Forum > Newbie Forum

Welke versterker voor mijn boxen

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
MvdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-8-2008
Berichten: 91
29-8-2005 17:44
De versterker die wij op dit moment hebben ( 2x 120W RMS ) is niet voldoende voor onze boxen ( 2x 600W, zie www.hqpower.com met als art.nr: VDSP15 )

Hier in de webshop kom ik een hoop versterkers tegen maar weet echt niet welke ik het beste kan aanschaffen.

Wie kan mij helpen ?
Music is live - Live is music
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
29-8-2005 18:03
Als je een niet al te groot budget hebt zou ik gaan voor de Palladium 1600 of liever de 2000.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-8-2005 18:18

mvdb schreef:

De versterker die wij op dit moment hebben ( 2x 120W RMS ) is niet voldoende voor onze boxen ( 2x 600W, zie www.hqpower.com met als art.nr: VDSP15 )

Hier in de webshop kom ik een hoop versterkers tegen maar weet echt niet welke ik het beste kan aanschaffen.

Wie kan mij helpen ?
Die 600 Watt moet je met een zak zout nemen, ofwel het maximum vermogen. Zoals alleznet al zei, neem de Palladium 1600 of 2000.

Ik zelf ben erg in mijn nopjes met de Palladium 1600.

Btw: mijn OEM versterkers lijken erg veel op de Velleman VPA2450MB en VPA2700MB. Wellicht is de VPM2700MB iets omdat deze een automatische loudness regeling heeft ingebouwd, en dat is vooral te merken aan de mooie lage tonen weergave bij budget boxen bij lagere tot gemiddelde geluidssterktes.

TCMC
MvdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-8-2008
Berichten: 91
29-8-2005 18:31
Misschien bestel ik dan toch maar die 2000. Zou het geluid in combinatie met mijn boxen goed zijn ?

Heeft iemand ervaring met deze combinatie ?
Music is live - Live is music
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-8-2005 19:16

mvdb schreef:

Misschien bestel ik dan toch maar die 2000. Zou het geluid in combinatie met mijn boxen goed zijn ?

Heeft iemand ervaring met deze combinatie ?
De boxen kun je zelf testen op een Hifi setje. Of deze versterker 2x 20 Watt is, of 2x 600 Watt, maakt wat het klankbeeld betreft niks uit. Een box moet gewoon op elke versterker lekker klinken op elke geluidsterkte, mits onder clipniveau. Bij hoge vermogens klinkt het geluid veel harder en heb je ook meer voelbare druk.

TCMC
MvdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-8-2008
Berichten: 91
30-8-2005 00:13

TCMC schreef:

mvdb schreef:

Misschien bestel ik dan toch maar die 2000. Zou het geluid in combinatie met mijn boxen goed zijn ?

Heeft iemand ervaring met deze combinatie ?
De boxen kun je zelf testen op een Hifi setje. Of deze versterker 2x 20 Watt is, of 2x 600 Watt, maakt wat het klankbeeld betreft niks uit. Een box moet gewoon op elke versterker lekker klinken op elke geluidsterkte, mits onder clipniveau. Bij hoge vermogens klinkt het geluid veel harder en heb je ook meer voelbare druk.

TCMC
Ik zal in het kort proberen ons probleem uit te leggen.
We hebben op dit moment 2x 600W boxen en een 2x 120W versterker ( zie boven ).

Afgelopen weekend hebben we vrijdag en zaterdag op een braderie gestaan. Was erg druk en gezellig. Was tevreden over het verloop van de vrijdag en zaterdag, behalve over ons geluid. Ook de bass moest een stuk naar beneden.

Volume ging in de loop van de avond steeds verder omhoog, hoe harder het geluid hoe minder mooi het werd. Geluid werd erg schel en moest de hoge en lage tonen bijna volledig naar beneden draaien voor een beetje normaal geluid.

We hebben alles op de volgende manier aangesloten:
CD spelers naar mengpaneel met Tulip kabel.
Van mengpaneel naar versterker met Tulip kabel.
Van versterker naar inbouw aansluiting op de case en vanaf hier naar de boxen.
Met deze aansluiting.

We maken geen gebruik van XLR aansluitingen, terwijl ik hoorde dat je voor profesioneel geluid van deze aansluitingen gebruik moet maken, is dit trouwens waar en zou dit eventueel ons probleem kunnen oplossen ?

Of is er toch een probleem met onze versterker ( is al een wat oudere ) en hoe kunnen we dit het beste testen ?

Heb vanavond wel een andere versterker ( huis, tuin en keuken ) er tussen geplaatst, hierdoor lijkt het geluid iets wat beter te worden maar nog lang niet naar mijn zin.

Wie heeft advies ?

Alvast bedankt voor jullie moeite! Is echt een groot probleem voor ons.
Music is live - Live is music
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-8-2005 00:23
Het schel worden van het geluid duid op een versterker die in de clip draait. dan draai je idd de bas eruit en kan het weer ff wat harder, dit is een juist voorbeeld hoe je hoge tonen speakers eruit kan fikken daar een clipende versterker.

120 watt versterker vermogen op en buiten feest is niet veel, welke versterker hebben jullie gebruikt?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MvdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-8-2008
Berichten: 91
30-8-2005 00:26

nijhuisr schreef:

Het schel worden van het geluid duid op een versterker die in de clip draait. dan draai je idd de bas eruit en kan het weer ff wat harder, dit is een juist voorbeeld hoe je hoge tonen speakers eruit kan fikken daar een clipende versterker.

120 watt versterker vermogen op en buiten feest is niet veel, welke versterker hebben jullie gebruikt?
We stonden niet buiten maar binnen in een café met ongeveer zo'n kleine 100 personen.

Merk van de versterker weet ik zo niet, zal ik morgen even nakijken.

Maar wat bedoel je precies met "clipende versterker" en met "een versterker die in de clip draait" ?
Music is live - Live is music
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-8-2005 00:33
clippen betekend kost door de bocht gewoon het oversturen van je versterker. hierdoor gaat het heel schel klinken omdat de lage tonen niet harder worden weergegeven en de midden tonen nog wel.

je draait je bas eruit omdat het anders gaat kraken.

koop gewoon de P1600 van DAP en dan heb je dat probleem niet mee, kan je dan nog steeds niet lekker werken dan is het tijd voor nieuwe speakers.

maar ik denk dat je er wel 500 watt in kan pompen. en dat is de P1600 bij 8 ohm.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MvdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-8-2008
Berichten: 91
30-8-2005 00:37

nijhuisr schreef:

clippen betekend kost door de bocht gewoon het oversturen van je versterker. hierdoor gaat het heel schel klinken omdat de lage tonen niet harder worden weergegeven en de midden tonen nog wel.

je draait je bas eruit omdat het anders gaat kraken.

koop gewoon de P1600 van DAP en dan heb je dat probleem niet mee, kan je dan nog steeds niet lekker werken dan is het tijd voor nieuwe speakers.

maar ik denk dat je er wel 500 watt in kan pompen. en dat is de P1600 bij 8 ohm.
Voor 50 euro meer kan ik de P2000 aanschaffen, misschien is dat een beter idee.
Ik denk dat het beter is eerst een versterker te huren om te kijken of hier inderdaad het probleem mee opgelost is. Als dat zo is koop ik hier de P2000 of de P1600.

Maar je denkt wel dat het probleem in de versterker zit ?
Music is live - Live is music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)