
Ik denk dat de meeste drive-in's voor een MP3 systeem met een CD like interface gaan ALS ze voor een MP3 systeem gaan. Waarom? Omdat als de plaat bij een Final Scratch overslaat, de MP3 dat OOK doet. En dat is nu juist iets waarom zo vele drive-in show DJ's de CD zo lief hebben (geen geklooi meer met overslaande platen; lompe zware draaitafels die een 100kg veersysteem nodig hebben om op een redelijk stevig podium stabiel hun werk te kunnen doen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
5-6-2002 22:50
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-6-2002 22:52
Is scratchen zo boeiend? Voor turntablism wel natuurlijk. Op een house party ben ik echter verbaasd als ik op een gemiddelde avond iemand EEN keer hoor scratchen ;-)
En dat is nou precies wat ik bedoelde duidelijk te maken:
Er WORD helemaal niet zoveel gescratcht wink ;)
Dus waarom een machinne daarvoor aanschaffen. Met het handje gaat het ook.

Een beetje off topic:
Andre ik vind het aardig van je dat je me een beetje verdedigt in de discussie (op de persoon), maar ik heb een dikke huid hoor. En vind het niet zo erg als iemand kritisch is over mijn mening. Ik geef hem meestal ook ongezouten. En je hebt wel gelijk dat het om argumenten moet gaan en niet om personen.
Geloof me heren, ik heb ook heus wel het een en ander uitgeprobeerd in de loop van de jaren wink ;)
Alleen het meest noodzakelijke en nuttigste dat blijf je houden. De rest staat vaak te verstoffen in de kast.
Je moet het allemaal mee sjouwen. Wij werkten jaren met 2 cassette decks. Ik kwam tot de ontdekking dat we er zelden 2 gebruikten en heb er dus lekker 1 uit gegooit.
En op de vrijgekomen plaats heb ik nu een digitale timer bijna 19" breed gezet. Staat prachtig, en we zijn nu tenminste altijd op tijd uitgespeeld.
Het gebeurde nog al eens dat we in ons enthousiasme de tijd uit zicht verloren en de kastelijn kwam vertellen dat het al 01.15 was laugh :D

Over apparaten die staan te verstoffen: Iedere moeder heeft wel een ongebruikte keukenmachine in de kast staan. En dat terwijl ze nog steeds de handmixer pakken als er gemixt moet worden, en een mesje pakken als er plakken moeten komen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
5-6-2002 23:45

Tom schreef:

Andre ik vind het aardig van je dat je me een beetje verdedigt in de discussie (op de persoon), maar ik heb een dikke huid hoor. En vind het niet zo erg als iemand kritisch is over mijn mening. Ik geef hem meestal ook ongezouten. En je hebt wel gelijk dat het om argumenten moet gaan en niet om personen.
Dat was een stukje "Dré in mod mode". Ik zit al TE LANG op Internet om niet in de gaten te hebben dat de verschuiving naar het persoonlijke vlak soms zeer ongemerkt kan gebeuren (en NOOIT iets goeds kan opleveren).

En... Ook de MOD mode is NIET persoonlijk bedoeld. Je kunt het hardgrondig met iemand ONEENS zijn en daar verhitte discussies over voeren (zoek maar eens op google usenet archive dan zul je een paar van m'n uitspattingen zien ;-) MAAR het moet altijd over het geschrevene gaan en NIET de persoon die het schrijft!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)