Forum > Geluid

''DAS '' ..... Onmogelijk plotje?

(88 reacties. Pagina 9 van 9)
Moderator(s): Dré
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
19-4-2005 17:05

That_Dj_Sjokkie schreef:

Wat schat je dan wat ik erop moet zetten?

De tops zijn 300 watt rms @ 8 ohm.
Ik dacht zon 450 watt rms per top @ 8 ohm, dat is 1,5 keer zoveel als de speaker zelf.
Zelf heb ik de PF-12 die ik niet echt voor muziek gebruik.
Heeft dezelfde speakers erin zitten als de DS-12.
Ik weet niet of het filter hetzelfde is.
Deze speakers heb ik aan een 600W per kant gehad met muziek erop en ze konden dit wel aan. Of je er nog meer op kunt zetten weet ik niet.
Maar zoals je al zei, ze zijn beter geschikt om als top te gebruiken met cross tussen 100-130 Hz.
Groet André
That_Dj_SjokkieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 27-6-2005
Berichten: 190
19-4-2005 17:10

DJ Bastisito schreef:

That_Dj_Sjokkie schreef:

Gelijkstroom krijg je toch wanneer de versterker begint te pieken?
Nee! Dit is misschien wel het grootste misverstand van dit forum. Als je een versterker in de clip jaagt gaat hij GEEN gelijkstroom uitsturen. De golfvorm van de muziek (wat zelden een duidelijke sinus is) wordt dan op de pieken en de dalen afgevlakt. Dit is dus wel degelijk iets anders dan gelijksstroom uitsturen.
Net weer eengesprek gehad met de desbetreffende persoon die 100% zeker weet dat de versterker gelijktstroom uitstuurt.

Roland zegt:
Tuurlijk wel laugh :D
Roland zegt:
een goede verterker levert rond de 60V op laugh :D
Roland zegt:
dit kun je meten via je speaker uitgangen laugh :D
Roland zegt:
je kunt een lampje laten branden hoor via de uitgangen van een versterker laugh :D

Tja, wat moet ik hier nu mee? shocked 8O

[edit]bij nader inzien verandert hij toch van smaak laugh :D :
Roland zegt:
als je op de uitgangen van een versterker ga meten zie je dat er spanning opstaat
Roland zegt:
mss geen gelijkspanning maar wel spanning [/edit]
Hardcore is a feeling that's inside of us, it's the key of paradise!
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
19-4-2005 17:14

That_Dj_Sjokkie schreef:

Net weer eengesprek gehad met de desbetreffende persoon die 100% zeker weet dat de versterker gelijktstroom uitstuurt.

Roland zegt:
Tuurlijk wel laugh :D
Roland zegt:
een goede verterker levert rond de 60V op laugh :D
Roland zegt:
dit kun je meten via je speaker uitgangen laugh :D
Jup, en op twee manieren, namelijk wisselstroom en gelijkspanning. Het lijkt mij, dat als je op gelijkspanning meet (versterker niet clippend), de meter niet uitslaat? En op wisselspanning in ieder geval wél.
Roland zegt:
je kunt een lampje laten branden hoor via de uitgangen van een versterker laugh :D
Zal best, maar dat wil niet zeggen dat het uitgangssignaal wisselspanning/gelijkspanning is, lampje doet het namelijk met beiden signalen.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
19-4-2005 17:21

DJ Bastisito schreef:

Half sneaky :V
Mag ik de andere helft dan ook horen? laugh :D Gooi het eruit razz :p
I'll take you to the KoffieShop...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
19-4-2005 18:12

john_voof schreef:

That_Dj_Sjokkie schreef:

Net weer eengesprek gehad met de desbetreffende persoon die 100% zeker weet dat de versterker gelijktstroom uitstuurt.

Roland zegt:
Tuurlijk wel laugh :D
Roland zegt:
een goede verterker levert rond de 60V op laugh :D
Roland zegt:
dit kun je meten via je speaker uitgangen laugh :D
Jup, en op twee manieren, namelijk wisselstroom en gelijkspanning. Het lijkt mij, dat als je op gelijkspanning meet (versterker niet clippend), de meter niet uitslaat? En op wisselspanning in ieder geval wél.
Roland zegt:
je kunt een lampje laten branden hoor via de uitgangen van een versterker laugh :D
Zal best, maar dat wil niet zeggen dat het uitgangssignaal wisselspanning/gelijkspanning is, lampje doet het namelijk met beiden signalen.
je ken je metert gewoon op gelijk of wissel zetten hoor
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
19-4-2005 19:04
Dat er spanning op de uitgangen van een versterker staat is logisch. Alleen is het geen gelijkspanning maar wisselspanning (logisch, je wilt tenslotte de conus laten bewegen). Een lampje kan prima branden op wisselspanning. Hoe het verhaal van clippen precies zit weet ik niet helemaal. Met vergelijk het met die verhaaltje (regards to Dre): Ga maar eens springen in je huiskamer, steeds hoger en hoger TOTDAT je een keer het plafond raakt.
That_Dj_SjokkieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 27-6-2005
Berichten: 190
20-4-2005 12:42

MMD schreef:

That_Dj_Sjokkie schreef:

Wat schat je dan wat ik erop moet zetten?

De tops zijn 300 watt rms @ 8 ohm.
Ik dacht zon 450 watt rms per top @ 8 ohm, dat is 1,5 keer zoveel als de speaker zelf.
Zelf heb ik de PF-12 die ik niet echt voor muziek gebruik.
Heeft dezelfde speakers erin zitten als de DS-12.
Ik weet niet of het filter hetzelfde is.
Deze speakers heb ik aan een 600W per kant gehad met muziek erop en ze konden dit wel aan. Of je er nog meer op kunt zetten weet ik niet.
Maar zoals je al zei, ze zijn beter geschikt om als top te gebruiken met cross tussen 100-130 Hz.
Had je die toen als full range gebruikt en er toen 600 watt opgezet? Of als topje gecrosst rond de 100-130 hz. Als je ze crosst op 100-130 hz denk ik dat ze geen 600 watt kunnen hebben namelijk.
Hardcore is a feeling that's inside of us, it's the key of paradise!
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
20-4-2005 15:47
@SJokkie

Ik had ze fullrange gebruikt voor ongeveer een kwartiertje.
Je kent het wel "effe proberen".
Of ze het langer volhouden (de hoogdriver v.n.) weet ik niet.
De hoogdriver zal waarschijnlijk de be(perk)palende factor zijn.
De 12 incher is 400W terwijl er in de specs staat dat de PF-12 300W is.
Dit zal door die hoogdriver komen.
Met een beetje EQ is er best wat aan het hoog te doen.

Die 450W is wel voldoende als je ze als top gebruikt met cross op ongeveer 100-130Hz.
Onder de 100 Hz. doet de PF-12 niet erg veel meer en als ik naar de DS-12 kijk lijkt dat ook zo te zijn.
Groet André
That_Dj_SjokkieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 27-6-2005
Berichten: 190
20-4-2005 18:18
Klopt, ik vind de bass in de ds12 wel erg tegenvallen, dit is verder geen probleem.
Nu kan ik ze wel niet als fullrange gebruiken, daar hebben ze simpelweg te weinig bass voor, naja 1 subje eronder en gaan met die banaan. Ik heb ze nu gecrosst op ongeveer 90 hz en dat is goed te doen, ga ze binnekort crossen op 120 hz met 2 subs eronder. ( Heb er nu een actief subje onder van een 5.1 set laugh :D )

Sjors
Hardcore is a feeling that's inside of us, it's the key of paradise!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)