Forum > Zelfbouw Speakers

De keuze tussen een TSE infra sub of een D&B B2 sub

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
4-10-2005 22:22
Ik wil van de week een start gaan maken met de bouw van een infra sub! De vraag is nu alleen Welke? Ik twijfel tussen de Acoustic line tse infra of de D&B b2 sub.

INFRA

B2

Zeg eens jullie mening.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
4-10-2005 23:46
Op het eerste gezicht spreekt de INFRA mij wel aan.

Qua technische gegevens zou ik misschien toch liever voor de B2 gaan. Dit vooral omdat het behaalde Db niveau ongeveer hetzelfde is maar met de helft van het vermogen.

Qua gewicht doen ze mekaar ook niet zoveel. Je moet hem toch zowieso met 2 man optillen. razz :p

Verder miet echt grote verschillen kunnen vinden.
Cyberlights in the house :D
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
6-10-2005 08:16
Volgens mij zitten er toch wel degelijk principiële verschillen in. De infra is een zesde orde bandpass, de B2 een bandpasshoorn. Dit verklaart mogelijk ook waarom de B2 theoretisch meer kan met minder vermogen.
Daarnaast is de infra een flinke slag groter (wat voor mij de eerste keuze al de B2 maakt, hehe). In een grotere kast gaat flink meer materiaal zitten, dus duurder. Met een maat van 1,40 ga je bovendien snel door heel veel platen hout heen.

Een bandpass klinkt anders dan een BPH, en dit brengt mij direct bij het volgende punt van keuze: Je zou beide systemen gehoord moeten hebben om te beoordelen welke het beste te bouwen. Zo van papier kun je niets van klank of voorkeur daarin zeggen.

Nog twee overwegingen.
Ten eerste lijkt de B2 gebouwd om met processors, instellingen en andere kasten van D&B te worden ingezet. Ze waarschuwen zelfs voor schade als je dit niet doet (hoezo verplichte winkelnering). Hadden we het laatste al over met de EAW SB150, daar heft de processor waarschijnlijk ook een onvolkomenheid op in powerdip oid. Maar goed, hier weet je dat dus niet.

Ten tweede moet je denk ik ook kijken naar het verdere gebruik. Over het formaat heb ik al iets geroepen, maar welke tops ga je erbij toepassen? Een sub is leuk maar in het algemeen ga je daar niet alleen mee op stap... Kortom, in welk systeem ga je dit inzetten.

Als laatste even nick-nacken, de benaming infra is wel wat erg opportuun gekozen. Daarbij denk ik aan tonen tot ver onder de 30 hz, richting het onhoorbare. 35 Hz is laag voor PA, maar zeker niet heel erg laag.

Ivo, succes!
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
6-10-2005 22:01
omdat veel mensen steeds compacter willen zou ik zeggen de d&b clone. en ik neem aan dat d&b een kast heeft ontworpen dat niet verkeerd zou klinken... Dus als ik een klant van je was geweest zou ik zeggen "die kleine vink wel leuk" razz :p
In het land der blinden is 1 oog koning

Terug naar forum Reageer (zonder quote)