Forum > Algemeen Forum

Truss aarden

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
10-2-2005 14:50
Truss aarden, iets waar al veel over geschreven is.
Is het nu echt verplicht? of een ongeschreven regel?
En hoe fix ik dat?

Heb namelijk een 4*6*3 (l*b*h) carré, en vroeg me af of ik het nu WEL of NIET moet aarden.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-2-2005 15:20
In de regel word de truss al vele malen geaard door de effecten die je er aan hangt, welke per stuk immers allemaal via hun stekker geaard zijn.
Echter als je in de openlucht staat, zou ik voor de zekerheid wel even de truss apart aarden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
10-2-2005 16:42
Nope... het staat gewoon binnen. De regel van de app die eraan hangt, wist ik. Maar of dat ook goedgekeurd word ;)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-2-2005 16:59

deWit schreef:

Nope... het staat gewoon binnen. De regel van de app die eraan hangt, wist ik. Maar of dat ook goedgekeurd word ;)
Je zou het even moeten nazoeken, maar er zijn regels voor de maximale weerstand die je aarde-verbinding mag hebben bij een bepaald aantal amperes dat er max. kan worden getrokken. Komt neer op een bepaalde minimale aardingskabeldikte, afhankelijk van de dikte van de gebruikte stroomkabels. Vaak heb je dan niet genoeg aan de aarding van alleen de licht(effect)en in je truss.

"
NEN 1010
413.1.3
TN-stelsel

413.1.3.1
Metalen gestellen moeten door een beschermingsleiding met het geaarde punt van het stroomstelsel zijn verbonden. Het stroomstelsel moet nabij elke energietransformator of generator met aarde zijn verbonden. In het algemeen is het geaarde punt het sterpunt.

Als er geen sterpunt is, of als dit niet toegankelijk is, moet een fase van de voeding met aarde worden verbonden. In dat geval moeten deze faseleiding en de beschermingsleiding van elkaar gescheiden worden uitgevoerd.
"

Niets over maximale weerstand nog gevonden, ik zal nog verderzoeken. Wel duidelijk dus dat "metalen gestellen" geaard moeten worden happy :)
Light Image
Frodolight VisualsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-2-2005
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 1
18-2-2005 13:16
et is een kwestie van een aardpen in de Grond steken happy :)
ik ben nog op zoek naar een hobby sorrie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-2-2005 14:10
Over het aarden van truss zijn trouwens in het verleden ook al een aantal topics geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
19-2-2005 12:20

Frodolight Visuals schreef:

Het is een kwestie van een aardpen in de Grond steken happy :)
Ookal is het misschien grappig bedoeld, die opmerking gaat dus nergens over.

Er wordt net verteld dat het binnen staat, dus een aardpen is geen optie.
En ook al stond het buiten, "een aardpen in de Grond steken", moet je dan laten doen door iemand met de juiste appartuur. Een stuk metaal de grond in meppen, is het stomste wat je kan doen. Apparatuur buiten op een agregaat kan je beter niet dan slecht aarden.

Even wél een praktische tip: Uit je paddestoel een M8 bout laten steken die intern aan de aarde hangt. Vervolgens verbind je je truss met een losse aardekabel (4mm2). Aan beide kanten een stevige faston-oog m8. Aan de ene kant zet je die met een vleugelmoer aan je paddestoel. Aan de andere kant een half-coupler of g-haak voor aan de truss.
Petty materialists!
Stijn VanstiphoutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2003
Laatste: 14-11-2008
Berichten: 57
19-2-2005 15:26
I.v.m. het feit dat er al aarding van de truss zou zijn door de fixtures die je er aan hangt: vergeet het maar. De meeste verhuurders die een beetje professioneel bezig zijn hebben nylonringen tussen hun beugel/bout/moer/haak hebben, die dus in pakweg 80 % van de gevallen geen enkel contact maakt met de truss.

mvg,
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
19-2-2005 18:09

-bart- schreef:

Even wél een praktische tip: Uit je paddestoel een M8 bout laten steken die intern aan de aarde hangt. Vervolgens verbind je je truss met een losse aardekabel (4mm2). Aan beide kanten een stevige faston-oog m8. Aan de ene kant zet je die met een vleugelmoer aan je paddestoel. Aan de andere kant een half-coupler of g-haak voor aan de truss.
Dat is een slim idee inderdaad. Aan zoiets zat ik ook al te denken. Alleen dan in een iets andere vorm. Alleen dit is nog beter. Bedankt voor de tip. Dat word dalijk ff de paddestoel verbouwen, en ff een kabeltje maken.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Blabvla2002Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2005
Laatste: 22-5-2005
Berichten: 7
28-4-2005 22:57
Tuurlijk wel! Gewoon ff naar de Technische Unie en een aardelectrode halen.
Sta je in een feestzaal? HUP! ff dat ding in de grond jassen, groen/gele draadje doortrekken en en vastschroeven eraan en klaar is Kees... eeuh... deWit. wink ;)

Neh... ff zonder gekheid...
Als je meerdere apparaten op meerdere groepen hebt zitten, is je truss dus via meerdere aardpunten geaard;
(er vanuit gaand dat je geen plastic G-haken hebt laugh :D )
Hierdoor wordt de aardverspreidingsweerstand ook minder, maar hoeveel dit dient te bedragen??? Geen idee...
De aardverspreidingsweerstand van een bliksemafleider mag in ieder geval niet meer bedragen dan 1,5Ohm.
...'cuz light is the future!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)