Forum > Zelfbouw Speakers

Zobel

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
17-8-2005 14:49
Wanneer ik 2 speakers van Z=8R parallel zet kan ik dan volstaan met 1 zobel netwerk of heeft elke speaker een eigen netwerk nodig?

B.v.d.

Edit: Als het hier niet goed staat, verplaats het dan maar.
Groet André
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-8-2005 18:02

MMD schreef:

Wanneer ik 2 speakers van Z=8R parallel zet kan ik dan volstaan met 1 zobel netwerk of heeft elke speaker een eigen netwerk nodig?

B.v.d.

Edit: Als het hier niet goed staat, verplaats het dan maar.
Misschien voor Zelfbouw?

Bij identieke speakers zou je met de halve weerstand en dubbele capaciteit kunnen volstaan.

TCMC
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
17-8-2005 19:18
Dank je.

Is inderdaad voor zelfbouw(subje).
Ik wist niet zeker of het dan goed zou werken.

Het hoort hier niet thuis, toch maar een linkje naar het projektje Winisd:
https://www.dreuning.net/speakers/adbr10iso/visaton-ws26sf-90l-30hz-iso.wpr

Er schort vanalles aan. Weinig "echte" parameters van de driver.
Groet André
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-8-2005 07:36
Edit Mod: Topic verplaatst naar zelfbouwforum


Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-8-2005 07:49

Victor schreef:

Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.
In vele topkasten vind je nog passieve filters. Het voordeel van een Zobel netwerkje is dat je impedantie van het lage tonen deel zich netjes ohms gaat gedragen, waadoor de praktijk dichter in de buurt van de theoretische waardes uitkomt. Zobel netwerkjes zijn bijna onmisbaar bij 2e of hogere orde filters. Vaak wordt ook het fase- en afstraal gedrag beter.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
27-8-2005 21:33

TCMC schreef:

Victor schreef:

Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.
In vele topkasten vind je nog passieve filters. Het voordeel van een Zobel netwerkje is dat je impedantie van het lage tonen deel zich netjes ohms gaat gedragen,
Alleen in sprookjes. Geval is namelijk dat EN het reactieve deel EN het resistieve deel beide frequentie-afhankelijk zijn. Vreemde is dat veel, HEEL VEEL, boekjes en progjes hier volledig aan voorbij gaan. En dit terwijl het bewijs je keer op keer in het gezicht staart (kijk gewoon naar de electrische fase en je ziet het DIRECT).

Dus welke waarde moet je dan nemen voor je Zobel? Uitgaan van 100Hz, 1000Hz of 10kHz? Of rond de overgangsfrequentie?

En als je dan toch al zo aan het rekenen en denken bent... Bedenk dan gelijk een filter die zonder toegevoegde Zobel de gewenste curve geeft... Per slot van rekening gaat het om de akoestische output en niet wat voor mooie electrische curve het filter geeft!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-8-2005 20:26

Dré schreef:

TCMC schreef:

Victor schreef:

Naar mijn idee worden Zobel-netwerkjes weinig gebruikt in professionele speakers. Er wordt natuurlijk al heel snel actief gefilterd. Maar ik kan me vergissen.
In vele topkasten vind je nog passieve filters. Het voordeel van een Zobel netwerkje is dat je impedantie van het lage tonen deel zich netjes ohms gaat gedragen,
Alleen in sprookjes. Geval is namelijk dat EN het reactieve deel EN het resistieve deel beide frequentie-afhankelijk zijn. Vreemde is dat veel, HEEL VEEL, boekjes en progjes hier volledig aan voorbij gaan. En dit terwijl het bewijs je keer op keer in het gezicht staart (kijk gewoon naar de electrische fase en je ziet het DIRECT).

Dus welke waarde moet je dan nemen voor je Zobel? Uitgaan van 100Hz, 1000Hz of 10kHz? Of rond de overgangsfrequentie?

En als je dan toch al zo aan het rekenen en denken bent... Bedenk dan gelijk een filter die zonder toegevoegde Zobel de gewenste curve geeft... Per slot van rekening gaat het om de akoestische output en niet wat voor mooie electrische curve het filter geeft!!!
De laatste tijd ben ik meer akoestisch aan het meten dan elektrisch. Ook zijn er inderdaad verschillen tussen actief simuleren en daarop een passief filter maken. Eindverhaal is, dat bij passief filter wel eens 2 a 3 dB meer uit de hoorndriver komt dan bij actief filteren. Wat zobel filters inde praktijk betreft: vaak neemt het mid-gebied bij een lage tonen speaker ietsjes af. Dit is ook te bereiken door de condensatorwaarde over de woofer ietjes te vergroten, maar moet je wel met de totale Q-factor bij ovename rekening houden. Deze probeer ik dan op 0,5 te houden bij L-R, of 0,7 bij BW.

Wat ook vaak gebeurd is dat de overname frequenties uit elkaar gedreven zijn, terwijl de weergave toch akoestisch recht is.

War het fasegedrag betreft: bij Zobel hoeft de weerstand niet persié de gelijkstroomweerstand van de woofer te zijn. Deze mag 10 Ohm zijn. Ook de condensatorwaarde mag wat kleiner zijn. Je hebt dan wel eens het geluk dat het afstraal gedrag bij de overname frequentie (die vervelende bobbel die meebeweegt als je met de meetmic schuift) beter in bedwang wordt gehouden.

Helaas heb ik geen beschikking over een dode ruimte, want bij fasemetingen in het veld moet alles absoluut reflectievrij zijn, met name bij mid- en hoge frequenties. Ook half space metingen bied bij mij thuis onvoldoende soelaas.

Ik wil ook het T/S parameter meetverhaal uitwerken, maar ik vind het nog te onbetrouwbaar, al heb ik vaak wel een aardige indicatie als ik veel soorten speakers onderling ga vergelijken.

TCMC
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
30-8-2005 10:56
bij veel versterkerontwerpen vind je aan de uitgang ook een zobel netwerk, wat is dan het nut van het netwerkje daar?

volgende uitleg vond ik op een website:

Een filter wordt ontworpen voor een zuiver ohmse belasting. Een woofer is dat helaas niet, de impedantie van een woofer stijgt met de frequentie vanwege de inductiviteit van de spreekspoel (Le [mH], zie ook z'n impedantiekarakteristiek).
Om de woofer hierin te corrigeren kan je een zobelnetwerk gebruiken. Het gevolg is dat het filter voor de woofer beter werkt omdat het nu wel een zuiver ohmse belasting 'ziet'.

Maar zij spreken hier over een filter en woofer, dus iets wat in een luidspreker kast zit. Maar hoe zit het dan met zo een netwerkje in een versterker?

mvg
ronny
tis altijd watt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
31-8-2005 17:00

TCMC schreef:

Helaas heb ik geen beschikking over een dode ruimte, want bij fasemetingen in het veld moet alles absoluut reflectievrij zijn, met name bij mid- en hoge frequenties. Ook half space metingen bied bij mij thuis onvoldoende soelaas.
Dode ruimte is niet nodig. Je kunt een gated MLS meting doen (en de gate zodanig instellen dat hij sluit vóórdat de reflectie bij de microfoon komt). Enige nadeel is de LF resolutie (deze is rechtstreeks afhankelijk van de meettijd en dus afhankelijk van de grootte van de ruimte). MAAR juist voor metingen boven de 200Hz heb je aan een beetje stevige huiskamer bij gated MLS al voldoende.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
31-8-2005 17:01

ronny schreef:

bij veel versterkerontwerpen vind je aan de uitgang ook een zobel netwerk, wat is dan het nut van het netwerkje daar?
Dan ziet de versterker nog enige belasting bij hoge frequenties (ook als de aangesloten impedantie hoofdzakelijk inductief is).

En de spoel in de uitgang van de versterker (zie je ook vaak) is om de versterker wat stabieler te maken bij capacitieve belastingen (voor het geval je de functie daarvan ook wilde weten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)