Forum > Geluid

Orientatie digitale mengtafel

(190 reacties. Pagina 9 van 20)
Moderator(s): Dré
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
4-11-2011 13:31

dj-nsp schreef:

Ben al een tijdje aan het kijken om mijn mengtafel (yamaha 01) vanaf afstand te besturen.
Over welke 01 hebben we het hier, 01X, 01V, 01V96, etc?
Met deze info weten wij waarschijnlijk ook gelijk meer over de software om het aan te sturen.
VincentsmeetsStandaard Lid
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
4-11-2011 14:43
Ik vind de Beta 91A fijn in de kick, voor toms de Sennheiser E604/E904
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
6-11-2011 11:33

PvG schreef:

BTW: Iemand anders nog een mix om te delen? Ben wel benieuwd wat er zoal wordt gemaakt (vooral live).
Oké zoals beloofd: KLIK

Vorig jaar bij een kerstconcert opgenomen. Ik ben benieuwd naar reacties en/of opmerkingen.
(BTW: dat kraakje dat je op een paar plekken hoort komt uit een gitaarpedaaltje, dat zijn de dingen die je in een studio over doet, maar waar live niemand wat om geeft...)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-11-2024
6-11-2011 12:13

vincentsmeets schreef:

Ik vind de Beta 91A fijn in de kick, voor toms de Sennheiser E604/E904
Ik kom ook drumkits tegen met een kickport (zo'n "bassreflex" pijp). Dan is zo'n Beta 91A niet zo handig denk ik...
Wat is de beste manier om een kit met kickport te versterken? B52 voor de poort?
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-11-2024
6-11-2011 12:43

hugovanmeijeren schreef:

PvG schreef:

BTW: Iemand anders nog een mix om te delen? Ben wel benieuwd wat er zoal wordt gemaakt (vooral live).
Oké zoals beloofd: KLIK

Vorig jaar bij een kerstconcert opgenomen. Ik ben benieuwd naar reacties en/of opmerkingen.
(BTW: dat kraakje dat je op een paar plekken hoort komt uit een gitaarpedaaltje, dat zijn de dingen die je in een studio over doet, maar waar live niemand wat om geeft...)

Groeten Hugo
happy :) NICE

Ja, die drums klinken lekker. Kun je de processing per kanaal doorgeven? Welke FX heb je gebruikt op welke kanalen?
Hoe was de situatie? Wat heb je gebruikt aan apparatuur?

Persoonlijk hou ik meer van een wat "dichterbij" sfeer: ik hoor graag de instrumenten en zang wat meer om me heen. In je mix klinkt het wat verder af, maar da's persoonlijk en in dit geval (kerstconcert) hoort het misschien ook wel. Ik had het koor wat breder gemaakt, de piano wat meer naar links gezet, de gitaar wat meer naar rechts en de toms wat uit elkaar.
(Ik hoor een brommetje. Die gitaristen sneaky :V ...)

Live gaat er altijd wel iets mis: een zanger die van het podium afspringt voor een stack, basgitaristen die hun amp uitschakelen bij pauzes, blazers (sax) die vergeten hun zender aan te zetten, vocalisten die microfoons wisselen en zich afvragen waarom de monitor mix niet klopt, ruisende/brommende gitaarversterker, rondzingende gitaar (en dan boos kijken naar de geluidsman)... Dit houdt het spannend wink ;) .
't is maar een hobby...
6-11-2011 12:47

PvG schreef:

Ik kom ook drumkits tegen met een kickport (zo'n "bassreflex" pijp). Dan is zo'n Beta 91A niet zo handig denk ik...
Wat is de beste manier om een kit met kickport te versterken? B52 voor de poort?
Bedoel je niet handig omdat je de microfoon er dan moeilijker in krijgt? Hangt een beetje van de diameter van de kickport af, maar dat zou niet echt een probleem mogen geven. Mic voor het gat geeft wat meer 'boem', je kunt de mic (of dat nu een B52, een D112 of een N/D868 is) ook door het gat in de ketel steken, dat doe ik ook regelmatig. Gewoon een cm of 5 achter het voorvel zo bij de klopper, dan krijg je een erg mooie attack die je bij het gat mist.

Beta 91 geeft je standaard al wat meer klik, is dus erg fijn voor metal of andere hardere rockstijlen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
6-11-2011 13:10

PvG schreef:

Ja, die drums klinken lekker. Kun je de processing per kanaal doorgeven? Welke FX heb je gebruikt op welke kanalen?
Hoe was de situatie? Wat heb je gebruikt aan apparatuur?
Thanks! Situatie: luisterconcert van (harmonie) orkest + band + groepje vocalisten, voor circa 250 personen in een chique zaal.
Equipment voor de opname:

-Digico SD9 op FOH met RME MADIface voor multitrack opname (op een Macbook pro in Reaper software) 25 tracks
-Kick: AKG D112 / Snare: Senn e604 / Hat: AKG..? / Toms 1 t/m 4: Senn e604 (alles van de drummer zelf in vaste opstelling)
-Bass via DI
-Gitaar via DI (stereo)
-Sax: MD421 (niet in deze opname gebruikt)
-Piano via DI (stereo)
-Synths via DI (stereo)
-Vocals: alles Shure beta 58A
-Audience: Neumann KM184 (stereo)

FX:
-Kick: Waves SSL EQ -> Waves SSL Comp -> Waves MaxxBass (het geheime wapen)
-Snare: Waves SSL channel -> Waves RVerb
-Hat: par. EQ
-Toms 1 t/m 4: Waves SSL channel -> Waves RVerb -> Waves MaxxBass
-Basgitaar: Waves SSL Comp
-E-Gitaar: Waves SSL channel
-Vocals 1 t/m 8: Waves SSL channel -> Waves RVerb

Alle reverbs met een behoorlijk hoge predelay (ca. 50ms).

Verdere live-equipment:
-2x Renkus Heinz SR5 als main PA + 2x Synco CE-3TSB-18 sub alles op Crest amps met XTA processing
-6x Renkus Heinz TRX-121 monitors
-2x Renkus Heinz TRX-81 monitors
-Monitors aangestuurd door Crest eindtrappen en gemixt op een Soundcraft Delta tafel
-(Verder nog een partij licht en rigging, maar dat is niet relevant voor dit topic)...

Groeten Hugo
Dj pacificStandaard Lid
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
6-11-2011 13:25
Hugo,

Zojuist de mix via mijn DT-770 hoofdtelefoon geluisterd, ik kan niet anders zeggen dan dat het erg lekker klinkt! happy :)
Ook ik ben wel benieuwd naar de gebruikte set-up van de drums (mics, fx, compressors etc.), mocht je deze info nog weten en kwijt willen.

@ PvG,

Klinkt best leuk, maar zoals al eerder is gezegd, vind ik ook het slagwerk erg diep in de mix gestopt (met name kick, snare).

Desalniettemin is het prima te beluisteren happy :)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
6-11-2011 13:28

Dj pacific schreef:

Hugo,

Zojuist de mix via mijn DT-770 hoofdtelefoon geluisterd, ik kan niet anders zeggen dan dat het erg lekker klinkt! happy :)
Ook ik ben wel benieuwd naar de gebruikte set-up van de drums (mics, fx, compressors etc.), mocht je deze info nog weten en kwijt willen.
Bedankt! Alle info staat hier boven al beschreven. wink ;)

@Moderators: Is het een idee om dit topic te splitsen, aangezien we wel erg afdwalen van oriëntatie op digi-mixers en dit ook een erg interessant onderwerp is...

Groeten Hugo
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
6-11-2011 15:24
Naar aanleiding van dit topic dit weekend mijn laptop ook eens aan de mengtafel gehangen. Was een bedrijfsfeestje waar ik met een simpel setje (Crest X4, DBX-166XL, BSS-OPAL, M-One) inprikte op van die vierkante D&B dozen (C4?).

Eindset zat nogal ruim in het sublaag, vandaar dat je dat in de opname nu wat mist maar dat was dus een keuze.

Killer - Papa was a rolling stone
Masterblaster
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)