Qts Qeq Qms ?
(5 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
SpectrumStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-3-2002 Laatste: 20-3-2003 Berichten: 4 | 1-4-2002 21:46 |
Hallo, kan iemand me de volgende termen kort uitleggen aub ? - Qts - Qes - Qms Groetjes spectrum | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 10-4-2002 21:30 |
ik vind het erg jammer dat er niet gereageerd wordt. ik wil er zelf ook wel eens het fijne van weten. misschien moet je eens de speakerbijbel huren/kopen. van V.dickens. ik heb hem zelf besteld, maar nog geen reactie gekregen.van de boekhandel | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 10-4-2002 22:26 |
spectrum schreef: Hallo,kan iemand me de volgende termen kort uitleggen aub ? - Qts - Qes - Qms Groetjes spectrum Qts: De totale Q-factor van het systeem (waaruit die bestaan volgt hieronder). Haakjes in formules zijn hier en daar gebruikt voor de leesbaarheid (en soms vanwege MVWOA). Qes: Electrische Q-factor van het systeem. Dit getal geeft een verhouding aan van de elektrische verliezen van het systeem (electrische demping). Formule: Qes=2*pi*fs*(Re*Mms)/(B^2*l^2) waarbij fs=Resonantiefrequentie van de speaker Re=DC weerstand van de speaker Mms=Effectieve bewegende massa B=Fluxdichtheid in de luchtspleet l=lengte (in meters) van de spreekspoel die zich in de luchtspeet bevindt. Zoals je ziet speelt de weerstand van de spreekspoel hier een belangrijke rol (in combinatie met de "aandrijvende kracht" (de Flux van de luchtspleet en de lengte van de spreekspoeldraad in dit fluxveld)). Ruwweg: Hoe steviger de aandrijving (waarbij alle andere parameters gelijk blijven (alsof dat zou kunnen)), hoe lager de Qes. Qms: Mechanische Q-factor van het systeem. Dit getal geeft een verhouding aan van de mechanische verliezen van het systeem (mechanische demping). Formule: Qms=2*pi*fs*(Mms/Rms) waarbij fs=Resonantiefrequentie van de speaker Mms=Effectieve bewegende massa Rms=Resistieve (weerstand) verliezen van de ophanging. Ruwweg: Hoe steviger de ophanging in verhouding tot z'n effectieve massa (all else equal), hoe lager de Qms Deze twee staan parallel waardoor de we de parallel formule toe kunnen passen: 1/Qts=1/Qes + 1/Qms OF Qts=(Qes*Qms)/(Qes+Qms) Als je deze speaker in een (voor het gemak even) gesloten kast plaatst, verander je de mechanische ophanging van de luidspreker (je maakt de ophanging immers stugger door de veerconstante van de opgesloten lucht achter de speaker). Om te bepalen hoeveel moet je de Vas van de driver weten. De Vas van de driver is het equivalent veervolume. Oftwel: Als een driver een Vas van 100 liter heeft dan betekent dit dat de ophanging zich net gedraagt alsof het een opgesloten volume van 100 liter was (qua veerconstante). De Q-factor van de speaker/kast combinatie noemen we de Qtc. De Qtc kun je berekenen met de volgende formule: Qtc=Qts*Sqrt((Vas/Vb)+1) Waarbij: Vas=Equivalent veervolume van de driver. Vb=Inhoud van de kast (Sqrt staat voor Square Root oftwel de vierkantswortel). Als een combinatie een Qtc heeft van 0.707 (sqrt(2)/2) dan heeft hij een vlak verloop en een afval volgens de Butterworth karakteristiek (z'n verloop lijkt op dat van een 2e orde Butterworth hoogdoorlaatfilter). Bij waarden boven de 0.707 treedt er een rimpel op in de doorlaatband en zal de transient response (impulsresponse) slechter worden. Bij waarden onder de 0.707 zal vervroegd afval optreden MAAR wordt, tot een bepaald punt, de transient response beter). Onder de 0.588 (Bessel response) wordt de transient response weer slechter (en hebben we het over een mislukte combinatie ;-). Een ding is altijd belangrijk om te onthouden: Alle parameters zijn met elkaar verbonden. Je kunt niet even zeggen "en nu ga ik de Vas even groter maken". Andere parameters zullen ook mee veranderen. Als je het (zo totaal mogelijke) model van een speaker bekijkt (aantal spoelen, condensatoren en weerstanden) zie je goed hoe alles elkaar beinvloedt. "The Loudspeaker Design Cookbook" door "Vance Dickason" is zeker een aanrader. ISBN: 1-882580-33-8 (6th Edition, English). Er zijn, van de oudere versies, geloof ik ook vertalingen in het Nederlands (maar als je iets thuisbent in de Engelse taal kun je beter het origineel kopen). Als het goed is heeft Titus (Speaker&Co) hem wel liggen. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SpectrumStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-3-2002 Laatste: 20-3-2003 Berichten: 4 | 20-4-2002 12:15 |
Hartelijk bedankt voor deze zeer interessante informatie ! Groeten Spectrum | |
Marky-markStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-11-2007 Laatste: 17-2-2008 Berichten: 1 | 19-11-2007 19:54 |
Wie kan me nu een echt goed antwoord geven op het volgende, wat zijn de beste parameters, Fs - Qts voor een dubbel 18 hoorngeladen dubbel 18. Sommigen zeggen een zolaag mogelijke qts <30 en een fs rond de 30. Wat gebeurd er als ik daar vanaf wijk? Ik ben bezig 4 DAS st-218 kasten te bouwen. En waarom bouwt een EAW alleen nog maar hoorngeladen subs met 2 x 12"...? | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 20-11-2007 14:40 |
Op een algemene vraag kun je alleen een algemeen antwoord geven. Aangezien er hoorngeladen 18" kasten in alle soorten en maten bestaan is er wel eens verschil tussen de meest geschikte parameters. Een luidspreker met een lage Qts in combinatie met een hoge BL, een grote VC en een hoge Mms is meestal wenselijk (maar dus niet altijd). Heb je een specifieke kast in gedachte? Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... |