Forum > Licht

Rookmachine reinigen

(150 reacties. Pagina 9 van 16)
Moderator(s): Dré
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
23-1-2006 13:45
In de meeste rookmachines zit geen pomp/motortje maar een pistonpomp. Deze zijn overigens wel te dimmen, alleen voor jou toepassing zou ik gewoon een cheap fasertje kopen.
MB Audio systems
NixzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 38
23-5-2006 22:21
Oke, nu komt er een verhaal wat een beetje vaag gaat klinken.

Antari Z-1000 10.5 maanden oud (opgezocht voor garantie).
Hij deed het redelijk maar ik dacht, laat ik hem eens schoonmaken, na een klein jaartje zal er heus wel wat bagger uitkomen. Inderdaad dit kwam eruit. Ik dacht: oke ff kijken hoe het nu met de rook gaat.

Wat denk je ? Nouja,, de rook kwam er wel uit maar als je er een F80 naast zou zetten onder een doek zou je zeggen dat de F80 de Z-1000 was sad :(. Het motertje maakt ineens wel een hevig brom geluid, deed hij eerst ook, maar nu nog erger! Ik denk dat het dus aan het pompje ligt maar hij hoeft ook niet meer warm te worden tussendoor. Als ik de Z-1000 30 sec laat roken en dan 9 sec wacht, hoor ik zo een klikje die je normaal ook hoort als hij warm is.

Weet iemand wat het kan zijn?
Wat?... Ja... Oke...
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
30-5-2006 04:02
ik ga hier ook eens reageren, voordat ik weer mijn rookdoos op non-actief zet.

de vorige keer dat ik mijn rookdoos (z800) schoon wilde maken overleed ie tijdens dit proces.
tenminste de pomp dan, deze had ik vervangen en hij deed het weer als nieuw.
helaas niet voor erg lang, want kort daarna deed ie weer lastig.
voornamelijk net na het opwarmen moet ik lange tijd de knop ingedrukt houden voordat er eindelijk eens wat rook uitkomt.
ook later komt dit nog weleens voor.
wat mij ook opviel was dat de rook wat grijzer lijkt dan voorheen.
vooralsnog doet de machine het wel, maar voordat ik hem weer sloop zou ik graag vernemen hoe of wat.
pom pom
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 10:35

Nixz schreef:

Oke, nu komt er een verhaal wat een beetje vaag gaat klinken.

Antari Z-1000 10.5 maanden oud (opgezocht voor garantie).
Hij deed het redelijk maar ik dacht, laat ik hem eens schoonmaken, na een klein jaartje zal er heus wel wat bagger uitkomen. Inderdaad dit kwam eruit. Ik dacht: oke ff kijken hoe het nu met de rook gaat.

Wat denk je ? Nouja,, de rook kwam er wel uit maar als je er een F80 naast zou zetten onder een doek zou je zeggen dat de F80 de Z-1000 was sad :(. Het motertje maakt ineens wel een hevig brom geluid, deed hij eerst ook, maar nu nog erger! Ik denk dat het dus aan het pompje ligt maar hij hoeft ook niet meer warm te worden tussendoor. Als ik de Z-1000 30 sec laat roken en dan 9 sec wacht, hoor ik zo een klikje die je normaal ook hoort als hij warm is.
Kan van alles zijn. Het is zeker mogelijk dat bij het schoonmaken de viezigheid van z'n plaats gekomen is en een nieuwe plaats gevonden heeft waar het nog meer kwaad doet dan voorheen.

Ook kan het zijn dat, als je een te hoge concentratie azijn gebruikt, de rubbertjes van de pomp net over de "bekijkhetmaar" drempel geholpen worden. Er zijn zelfs importeurs die adviseren alleen maar gedestileerd water te gebruiken bij het reinigen. De hogere doorstroming (in vergelijking met rookvloeistof) zou dan reeds voldoende zijn om verontreinigingen weg te werken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 10:36

Paulus0013 schreef:

ik ga hier ook eens reageren, voordat ik weer mijn rookdoos op non-actief zet.

de vorige keer dat ik mijn rookdoos (z800) schoon wilde maken overleed ie tijdens dit proces.
tenminste de pomp dan, deze had ik vervangen en hij deed het weer als nieuw.
helaas niet voor erg lang, want kort daarna deed ie weer lastig.
voornamelijk net na het opwarmen moet ik lange tijd de knop ingedrukt houden voordat er eindelijk eens wat rook uitkomt.
ook later komt dit nog weleens voor.
wat mij ook opviel was dat de rook wat grijzer lijkt dan voorheen.
vooralsnog doet de machine het wel, maar voordat ik hem weer sloop zou ik graag vernemen hoe of wat.
Als een machine erg veel tijd nodig heeft om de eerste keer te gaan roken (en het daarna WEL goed doet) dan is de kans groot dat de aanzuigslang een lek heeft waardoor de pomp elke keer "droog" moet beginnen (en pistonpompjes blinken nu eenmaal niet uit in zelfaanzuigende werking). Loop de aanzuigslang eens na op luchtbellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
30-5-2006 20:18

Dré schreef:

Paulus0013 schreef:

ik ga hier ook eens reageren, voordat ik weer mijn rookdoos op non-actief zet.

de vorige keer dat ik mijn rookdoos (z800) schoon wilde maken overleed ie tijdens dit proces.
tenminste de pomp dan, deze had ik vervangen en hij deed het weer als nieuw.
helaas niet voor erg lang, want kort daarna deed ie weer lastig.
voornamelijk net na het opwarmen moet ik lange tijd de knop ingedrukt houden voordat er eindelijk eens wat rook uitkomt.
ook later komt dit nog weleens voor.
wat mij ook opviel was dat de rook wat grijzer lijkt dan voorheen.
vooralsnog doet de machine het wel, maar voordat ik hem weer sloop zou ik graag vernemen hoe of wat.
Als een machine erg veel tijd nodig heeft om de eerste keer te gaan roken (en het daarna WEL goed doet) dan is de kans groot dat de aanzuigslang een lek heeft waardoor de pomp elke keer "droog" moet beginnen (en pistonpompjes blinken nu eenmaal niet uit in zelfaanzuigende werking). Loop de aanzuigslang eens na op luchtbellen.
ik heb er vandaag eens naar gekeken, even alle slangetjes en leidingen gecontroleerd en daarna het apparaat aangezet.
ik vind de rook nog steeds een stuk grijzer dan voorheen, voorheen leek de rook die er uit kwam wit en nu dus wat grijzer.
verder werkt het apparaat helemaal voor geen meter meer. ik kan soms drukken wat ik wil, maar er gebeurd vrij weinig. en dan opeens weer wel en weer niet. maar normaal rook spuiten ho maar.
als ik de machine een klein beetje laat stuiteren op de grond, zie ik wel lichtjes wat rook eruit ontsnappen als het apparaat neer komt.

overigens weer een lekker moment voor problemen aangezien ik het apparaat 3 en 10 juni nodig heb.
ik vraag me af wat ik op dit moment met het apparaat aanmoet.
pomp vervangen?
nieuwe rookdoos aanschaffen? en dan welk type/merk?
het budget voor een nieuwe zal rond de 150 euro liggen.
pom pom
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 20:26
Als de pomp het slecht doet dan wordt de doorstroming lager. Dit kan uiteraard van invloed zijn op de kleur van de rook (vloeistof bevindt zich nu immers langer in de kamer). Je zou kunnen proberen de pomp te vervangen. Overweeg dan ook een goede vloeistof te gebruiken (heeft volgens mij echt invloed op de levensduur van de componenten van de machine).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
30-5-2006 20:28

Dré schreef:

Als de pomp het slecht doet dan wordt de doorstroming lager. Dit kan uiteraard van invloed zijn op de kleur van de rook (vloeistof bevindt zich nu immers langer in de kamer). Je zou kunnen proberen de pomp te vervangen. Overweeg dan ook een goede vloeistof te gebruiken (heeft volgens mij echt invloed op de levensduur van de componenten van de machine).
ik heb de pomp destijds al eens vervangen, vandaar dat ik mogelijk overweeg een nieuw apparaat te kopen.
aan de ene kant blijf je natuurlijk niet bezig met pompen vervangen en aan de andere kant als de pompen toch zo redelijk brak zijn, is een instapmodel van Martin/Jem misschien wel een waardige vervanger.
de vloeistof die ik altijd gebruikt heb is deze:
www.new-line.nl/v/12567 Martin/JEM Pro Smoke Super Fog Fluid
ik had het idee dat dit niet de slechtste vloeistof was die je kon hebben...
pom pom
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 20:32

Paulus0013 schreef:

ik heb de pomp destijds al eens vervangen, vandaar dat ik mogelijk overweeg een nieuw apparaat te kopen.
aan de ene kant blijf je natuurlijk niet bezig met pompen vervangen en aan de andere kant als de pompen toch zo redelijk brak zijn, is een instapmodel van Martin/Jem misschien wel een waardige vervanger.
Tja... Het aantal Z-800's dat ik verkocht heb is niet meer op 10 setjes handen en voeten te tellen. Het aantal pompjes dat ik verkocht heb is op 1 hand te tellen (en dan heb ik nog vingers over ook). Ik ben dus totaal NIET van mening dat de pomp slecht is. Wel kunnen dit soort pompen er niet zo goed tegen om onregelmatig gebruikt te worden (verschraling van vloeistof in de pomp is dan vaak het resultaat).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
30-5-2006 20:50

Dré schreef:

Paulus0013 schreef:

ik heb de pomp destijds al eens vervangen, vandaar dat ik mogelijk overweeg een nieuw apparaat te kopen.
aan de ene kant blijf je natuurlijk niet bezig met pompen vervangen en aan de andere kant als de pompen toch zo redelijk brak zijn, is een instapmodel van Martin/Jem misschien wel een waardige vervanger.
Tja... Het aantal Z-800's dat ik verkocht heb is niet meer op 10 setjes handen en voeten te tellen. Het aantal pompjes dat ik verkocht heb is op 1 hand te tellen (en dan heb ik nog vingers over ook). Ik ben dus totaal NIET van mening dat de pomp slecht is. Wel kunnen dit soort pompen er niet zo goed tegen om onregelmatig gebruikt te worden (verschraling van vloeistof in de pomp is dan vaak het resultaat).
goed ik kan het moeilijk met je verhaal oneens zijn, maar dat lost de situatie niet a la minute op natuurlijk.
het is niet zo dat ik persee een nieuw apparaat wil, integendeel zelfs, maar het is wel zo dat ik zaterdag iets nodig heb dat wél dient te werken.
ik zie dat het bestellen van een pomp weleens niet haalbaar kan zijn.

dan een algemenere vraag: is dat issue omtrent onregelmatig gebruik op álle rookdozen van toepassing, of zijn er ook merken/modellen die er minder last van hebben?
je kan er eigenlijk de donder op zeggen dat als ik een nieuwe koop dat hetzelfde probleem zich weer voor gaat doen, of ik moet 1x per week even het apparaat aanzetten en flink laten spuiten (als dat al een groot deel van deze problemen kan voorkomen.. )
pom pom

Terug naar forum Reageer (zonder quote)