Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 9 van 61)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 13473
28-11-2005 12:22

jadjong schreef:

Dat weet ik niet. Maar met mijn redenering is iets zo sterk als de zwakste schakel. Verhelp je die zwakke schakel(lier) dan zal iets anders zich aanbieden als zwakste schakel.
Kans is echter HEEL erg groot dat na de "verhelping" het nog STEEDS de zwakste schakel is (alleen nu wat minder zwak dan voorheen ;-)
Wat dat is weet ik ook niet, maar totdat je dat weet vind ik dat je niet kan zeggen "dat kan ie wel hebben".
Wordt hier ook niet gezegd. Er wordt gezegd dat bij het wegnemen van de zwakste schakel je MOGELIJK met een hogere Vf mag werken. De belastbaarheid blijft echter ongewijzigd!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 390
29-11-2005 14:17
Ik heb even een stukje tekst geleend van een ander forum. Dit stukje is geschreven door Dhr. Rinus bakker, Algemeen geaccepteerd als een grote naam in de rigging wereld. Misschien wordt het hierdoor iets duidelijker. Klunz.

Maar als je het over die verschillen in hefvermogen hebt, moet je eens kijken of vragen op welke "Gebruikscoefficient" of "Veiligheidsfactor" dat is gebaseerd.
(Het moeilijke woord betekent zoveel als: de breuksterkte van de kabel gedeeld door de opgegeven toelaatbare heflast.) Als statieven gekeurd zijn volgens VBG-70 of BGV-C1 dan hebben ze een "Vf" = 10. Dat is dan toelaatbaar voor het heffen boven personen!
Maar er is ook het nodige materiaal op de markt met een Vf = 5. Daar mag je alleen personen onder toelaten als ze eerst geborgd zijn, en dus niet meer alleen in de kabel hangen. Geen wonder dat je forse prijsverschillen tegenkomt. Kwalitiet en veiligheid zijn vaak ook terug te vinden in de bijgeleverde informatie en duidelijkheid van gebruiksaanwijzingen.
Wordt er niks bijgeleverd, dan is het meestal ook niks!
rinus
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 390
5-12-2005 19:37
Is er ondertussen al weer iemand aan het wegen en rekenen gegaan? Of is alles iedereen ineens duidelijk?

Ik vrees eigenlijk dat de meesten onder ons het berekenen nog steeds een beetje "gelul" vinden, en nog steeds lekker op de oude vertrouwde manier doorgaan, zonder gewichten, tabellen enz dus.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-12-2005 19:54
Nee, juist niet! Door het aanhalen van het hele truss-berekenen ben ik me heel erg bewust geworden van gevaren en risico's. Ik werk op school met statieven en truss waarvan we geen documentatie hebben. Ik ben hierdoor eerder nooit op het idee gekomen dat dingen zoals we het gedaan hebben wel eens onveilig konden zijn. Omdat wij als complete leken zijn begonnen met de installatie en nooit iets hebben gehoord over belastbaarheid e.d., maar ook omdat er hier op het forum niet echt heel veel aandacht aan werd geschonken. (Dat is natuurlijk géén beschuldiging, maar wel een compliment omdat het er nu wel op staat!)

Ik ben dan ook naarstig op zoek gegaan naar documentatie, van in eerste instantie de truss. Het klopt toch dat AluLite tegenwoordig onder Showtec valt? Want ik had een mail gestuurd naar Highlite, en we krijgen als het goed is een catalogus waar die belastingstabellen in staan. Verder ga ik er ook nog achteraan om te weten te komen of de belasting van onze statieven (volgens mij ALT ALT-400 of in ieder geval een look-a-like) in Vf5 of Vf10 is opgegeven. Ik vrees alleen dat het Vf5 is sad :(
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
6-12-2005 07:58
Weet iemand misschien welk merk truss ik heb? Ik heb het 2e hands gekocht en heb geen belastingstabellen erbij gekregen. Deze wil ik alsnog proberen te achterhalen, maar dan zal ik eerst iets van een merk moeten hebben.

h.o.h. afstand buizen: +/- 200 mm
doorsnede buizen: =/- 50 mm
lengte: 2 meter
foto 1
foto 2
foto 3
Cyberlights in the house :D
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 390
6-12-2005 10:53
Ik zou het eerlijk waar niet weten, Maar. diagonalen die zijn gebogen en daarna vastgelast, zie ik eigenlijk nooit. Ik vraag me dan ook af welke invloed dit eventueel heeft op de sterkte. Wat ik wel zeker weet is dat het ontbreken van de eindstaven, een behoorlijk vermindering van stijfheid geeft ten opzichte van truss met eindstaven. Ook het lassen van de diagonaal aan de female coupler van de conische bevestiging, is iets wat ik eigenlijk nog nooit eerder heb gezien.

Ik hoop dat je het merk en dus de belastingstabellen kunt achterhalen. Zo niet, dan zou ik hier maar heel voorzichtig mee zijn en zeker niet klakeloos b.v. de prolyte tabel op los laten. (ja, er zijn mensen die dat uit gemak maar bij elk merk truss doen)

Het is natuurlijk ook nog eens zo, dat een merk trots is op zijn product. Ze zullen dus normaal gesproken graag hun naam op dit product zetten d.m.v. graveren, stickers of op wat voor manier dan ook. Hierbij staat tegenwoordig ook de productiedatum etc. Dit allemaal om punt een het controleren van de truss makkelijker te maken. Punt 2, te zorgen dat je had kunnen weten dat je met b.v. 2 verschillende trussmerken aan het werken was, ook al pasten ze op elkaar. En natuurlijk punt 3, eventuele aansprakelijkheid door fabrieksfouten enz. op te kunnen sporen.

Het feit dat deze gegevens niet op jouw truss staan, geeft te denken.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-12-2005 22:44
Op foto 2 lijkt het alsof de maten afwijken van de standaard 30'er truss. Ook de spijlen zitten op een vreemde manier. Dit ziet er dus uit als truss voor mobiele deco toepassingen. Voor drive-in werk niet zo erg, aangezien je de truss dan toch niet zwaar belast. Houd er zeker wel rekening mee.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 390
7-12-2005 01:55

martijn schreef:

Op foto 2 lijkt het alsof de maten afwijken van de standaard 30'er truss. Ook de spijlen zitten op een vreemde manier. Dit ziet er dus uit als truss voor mobiele deco toepassingen. Voor drive-in werk niet zo erg, aangezien je de truss dan toch niet zwaar belast. Houd er zeker wel rekening mee.

Kun je mij uitleggen waarom voor een drive in niet zwaar belast?, dat is nl. bijna de essentie van dit topic.

Hoe weet jij wat iemand in een truss kiepert. Ja een 6 meter prolyte zal bij de gemiddelde drive in geen probeleem voor de truss, maar eerde voor de statieven zijn. Maar er zijn genoeg maloten (ik zelf vroeger incluis) die aan een ladder trussje zonder problemem meer dan 100 kg hangen.

Deze truss is voor mij niet te definiërem. Lijkt 1 op oog al niet op de gangbare types, en heeft geen merk, naam, etc.

Heel voorzichtig mee wezen dus is mijn statement. zeker op die 3 x 2 = 6 meter. Bij deze afstanden beginnen nl. de wel serieuze fabrikanten met de ja maars, enz. als we het ten minste over de 30 x30 versie hebben (wel vaak i.s.m. standaart hoekstukken)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
7-12-2005 11:17
Ik heb het over de standaard bruggen van een meter of 6. Daar wordt vaak niet veel meer dan 100/150KG ingehangen. Mijn trussen (FS33D van Mega-Alusystems) kunnen bij een overspanning van 6 meter 300KG puntlast hebben, en 100KG/meter. Bij zowat alle drive-in klussen blijf je daar ver onder. Als je allerlei afwijkende constructies gaat bouwen moet je precies weten wat je in handen hebt. Voorbeeldje: een carré waarbij er op de hoeken 2 meter overstek aan de trusshoeken hangt. Truss wordt met de apex up gebruikt, en aan het uiteinde van die 2 meter komt een Macje te hangen om wat te noemen. De bovenste koppeling wordt dan vele malen zwaarder belast, dan in een brugopstelling. Vandaar die uitspraak. Beste is natuurlijk altijd om de belastingstabellen te hebben, en altijd aan de veilige kant te blijven.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-12-2005 20:35
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 12-12-2005 23:44
Allereerst sorry dat ik hier deze vraag stel, ik vind het namelijk nogal stom om dit hier te doen. Mods, als jullie deze vraag liever in een ander (nieuw) topic zien of liever helemaal niet, verwijder hem dan maar.

Het probleem is namelijk dat ik naar de belastingstabel van AluLite PT30-200 truss opzoek ben. Er is binnenkort een kerstvoorstelling bij ons op school (met apparatuur van school dus) en ik vertrouw de boel niet helemaal. Wij hebben zelf echter geen tabellen helaas. Ik heb eerst Highlite gemaild en die beloofde een catalogus met daarin de tabelle op te sturen. Deze is echter nog steeds niet aangekomen en die voorstelling is al zeer binnenkort, dus moet ik het helaas via deze weg vragen.

Reden waarom we deze tabellen niet hebben(uit de mail):
Mijn vraag gaat over de truss van het type PT30-200. Wij hebben 8 delen van deze
truss, echter ontbreken belastingstabellen hiervoor. Dit is waarschijnlijk te
verklaren doordat de installatie is aangeschaft door een extern adviseur. Echter is
deze ziek geworden en is overleden.
Waarschijnlijk zijn daardoor niet alle documenten bij ons terecht gekomen.
De documenten zijn inmiddels ook niet meer te achterhalen
Ik zou het heel fijn vinden als iemand zo'n belastingstabel voor mij heeft, of weet waar ze ergens te vinden zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)