Forum > Licht

Apex down truss

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DJYellowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-7-2003
Laatste: 2-9-2015
2-6-2005 16:58
Hallo,

ik heb nu 2 VMB TE-034 en een stuk truss van een meter of 8. om dit alles aan elkaar te hangen heb ik 2 showtec truss adapters er bij.

Nu ben ik op school een verloopstukje aan het draaien zodat de spigot's perfect in de VMB statieven passen.

maar nu wil ik een de truss gaan veranderen naar apex down. Ik heb geprobeert om de adapters helemaal te verschuiven naar een kant, maar dan kom je uiteindelijk tot de conclusie dat je hem tussen de spijlen van de truss door krijgt.

Dus had ik het volgende idee,

Als ik nou de spigot pen eens los haal en die andersom op adapter zetten, dus de zelfde kant als de halfcouplers. dus de truss ligt niet op de adapters , maar hangt er aan. Zou dit een goede oplossing zijn ?
Doe mij maar Fohhn!!!
DjmouseStandaard Lid
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
2-6-2005 17:12
dan komt de onderste pijp van je truss toch tegen je statief aan...?

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
2-6-2005 17:21
Hangen, nee, een couppler zal maar openvloepen......

Ik heb ook altijd de truss apex down liggen.

Oplossing is simpel, gewoon de spigot 5 cm uit het midden van de trussadapter maken.
Ligt ie keurig door de truss heen en horizontaal.
Hoeft nog niet eens precies 5 cm te zijn, want hij valt natuurlijk in het statief.
Uiteraard wel een beetje de belasting van je truss in de gaten houden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjmouseStandaard Lid
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
2-6-2005 17:34
als ik het idee van tom goed begrijp licht je truss dus 5 cm uit het midden?

lijkt me niet erg prettig? of valt dit erg mee?

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
2-6-2005 17:42
yep
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
2-6-2005 18:38
En hangen mag voor een beetje coupler niks uitmaken hoor. Ik geloof dat op die van mij een wll staat van 500 kg. Wat dus inhoud dat je aan zo'n coupler in ons vakgebied 250 kg mag hangen. Is dus heel goed te doen. ik zou me eerder zorgen maken over de verbinding tussen de spigot en de stalen? tussenplaat (m10)

Maar als dit een degelijke doughty of iets dergelijks is, zie ik geen enkel probleem. Je truss en statieven zullen het waarschijnlijk eerder begeven. Natuurlijk wel de couplers goed aandraaien en daarna borgen met de vleugelmoer. Maar dat had je zelf ook wel al verzonnen denk ik wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DJYellowStandaard Lid
Sinds: 10-7-2003
Laatste: 2-9-2015
2-6-2005 18:44
dus zou het nu wel of niet kunnen? wat moet je met 2 tegenstrijdigen andwoorden razz :p
Doe mij maar Fohhn!!!
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
2-6-2005 19:15
De veiligste nemen en dus niet hangen.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
2-6-2005 20:12
Kan er mij dan iemand uitleggen waarom je met een goede (dus een waar een wllop staat) coupler niet mag hangen. Daar zijn die dingen nl. voor gemaakt. Hoe denk je dat een rigger b.v. een cirkel truss stijf onder een rechte truss hangt? en waarom zijn de zelfde couplers verkrijgbaar zijn met een "lifting eye". Aan een gekeurde coupler kun je dus van alles hangen, ze zijn daar primair voor gemaakt. Als het in dit specifieke geval handig is, kan ik niet over oordelen. Maar nogmaals, mits je de goede middelen gebruikt, geen probleem, behalve dat je goed op je gewicht moet letten omdat je truss niet helemaal in het midden zal hangen.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
2-6-2005 21:18
Inderdaad. Arme moving heads die aan half couplers HANGEN. Gelijk maar ophouden daarmee dan ;-)

Uiteraard wel de 500kg variant gebruiken EN (zeker in dit geval) de dubbele borging van de half coupler met rust laten (dus niet die ene moer weggooien omdat dat zoveel tijd scheelt).

Mocht je de truss apex down gebruiken, vul de truss dan wel zo dat de truss in balans is zodat er geen tordering optreedt van de truss adapters EN statieven!!! Bijvoorbeeld door de down buis ACHTER het statief langs te laten lopen (wil hij dus achterover vallen) en dan OOK in de voorste up buis spulletjes te hangen. Je kunt dan met een beetje testen een opstelling vinden waarbij de truss keurig in balans blijft (jaren op deze manier gedaan namelijk) zodat die M-10 bouten van de spigot ook niet op kun donder krijgen.

Overigens gebruikte ik zelf beugels waar de truss in lag (apex down). Was door een vriend gelast uit aluminium (dus geen goedkeuring) maar op z'n "boeren fluitjes" getest door het een factor 5 over te belasten in een testopstelling.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)