Forum > Off-Zone

Spuiten met compressor

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-4-2005 00:03
he hallo,

ik heb sinds kort een compressor met spuitbeker, ik ga hier dus mee aan de slag om draaitafels te spuiten met 2 componenten spuitlak.

nu vraag ik me af of er mensen zijn die dit ook thuis doen met goede tips, alle goede tips zijn welkom. het verdunnen van de verf is mijn nog een test fase, dus als er mensen met ervaring zijn graag even reageren.

Groet, Rob
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
1-4-2005 09:20
Ik raad je aan om eens modelbouwsites op te zoeken en daar alles ivm airbrush te lezen. Dikwijls vind je daar ook artikels over de techniek van het spuiten. Nog even een vraagje: welke airbrush heb je? en gebruik je een airbrushcompressor of zo'n bouwmarkt-compressor als je deze gebruikt zeker niet vergeten een vochtafscheider ertussen te plaatsen.

grtz alex
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
1-4-2005 11:25
Belangrijkste tip is stofvrij houden van de ruimte waar je spuit. Tevens onthouden dat je met het afvegen van de deckplaat statische lading krijgt die stof aantrekt.

Wij spuiten altijd met 1K industriele lak (die is harder als 2K) die we verdunnen met Thinner zodat je geen "sinnasappelhuidje" krijgt.

Wij verdunnen tot de dikte "koffiemelk". En afhankelijk van de kleur regelen we de hoveelheid nevel. (geel is bv een rotkleur, maar rood, blauw en zwart is makkelijk)
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
1-4-2005 13:46
Begin en eindig altijd naast je werk, bijv. op stuk krant ofzo, zodat je geen begin en eind punten ziet. En beter een paar dunne lagen dan een paar dikke lagen. [ok standaard tips, maar zeker niet onbelangrijk]
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-4-2005 15:20
Ik heb een Dari compressor met een tank van 50 liter en 1 cilinder, het gaat me nu vooral om de te verdunnen verf. hoeveel delen thinner heb je nodig op hoeveel delen verf.

ik heb een onder en boven beker spuit met een nozzle van 1,5 mm
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
2-4-2005 18:05
Beste Rob,

In mijn vorige leven was ik plaatwerker/spuiter.
Op het volgende moet je letten.

- Vóór dat je gaat schuren, het onderdeel goed ontvetten met een doek "ontvetter", en niet vergeten gelijk na te wrijven met een droge doek.
- Daarna kun je kiezen om droog of nat te schuren, heeft allebij zijn voor-en nadelen. DROOGSCHUREN: met 3M P1000 of P1200 "Speciaal HANDdroogschuurpapier" (absoluut géén Gama-rommel kopen, want dan krijg je krassen die je er nooit meer uit krijgt). NATSCHUREN: met 3M Waterproof P1000 of P1200 "wet-or-dry" schuurpapier en water.

- Na het schuren: alles goed uitblazen en wéér ontvetten met twee doeken (deze keer doek nemen die niet pluist). Eventueel kale-geschuurde plekken "isoleren" met een zogenaamde primer of sealer. Spuiten met een grondverfspuit met een "naaldopening" van 1.2mm - 1.5mm. Verf goed laten uitharden.
- Primer en/of sealer even lichtjes opschuren met "wet-or-dry" P1200.

- Het aflakken: om teleurstellingen te voorkomen, gebruik gewoon 2K auto-lak, die heeft een redelijk tot zeer goede slagvaste en krasvaste laag als eindresultaat.
De lak en andere benodigtheden (schuurpapier, kleeflappen, ontvetter, e.d.) kun je halen bij een verkooppunt van Sikkens, Glaso, Herberts enz.

Voorbereidingen vóór het aflakken:

- onderdeel goed afwassen met water, daarna droogspuiten met perslucht. Dan ontvetten met een "ontvetter" en gelijk droogwrijven met de droge pluisvrije doek. Daarna het hele onderdeel nog eens een keer afspuiten met perslucht én een kleeflap (speciale doek die is geimpregneerd met een kleefstof). Zorg voor een stofvrije omgeving. Je kan als je het in de schuur doet, eerst de grond met water besprenkelen. Het mooiste resultaat behaal je natuurlijk in een spuitkabine.

Het aflakken zelf:
- maak de verf volgens de "maatlat" die je bij je setje verf (verf + verharder + verdunner) hebt bijgekregen. Dit let erg nauw, dus niet zo maar wat bij elkaar kwakken en zeker géén thinner er bij kwakken. Je kan ook een viscositeits-meter gebruiken (en de druppels tellen).
- het spuiten zelf met 1.2mm spuitopening. De eerste laag heel dunnetjes spuiten, en die goed laten uitdampen ( 5 a 10 minuten). Daarna één volle laag eroverheen zetten. Let op dat je vloeiende bewegingen maakt, niet op een punt blijven hangen. Weer 5-10 minuten laten uitdampen. En dan een laag er kruislings er overheen.

Het geheel goed laten drogen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
2-4-2005 18:11
Hallo Rob.

Nog een paar tips:

- NOOIT met je toppen van je vingers schuren, altijd met de vlakke hand of met "kurkje".
- het onderdeel aarde als je aan het spuiten bent helpt ook tegen het stof.
- je hebt ook speciale "anti-static" vloeistof die je onderdeel ook minder statisch maakt.
- voor hoekjes en kantjes waar je moeilijk bij kan komen, kun je ook "scotch-brite" (wel de "grijze" pakken, de "rode" is veel te grof) gebruiken van 3M (als je dit ooit in je handen hebt gehad wil je niets anders meer). Werkt ook perfect om onbeschadigde en veelhoekige onderdelen te matteren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
2-4-2005 21:21
bedankt voor de info, ik heb nu getest met sikkens polygrond en dat bevalt me niks. ik krijg het er niet mooi op. veel bobbeltjes en kuiltjes, maakt niet uit hoe je het verdund. met gewone verdunde zwarte verf geen probleem, mooie strakke laag.

ik zit zelf te denken om zoiets als sikkens autocoat 300 clear BT te gaan gebruiken, deze moet dan verwarmt worden tot 60 graden, stofdroog in 5 minuten en uitgehard in een half uur. dat spreekt me wel aan.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
2-4-2005 21:37
Hallo Rob,

nijhuisr schreef:

bedankt voor de info, ik heb nu getest met sikkens polygrond en dat bevalt me niks. ik krijg het er niet mooi op. veel bobbeltjes en kuiltjes, maakt niet uit hoe je het verdund. met gewone verdunde zwarte verf geen probleem, mooie strakke laag.

ik zit zelf te denken om zoiets als sikkens autocoat 300 clear BT te gaan gebruiken, deze moet dan verwarmt worden tot 60 graden, stofdroog in 5 minuten en uitgehard in een half uur. dat spreekt me wel aan.
Poly-surfacer is echt een vullende grondverf, zie het maar als verdunde staalplamuur. Deze moet je alléén gebruiken als je echt op veel plaatsen hebt geplammuurd, bijvoorbeeld met hagelschade. En daarna flink uitblokken met een behoorlijk grof schuurpapier.

Maar in jouw situatie, moet je NOOIT een surfacer gebruiken. Maar gewoon een lichtvullende primer. Die hoef je alleen maar wat na te aaien met een waterproofje.

Wat je ook kan doen, is het deck laten glasparelen, en dan blanke lak eroverheen met een kleurtje erdoor heen. Krijg je een beetje het ge-anodiseerd effect. Heb je ook geen primer meer nodig en je hoeft niet meer te schuren.... happy :) .

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
2-4-2005 21:47
hahaha, vandaar laugh :D nou, die rol ik dan wel over mijn eikenhouten tafel.

ik kan dit kopen voor 80 euro per 5 liter, lijkt mij niet zo duur.

Autocoat BT 300 clear
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)