Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 95 van 345)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-5-2005 23:28

luc2366 schreef:

"De machine zelf stelt niets voor, het juiste zaagblad doet het werk." Het te zagen alluminium wordt vanaf de bovenkant vastgezet met een blokje, daarna van bovenaf gezaagt.
Het is "gewoon" een cirkelzaag, toerental durf ik zo niet te zeggen maar is wel belangrijk.
Dus volgens jou kan je profielen gewoon zagen met een afkortzaagje van 100€ uit de Gamma?
Zie bovenstaand, het ligt aan het toerental
Waarom heeft Dewalt dan een afkortzaag speciaal voor alu uitgebracht die 500€ kost? En hoeveel tands moet dat zaagblad minimaal zijn voor een zuivere snede?
Die zijn voor de "profi's" wink ;)
Een dergelijk zaagblad is voor zover ik weet niet te koop bij de Gamma, even naar de "gereedschap groothandel" dus, en daar hebben ze er ook verstand van.
(het is niet superfijn en geen groot blad)
"En regelmatig, zeg maar gerust zeer vaak smeren met kaarsvet. (je hoort aan het geluid van het zagen of er gesmeerd moet worden"
Leg je dit eens uit aub? Geen ervaring mee/nog nooit gehoord...
Aan het "piepen/knarsen" hoor je dat hij "rauw" loopt, direct smeren dus! Als je dit niet doet, heb je zeer weinig plezier van je zaagblad.

Om nog even terug te komen op "pro" en "semi pro".

Als voorbeeld :
Draaien wij allemaal met een Labgruppen?
Nee, er zijn ook mensen zeer tevreden met Dap, en de wat duurdere ADJ. Bekijk vanuit dat standpunt ook je gereedschap, maar voor al het gereedschap geldt : onderhoud het goed, want dan heb je er lang plezier van.

Pas als je dag in dag uit cases gaat bouwen ga je voor profi. En dan maakt het wat minder uit wat het kost, je werk is er ook naar. wink ;)

OmErta schreef:

[edit]En met het juiste zaagblad zou je normaal geen kaarsvet nodig moeten (mogen) hebben[/edit]
Dus die zeer grote alluminiumboer (miko) heeft een verkeerde zaag?
Nee dus, kijk maar eens goed als je lengtes van 2 mtr besteld, Flitecar had hier ook regelmatig kaarsvet aan zitten, dus ook die smeert zijn zaagblad met kaarsvet.
Lijkt mij wel heel toevallig als zij ook het verkeerde blad gebruiken

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-5-2005 00:07
Ik gebruikte voor het zagen van alu profielen gewoon een goede hand afkortzaag (kon met origineel blad prima overweg met aluminium). Uiteraard moet je er wel wat "elbowgrease" in stoppen. Afkortzaag (met verstekindeling) kostte iets van 80 gulden (dus zo gek duur was dat nog niet eens).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
12-5-2005 19:28
Zo, heb het even gevraagd aan gereedschapsboer. Die zegt dat je een gewone afkortzaag (met ander blad) in principe wel kan gebruiken, maar dat deze eigenlijk echt voor hout zijn gemaakt.
De beste optie om écht alu en staal mee te zagen is een watergekoelde cirkelzaagmachines. Het voordeel hiervan is dat je meteen ijzeren staven oid ermee kan zagen. Hier zit echter wel een prijskaartje aan, de kleinste versie die ik voorgeschoteld kreeg was €649 excl, incl btw: €772,31.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
12-5-2005 21:59
Dat bedoel ik dus. Voorbeeldje:
Een collega van me kocht hiervoor ooit een electrische verstekzaag van Black&Decker (ook geen gamma-brol razz :p ). Bij de eerste dag gebruik vloog de alu in't rond. Klacht ingediend door z'n pa (die veiligheidschef is) en hij kreeg direct een Elu (profi-merk van B&D) in de plaats als-ie z'n mond hield (omdat niet in de handleiding stond dat die idd eigenlijk voor hout dienen)!
Maw er is een verschil in zaagblad (veel fijnere tanden) maar zeker ook in toerental (20.000 ipv 5000 toeren).
Zoals Dré zegt, gewoon met de hand zagen als je je de juiste zaag niet kan veroorloven. een ongeluk is snel gebeurt...
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
12-5-2005 22:36
black & decker reken ik nog bij de gamma merken (niet gamma-brol), misschien wel één van de betere maar nog steeds een merk voor hobbysten.
Nog even ter informatie: het merk Elu bestaat (als ik het goed heb) niet meer maar is verandert naar Dewalt. Kwalitatief gereedschap waar ik (en mn vader) zeer goede ervaringen mee hebben (net als met voorganger Elu).

grtz alex
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-5-2005 23:06
als we dan toch aan het kwijlen zijn, de Festool cirkelzaagjes met zaagliniaal werken heerlijk. laugh :D

morgen zal ik eens wat foto's posten van het de extra frontplaat van het meubel. die is bedoeld om de versterkers achter te zetten, en ook om het meubel was massiever te laten lijken. (2,5 meter in een grote aula vind ik te klein, 3,6 is al een stuk beter)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-5-2005 23:20

martijn schreef:

(2,5 meter in een grote aula vind ik te klein, 3,6 is al een stuk beter)
Klopt, in een grote zaal komt 2,5m "klein" over.
Dat is dan ook de reden dat ik 3 "elementen" heb, 1,50, 2,75 en 4mtr, voor elke ruimte een passend meubel.

Martin.
kvm entertainment
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
13-5-2005 15:17
met gamma-brol bedoel ik "power plus" ed. Black & Decker is betere hobby-werk. Dewalt is nog een categorie "hoger" dan Elu.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
13-5-2005 15:28
Even nog een ander vraagje, na toch besloten te hebben dat verven van de cases niet echt handig is en dus overal toplaag op te plakken vraag ik me nog af met wat voor lijm je dit ook al weer er op moet lijmen?
Het kan dat dit al eerder gezegd is maar ik kan het nergens vinden!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-5-2005 22:30
Bison Tix. ik heb nog coating en een bodempje Tix staan, genoeg om een kistje mee te doen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)