Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 9 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-9-2007 20:08
Hallo,

Weer kleine update:

Inmiddels ben ik nu de drivers aan het voorzien van nieuwe "surrounds".
Helaas bleken de bestelde "surrounds" net iets te klein te zijn, daarom staan er nu twee troosteloze drivers op de tafel die met smacht op een "rubbertje" wachten laugh :D.
Ik ben eigenlijk in eerste instantie een beetje op een dwaalspoor gebracht door Stage Accompany, die mij adviseerde om eens te zoeken op de "JBL 2203". Helaas blijkt de SA 1203 iets andere "surrounds" te hebben dan de JBL.

Overigens is de man, waar ik de "surrounds" bij besteld heb, uiterst behulpvaardig en kundig op dit gebied. Binnenkort komen de juiste "surrounds" alsnog binnen.

In de tussentijd wil ik de passieve "hardwired" filters op een plankje gaan monteren, om ze vervolgens weer in de kasten te plaatsen.

Paar vraagjes nog aan jullie:

- ik wil alle weerstanden/spoelen fixeren met ty-rap's en neem aan dat ze ook nog met een soort kit moeten worden vastgezet?
- is "hotglue" een goede methode om alles trillingsvrij te monteren, en is er nog verschil in welk merk/soort je pakt?
- wat ik ooit ergens gelezen heb, is dat je géén siliconenkit hiervoor mag gebruiken, omdat de dampen van deze kit de conus/surrounds aan zou kunnen tasten van je driver, klopt dit?
- waar plaats ik, in de kast, het beste het plankje met de filtercomponenten?
- iemand misschien nog een paar tips waar ik op moet letten?

Ik kwam dit schema nog even tegen hoe je spoelen moet plaatsen. Weet echter niet of dit klopt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-9-2007 22:22
Schema klopt. Tie-wraps zijn prima (neem stevige jongens!). Hot glue kan prima (hoewel je bij weerstanden even aan de werktemperatuur moet denken). Ik fraisde de plankjes een beetje in (hielp met fixeren van met name de spoelen en de grotere condensatoren). Plankje kan best op de bodem van de kast, siliconenkit heeft geen zin (amper hechtkracht, waterkering is niet aan de orde, geen idee of het rubber aantast (zou kunnen)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-9-2007 00:25
Hallo Dré,

Bedankt voor je heldere antwoorden.

Om de spoelen te laten verzinken in het plankje was ik al van plan. Met name de spoel die op zijn zijkant word gemonteerd (volgens eerder genoemd schema), frees/zaag ik het plankje wat in.
Mede omdat deze kleine spoel toch ook een behoorlijke massa heeft (door de mantel van een soort ferite??, die er om heen zit).

Toch nog een paar vraagjes:

- hot glue word tot 200 graden celsius verwarmt, is dit dan te heet voor weerstanden of condensatoren?
- zover ik de gebruikte componenten kan bekijken hebben ze géén "plus" en "min", klopt dit? M.a.w. het maakt niet uit of ik ze een halve slag draai tijdens het solderen?
- bij "bodemmontage" van het plankje, heeft dan de pole-adapter (die er er dan vlak in de buurt zit) géén negatieve werking op de spoelen?

Sorry, voor de n00b vragen, maar ik wil het in één keer netjes/goed doen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-9-2007 20:13

Webbie schreef:

- hot glue word tot 200 graden celsius verwarmt, is dit dan te heet voor weerstanden of condensatoren?
Geen last van. Je legt een bult neer, wacht even en drukt daarna het component erin. Ik maak me sterk dat het spul op dat moment heter is dan 100 graden (doet beetje auw als je je vinger erin drukt maar niet echt 2e graads brandwonden auw). Ik zie MKT's en MKP's. Geen van de 2 typen condensatoren hebben een polariteit. Als de pole adapter in de weg zit, zet het plankje dan maar tegen de achterwand van de kast.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-9-2007 00:37
Hallo Dré,

Weer bedankt voor je post.

Dré schreef:

Als de pole adapter in de weg zit, zet het plankje dan maar tegen de achterwand van de kast.
Ik doelde niet op de ruimte waar het plankje komt, want daar is plaats genoeg voor naast de pole-adapter.
Mijn vraag was alléén, heeft de stalen buis van de pole-adapter invloed op de werking van de spoelen van het filter bij een bepaalde afstand?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2007 10:01
Mogelijk beinvloeding (dus neem je, zoals ik in m'n vorige bijdrage al aangaf) een andere plaats ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
10-9-2007 11:04
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 11-9-2007 18:14
Weerstanden met tywrap of hot glue kan problemen geven, die kunnen behoorlijk heet worden als je lang hard gaat spelen.
De rest idd met tywrap, en eventueel voor betere plaatsing een klodder hotglue er over/omheen.
Alles wel goed ontvetten, anders pakt die glue slecht.

Meestal bij zelfbouw printjes, boor je 1,5 mm gaten door het plaatje, en soldeer je alle onderdelen onderop aan elkaar. Ziet er ook nog eens een keertje wat netter uit, en je hebt meteen al een extra bevestiging.
Er zijn ook soldeer terminals die je kunt schroeven op een plaatje, en daar soldeer je de onderdelen dan weer aan vast. Maar zware onderdelen (spoelen en condensatoren) alleen aan hun draadje is toch niet stevig genoeg, daar gaat alsnog een ribje omheen, en eventueel een dot glue.

Plaatsing: het liefst liggend onder in de box, zodat de onderdelen tijdens transport er niet "af vallen".
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2007 12:23

Tom schreef:

Meestal bij zelfbvouw printjes, boor je 1,5 mm gaten door het plaatje, en soldeer je alle onderdelen onderop aan elkaar. Ziet er ook nog eens een keertje wat netter uit, en je hebt meteen al een extra bevestiging.
Ziet er wellicht netter uit en wordt ook vaak door fabrieken gedaan. Maar NIET omdat het beter is. WEL omdat het goedkoper is.

Voor eigen gebruik gaat er niets boven een hardwired plankje. Kost veel meer tijd (maar je eigen tijd reken je toch niet) maar is vaak wel veel steviger dan een printje.

<<<<<

Als de tophat meer dan zo'n 20cm van het plankje vandaan zit is er geen probleem. Dichterbij kan mogelijk problemen geven (zelfs als je alu tophats gebruikt aangezien daar toch echt af en toe een metalen pijp in gedrukt zal worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-9-2007 12:43
Hallo,

Tom en Dré bedankt voor jullie posts, het gaat nu helemaal goedkomen.

@Tom: printjes gebruik ik niet, gewoon een plankje hout en de componenten "hardwired" met elkaar verbonden. Componenten zijn voorzien van tie-wraps en hot glue.

Eén printje is helemaal klaar, ander printje mist nog één condensator. Eén pen zat een beetje los in de behuizing, dus lijkt met het beste deze even te vervangen.

Alléén even moeite een leverancier te vinden van InterTechniek condensatoren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2007 12:47
Speaker&Co of Speakerland.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)