Forum > Geluid

Smaart vraagjes.

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-3-2005 19:59
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over het programma Smaart en het aansluiten van de bekabeling.

Sinds gisteren heb ik eindelijk een sc-14, dankzij Dré, in mijn bezit. En ben gisterenavond gelijk gaan proberen om "iets" te kunnen meten. Na een kwartiertje had ik de zaak draaien (dankzij de uitleg van TCMC in een andere post, hoe ik mijn bekabeling moest aansluiten).

Nu een paar vraagjes:

- klopt dat door gebruik van het "referentie-signaal" (rechter-kanaal geluidskaart "Line OUT" afgetakt naar rechter-kanaal "Line IN") de rechter luidspreker véél zachter is dan de linker luidspreker, en moet ik dat door de "balans" corrigeren?

- misschien een stomme vraag, maar waar moet ik mijn microfoon neerzetten? Ik denk zelf voor de rechter luidspreker, heb ik dat juist?

Ik heb de help-file al een paar keer doorgelezen en de site bezocht, maar is er géén behoorlijke manual in het Nederlands (niet omdat ik géén Engels kan, maar door de vele "technische" termen) met veel plaatjes laugh :D ?

Misschien weten jullie hier antwoord op, en hebben jullie misschien een paar tips voor mij om te beginnen. Tot nu toe krijg ik wel die "mooie" grafieken, maar meer kan ik er niet mee. Ik ben hier helemaal nieuw in, een zetje in de goede richting zou ik erg warderen.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-3-2005 17:52
Hoi Webbie,

Begin eerst eens met simpele spectrum metingen. Hiermee kom je al een stap in de goede richting naast het gehoor. Je kunt met een rechte grafiek beginnen op 1 kanaal, om later op luisterpositie van het geheel +9 dB tot +12 dB aan extra lage tonen over te houden. Dit is mijn ervaring op het gehoor en hierdoor klinkt het geluid op het gehoor neutraal. Verder houd je instanties met dB(A) metingen nog steeds voor de gek :)

Het rechter referentiesignaal is niet nodig. Hiermee kun je al aardig het geluid met een equalizer of crossover mee recht trekken. Verder wordt een Behringer MIC nogal onnauwkeurig met tranfer metingen, om van de latencytijden en afstanden even te zwijgen.

Ik zou met name op crossoverpunten letten, want daar gaat het meestal fout. Ook een low cut filter kun je hiermee optimaal instellen alsook de CD correctie van een hoorn. De rest is nogal sterk ruimte afhankelijk qua reflecties, vloercontact etc.

Qua geluid raad ik je aan om eens een Smaart Live workshop te volgen in Duitsland. (Als ik thuis ben zet ik het webadres online. De verbinding is momenteel hopeloos). Dit is heel leuk en je krijgt veel tips en hints mee naar huis. De workshop kost weinig en je wordt ook nog eens goed verzorgd :)

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-3-2005 20:09
Hallo TCMC,

Bedankt voor je uitleg, niet dat het nu wat duidelijekr is geworden (ligt niet aan jou, maar aan mij).

TCMC schreef:

Begin eerst eens met simpele spectrum metingen. Hiermee kom je al een stap in de goede richting naast het gehoor. Je kunt met een rechte grafiek beginnen op 1 kanaal, om later op luisterpositie van het geheel +9 dB tot +12 dB aan extra lage tonen over te houden. Dit is mijn ervaring op het gehoor en hierdoor klinkt het geluid op het gehoor neutraal. Verder houd je instanties met dB(A) metingen nog steeds voor de gek :)
TCMC
Ik zal je even uitleggen wat ik precies wil:

De Peavey SP-1's die ik heb, wil ik eigenlijk analyseren, net zoals je weleens die frequentie-response-grafieken ziet bij nieuwe speakers. Ik wil gewoon dus een grafiek van mijn SP-1's, zodat ik kan zien waar de ëventuele "pieken en dalen" zitten. Die wil ik dan eerst gladtrekken (met mijn DCX, zodat een zo vlak mogelijk curve word verkregen). Zeg maar de "onregelmatigheidsfoutjes" er uithalen.
Zodat de SP-1 zo goed mogelijk het geluid neutraal kan weergeven.
Die instelling wil ik dan opslaan (op de DCX), om verdere "op het gehoor" instellingen (dus naar mijn eigen smaak) te maken met de toon-regeling van de RM-6.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd wat ik wil.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-10-2005 00:36
Hallo,

Op het moment ben ik me behoorlijk aan het inlezen, met name over de werking van Smaart. Ik merk toch dat ik een heel stuk "technische kennis" mis. Hopelijk brengt mij het vele lezen van allerlei artikelen iets dichter bij het begrijpen van de vaktermen e.d..

Bij het zoeken naar meer informatie kwam ik op de SiaSoft site deze pagina tegen. Met name "Case Study #8" is erg interessant en zelfs voor mij begrijpelijk (tenminste een gedeelte er van...). Hier word het effect uitgelegd als de polariteit van de hoogdriver t.o.v. de laagdrivers omgedraait is.

@TCMC: mijn vorige post in dit topic, wil je daar alsjeblieft nog iets van uitleggen. Op het moment heb ik nog steeds maar 1 versterker (binnenkort hopelijk twee om te Bi-Ampen).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-10-2005 07:55
Ik heb net even vluchtig door Casestudy #8 gekeken. Faseproblemen en inverteren high driver is me wel bekend en is ook belangrijk. Soms heb je ook wel eens een twijfelgeval als de fasedraaing 90ø is.

Als je een box recht wil laten klinken, moet je niet op de as van de box meten, maar in het midden van de box of ietjes daaronder. Hierbij moet je de meetmic ook 5 a 10ø off-axis zetten. Op deze manier houd je de juiste balans voor de hoge tonen over.

Wat je niet moet proberen is het mid-laag proberen recht te trekken. Vaak gaat beneden de 500 Hz de ruimte invloed (reflecties) een belangrijke rol spelen. Alleen in geval van bijvoorbeeld te veel galm kun je hier en daar een frequentieband in het mid-laag gebied wat naar beneden drukken.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-10-2005 23:38
Hallo TCMC,

Weer vriendelijk bedankt voor je post.

TCMC schreef:

Als je een box recht wil laten klinken, moet je niet op de as van de SPEAKERS meten, maar in het midden van de box of ietjes daaronder.
Bovenstaande begrijp ik helemaal goed zo (met de kleine edit van mij, box vervangen door SPEAKERS)?
Hierbij moet je de meetmic ook 5 a 10ø off-axis zetten. Op deze manier houd je de juiste balans voor de hoge tonen over.
TCMC
Uit hierboven gegeven uitleg begrijp ik, dat je de microfoon met de punt naar de box toe richt, maar dan een beetje schuin (5 a 10 graden in een hoek op de axis).
Heb ik het zo goed?

In een ander topic heb je me al een keer uitgelegd dat de Behringer meetmicrofoon niet de beste microfoon is om alles te meten. Heb je nog een paar suggesties voor de wat betere meetmicrofoons? Misschien kan ik op eBay eens een keer kijken naar zo'n duurder model.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
7-10-2005 07:51

Webbie schreef:

In een ander topic heb je me al een keer uitgelegd dat de Behringer meetmicrofoon niet de beste microfoon is om alles te meten. Heb je nog een paar suggesties voor de wat betere meetmicrofoons? Misschien kan ik op eBay eens een keer kijken naar zo'n duurder model.
Het is inderdaad niet de beste meetmicrofoon, maar is wel uitermate geschikt voor metingen met RTA software. Software pakketten zoals TrueRTA en Audiolab 3.0 hebben zelfs compensatie voor de Behringer meetmic ingebouwd. De meetmic van Neutrik is niet beter, maar erg handig bij de ML1. De meetmic van Beyer Dynamic moet je onder een hoek van 90° plaatsen voor een rechte grafiek van de hoogste tonen. Blijft Earthworks over, maar kost gelijk het 10-voudige.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
7-10-2005 10:02

TCMC schreef:

De meetmic van Neutrik is niet beter,
Weet je het zeker??? Ik heb die Neutrik hier liggen en die doet toch echt niet onder voor de instappers van Earthworks volgens mij (en zo wel dan heb ik me behoorlijk laten naaien; de prijs van de Neutrik liegt er namelijk niet om). Fout tussen 50Hz en 3kHz is kleiner dan 1dB. Fout 20-20k is kleiner dan 2dB. En... Hij werkt op 1 penlite batterijtje (en da's ook best handig).

Belangrijker bij een microfoon is niet zozeer z'n fout maar de constantheid van z'n fout (zodat je gewoonweg je calibration disc laadt in je RTA en daardoor ineens nagenoeg alle fouten van de microfoon weggewerkt hebt).

Neemt niet weg dat de Behringer microfoon voor het geld gewoon een hele leuke is (maar de Neutrik hetzelfde in kwaliteit noemen gaat mij wat te ver). Gelukkig maar. De ene kost 49 euro, de andere 359 euro...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
7-10-2005 11:45
Ik ben hier in bezit van een DBX RTA meetmic. Wie weet hoe hoog in het rijtje deze geplaatst kan worden, of wie weet er een pagina met wat testgegevens ? Ik heb zelf reeds wat gezocht met google, echter niets bevredigends gevonden. Heeft SMAART overigens ook mogelijkheden om correctiedata v.e. meetmic te laden ?

De DBX RTA ligt kwa prijs rond de 150-200 euro, dus een beetje in de middenmoot. Enkel vervelend is het feit dat hij 15v fantoomvoeding nodig heeft, dus zelf een fantoomvoedinkje bouwen is hier vereist (zoals ik heb gedaan).

Groet,

Joost
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-10-2005 18:08

Dré schreef:

Neemt niet weg dat de Behringer microfoon voor het geld gewoon een hele leuke is (maar de Neutrik hetzelfde in kwaliteit noemen gaat mij wat te ver). Gelukkig maar. De ene kost 49 euro, de andere 359 euro...
Als ik tijd over heb, zal ik beide microfoons eens meten met de transfer functie, waarbij ik telkens een mic als referentie gebruik. Als het goed is moeten beide verschillen dan mooi geinverteerd zijn.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)