Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 9 van 29)
Moderator(s): Dré
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
13-1-2004 23:48
Volgens mij is clippen en compressie gewoon hetzelfde....clippen is alleen een extreme vorm van compressie.
compressie levert altijd extra hitte in het apparaat op, maar op lijnsignaalniveau maakt dit weinig uit omdat de stroompjes zo klein zijn dat het apparaat die extra hitte makkelijk kwijt kan. In eindversterkers en luidsprekers zijn de energiestromen zo veel groter dat het apparaat/de spreekspoel kan doorfikken. Dat zal echter alleen gebeuren als er langere tijd geclipt signaal 'vol' uitgestuurd wordt in de eindversterker (af en toe een clip-indicator die oplicht is echt geen probleem)
Een beetje compressie (dus niet zoveel dat je van clippen gaat spreken) kan bij sommige muziek lekker klinken.
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
14-1-2004 00:08
lees dit maar eens:
www.prosoundweb.com/studyhall/studyjump.php?pdf=clipping
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
14-1-2004 16:28
Ha dat had ik nog net nodig voor me pws. Het geeft namelijk PRECIES het verkeerde beeld weer. Veel mensen denken nog steeds dat clippen voor een DC component zorgt. Dit is NIET zo. Lees maar stukje trug, heb ik het zitten uitvechten met Dré wink ;) . Compressie (en voor een deel toegevoegde energy van boventonen) zijn de meest waarscheinlijke oorzaken.
correct me if I'm wrong...
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
14-1-2004 16:56
Goed leze hoor! er staat dat clippen 'essentially' dc geeft. Dat is wat anders dan clippen=dc!
clippen is dus te vergelijken met dc in deze situatie.
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
14-1-2004 18:18
Dat is dus de babylonische spraakverwarring rond de 'traditionele' verklaring van clippen...mensen verwarden de vergelijking met dc met het fenomeen dc. De 'rane-verklaring' van clippen roept enkele vragen bij mij op: als je 'gewone' compressie op een signaal zet (dmv een compressor) dan hoor je helemaal niet dat er meer hoge tonen komen..sterker nog, er lijkt wel meer bas te komen (van een slechtere kwaliteit weliswaar).
Overigens sluiten de 'rane-verklaring' en het traditionele verhaal elkaar helemaal niet uit.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-1-2004 18:44
Compressie m.b.v. een compressor past een geheel andere vorm van signaalveranderingen toe. Compressors passen de dynamiek van het signaal aan zonder deze af te toppen.
Een compressor kan bijv. zo worden ingesteld, dat een signaal dat 6dB boven een ingestelde grens (treshhold) uitkomt, wordt afgezwakt tot 3dB.
De mate van afzwakking is eveneens instelbaar (ratio).

De toppen van die signalen blijven dan echter rond.
Door compressors toe te passen komt het gemiddelde niveau van het signaal hoger te liggen (in feite dus gemiddeld harder). Hierdoor komt het geluid eveneens heftiger over.
Na langere blootstelling kan/wordt dit overigens als erg irritant ondervonden

Clippen is wat dat betreft een vorm van distortion (of is het andersom). Als je bijv. de mixer flink laat clippen binnen het kunnen van de rest van het systeem dan ga je distortion horen (flinke gain er in). Zonder dat je luidsprekers hiervan kapot gaan.
En een signaal met distortion er overheen klinkt harder en krijgt minder bas.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
14-1-2004 20:13
Als je nou effe had terug gekeken had je het volgende gelezen.

Mensen zien een geclipt signaal en zien dat het een stukje recht is. Dus denken dc. Mijn vraag was "Waarom is DC "niet DC" als het kort is???"

Dré schreef:

Omdat dat net zo krom is als kijken naar een klein stukje van de radius van een circel en dan zeggen dat het een rechte lijn is. Als ik een 10nS puls van dichtbij bekijk dan lijkt het net DC. Maar da's omdat ik zo zwaar ingezoomd ben. Als ik heel erg inzoom in een foto dan hou ik één blokje over. Betekent dit dat elke foto één blokje is? Nee dus. En daarom bestaat kortstondig DC ook niet. DC is vrij duidelijk omschreven: Een component die voor de waarde f=0 een resultaat ongelijk aan nul geeft.
Iets later NOG duidelijker

"waarom is een blokgolf geen DC"
Als het een keurige symmetrische blokgolf is dan is er geen f0 component en dus geen DC component.
Als je niet weet wat fo nul is zoek je zelf maar terug wink ;)

Nu 2), Compressie,

Wat je met compressor doet idd de dynamiek verkleinen. Maar je gebruikt hem meestal over microfoons, (eigenlijk vooral bij live muziek). Live muziek heeft VEEEEEEEEL meer dynamiek dan muziek. Waneer je zingt heb je een dynamiek rond de 20db. Dit wordt verkleind met een compressor om het geluid "voller" te laten klinken. Dit kan geen kwaad (want er blijft altijd nog wel 10 db dynamiek over).
Populaire commerciele popmuziek heeft echter een dynamiek van rond de 9 dB. Wie hierover een compressor gaat zetten is echt gek. Het gaat er namelijk veel lelijker door klinken (mijn mening). Maar stel dat je het doet dan zal het vermogen naar je speakers echt wel toenemen. (Ook speelt harmonische boventonen ook een rol, een kleine maar niet verwaarloosbaar)

Lees ook dit eens www.new-line.nl/forum/read/?m=1950#1950
correct me if I'm wrong...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-1-2004 20:23
Mijn vraag was
Mijn voorlaatste reactie was voor Orkz bedoeld. Lees het nog eens door, echt allemaal waar wink ;).

Een compressor wordt voor veel meer als hoofdzakelijk zang gebruikt. En Top 40; wat is dat? razz :p

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
14-1-2004 20:27
Ja hallo ME, ik heb nergens beweerd dat een geclipt signaal dc bevat, de traditionele clip-theorie doet dat ook niet....ze VERGELIJKEN een geclipt signaal alleen met dc.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-1-2004 20:31
Dus eigenlijk geldt voor jou (ME):
Als je nou effe had terug gekeken had je het volgende gelezen.
wink ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)