Forum > Geluid

XLR aansluiting op SL1200

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
EricVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2002
Laatste: 20-3-2003
26-4-2002 23:11
Ik heb sinds kort 2 Technics SL-1200's die ik 2e hands heb gekocht. Deze draaitafel heeft 1 XLR uitgang, terwijl hij volgens mij toch echt stereo zou moeten kunnen trekken. Wat moet ik hier nu mee?
Deze SL1200's hebben trouwens ook nog een mono jack plug om op afstand te starten of te stoppen(dmv de stekker door te verbinden). Heb ik nou een stel rare Technics ofzo?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
26-4-2002 23:30
Nee hoor, je habt waarschijnlijk gemodificeerde draaitafels voor pro gebruik.

Op de xlr plug staat bij elk pootje een nummer:
1= signaal ground/massa
2= signaal rechts
3= signaal links
Als hij tenminste goed is aangesloten.
En dus is hij dan wel degelijk stereo happy :)

De afstandsbedienings-aansluiting is waarschijnlijk een mono jack van 3,5 of 6,4 mm en deze sluit je gewoon aan op een drukknopje, moet wel een momentschakelaar zijn dus niet een knopje wat ingedrukt blijft of aan blijft.
tip is 1 kant en sleeve is de andere kant van de maak schakelaar.
1e keer drukken is start
2e keer drukken is stop
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
27-4-2002 00:28
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 27-4-2002 00:31

EricV schreef:

Ik heb sinds kort 2 Technics SL-1200's die ik 2e hands heb gekocht. Deze draaitafel heeft 1 XLR uitgang, terwijl hij volgens mij toch echt stereo zou moeten kunnen trekken. Wat moet ik hier nu mee?
Als het om een 5-pin XLR plug gaat: Mooi laten zoals het is en als volgt aansluiten:

Pin-1: Chassis van je mixer.
Pin-2: Tip van linker cinch.
Pin-3: Ring van linker cinch.
Pin-4: Tip van rechter cinch.
Pin-5: Ring van rechter cinch.

Als het aangesloten is met een 3-pin XLR dan mag je de prutser die dat bedacht heeft bedanken (voor de goede orde, in het verleden heb ik ook bij deze lijst prutsers gehoord). Een draaitafel aansluiting dient namelijk (gezien het lage spanningsniveau) quasi balanced (totem pole) te zijn. Daarvoor heb je dus per kanaal 2 verbindingen PLUS een extra massa nodig (vandaar ook de layout van een standaard kabel).

Fout is echter op zich wel te herstellen (openhalen en opnieuw bekabelen met LOW CAPACITY kabel).
Deze SL1200's hebben trouwens ook nog een mono jack plug om op afstand te starten of te stoppen(dmv de stekker door te verbinden). Heb ik nou een stel rare Technics ofzo?
Je hebt waarschijnlijk een paar SL-1200's die in een (lokale) omroep studio gebruikt zijn. In de Olon journaals (overkoepelende organisatie voor lokale omroepen) hebben een paar mods gestaan voor SL-1200, waaronder de fader start mod.

Een XLR-3 verbinding voor een draaitafel is van den boze (tenzij je voor elk kanaal een XLR-3 hebt). Een XLR-5 is een standaard (hoewel vrijwel nergens gebruikt).

Werkt de startknop nog normaal? Sommige (radio) 1200's zijn zo ombebouwd dat indrukken van de startknop hem doet draaien en loslaten hem doet stoppen. Faderstart dient in dat geval een continue maak te zijn (dus contact tussen tip en sleeve: Draaien, geen contact: stop met draaien).

Andere methoden voor faderstart is puls start. Dit werkt net als de startknop. Drukken -> Start. Drukken tijdens draaien -> Stop.

In principe is vrijwel elke modificatie wel weer te herstellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EricVStandaard Lid
Sinds: 26-4-2002
Laatste: 20-3-2003
27-4-2002 01:16
Ze komen van de Heerenveense Omproep Stichting wink ;)
De start knop werkt normaal. Het is een 3-pins XLR. Ik ga morgen gewoon een female XLR halen en 2 cinch plugjes, en dan maak ik ff een verloopje. Lijkt me het makkelijkst.
Joost Standaard Lid
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
27-4-2002 18:08
Wat hebben die XLR modificaties eigenlijk voo nut?? Je hebt er een apart verloopje voor nodig (die je op stap altijd zult kwijtraken natuurlijk)terwijl die tulp uitgang toch ook gewoon betrouwbaar is??
Zelfs feesten als Trance-Energy sluiten de handel met tulpjes aan toch, en het is ook niet dat je spelers 10 meter verderop staan van je mixer laugh :D ?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
27-4-2002 23:39
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-4-2002 00:01
In een vaste opstelling maakt het niet zoveel uit tulp of xlr,
Maar on the road zijn de XLR´s veel degelijker.
Tulp is eigelijk niet gemaakt om telkens los en vanst te maken. De rozetjes worden dan al snel slap en er treed ook snel draadbreuk op vlak achter de plug.
Ook heb je bij xlr de mogelijkheid om de boel te balanceren, maar dat word haast nooit gedaan bij draaitafels.
De belangrijkste reden is dus gewoon dat het steviger-duurzamer is.
En in profie toepassing word eigelijk als het goed is alleen maar XLR gebruik voor signaal kabels. Dus het is ook universeler.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)