Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 9 van 11)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
3-2-2010 17:45
Tja René, wat doe je anders als halverwege een avond de hoofdzekering knapt?
Ik denk dat niemand er bij gebaat is om de avond dan maar te beëindigen?

Ik zorg wel dat mijn set in verhouding is met de locatie, en dus ook met het aanwezige geïnstalleerd vermogen.
Vaak zijn er bij (vooral bij thuis-)feestjes echter nog wat meer grote verbruikers (warmhoudplaten, ovens, frietketels...) die roet in het eten gooien.
Mijn klanten zijn in ieder geval blij dat ik de avond kan redden met een zekering uit mijn noodkistje.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-2-2010 21:22
Buiten het veiligheidsaspect, want laten we wel wezen, het is niet veilig voor een leek om de hoofd-zekeringkast even open te maken. Je kan hier de stroom niet vanaf halen, en voor je het weet zit je lekker aan minimaal 128 ampère en 400 volt vastgeplakt

joepurlings schreef:

Maar stiekem een zwaardere hoofdzekering zetten kan wel heel mooi met een K2 35A patroon.
En als er dan wat fout gaat, is er geen verzekering meer die uitbetaald sad :(
De klant krijgt daarna van mij het advies zelf contact op te nemen met een erkend installateur om 25A's terug te zetten en de kast opnieuw te verzegelen.
Kost de klant alleen al aan voorrijden, installeren en verzegelen en BTW zeker 150 á 200 euro.
En dat vertel je er dan ook even bij?
Tevens dient de installateur een rapport op te maken waarom er opnieuw verzegeld is en als deze dan de waarheid verteld, komt daar nog even een leuke boete de deurmat op glijden sad :(

En mocht jouw klant denken, laat maar zitten met die zwaardere zekeringen zonder verzegeling, en er komt een controle waarbij geconstateerd word dat de zegels ontbreken of open zijn,
dan krijg jouw klant een zeer forse boete van de energieleverancier (€ 500,- en meer) shut up :X
En dat allemaal omdat jij een paar duizend watt meer nodig had, wat je misschien ook wel met een lijntje bij de buren kon halen voor tien euro vergoeding.

Want zo los ik stroom tekort bij een particulier meestal in 5 minuten en zonder enig gevaar op wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
4-2-2010 17:58

Tom schreef:

Buiten het veiligheidsaspect, want laten we wel wezen, het is niet veilig voor een leek om de hoofd-zekeringkast even open te maken. Je kan hier de stroom niet vanaf halen, en voor je het weet zit je lekker aan minimaal 128 ampère en 400 volt vastgeplakt
In de eerste plaats ben ik geen leek. In de tweede plaats, de stroom kun je er wel vanaf halen. Zekering wisselen gebeurt wel onder spanning, maar zonder stroom.
En als er dan wat fout gaat, is er geen verzekering meer die uitbetaald sad :(
En waarom dat dan niet? Zo lang als de bedrading achter de zekeringen zeker 10 kwadraat is, en de aardlekschakelaars zijn uitgelegd op 40A, is er geen enkel probleem.
Je breekt alleen je contract met de netbeheerder door de kast open te maken, feitelijk gezien.
Kost de klant alleen al aan voorrijden, installeren en verzegelen en BTW zeker 150 á 200 euro.
En dat vertel je er dan ook even bij?
Tevens dient de installateur een rapport op te maken waarom er opnieuw verzegeld is en als deze dan de waarheid verteld, komt daar nog even een leuke boete de deurmat op glijden sad :(
Dat is niet waar, de keren dat ik het heb meegemaakt was het rond de 50 euro. Gewoon een lokale installateur bellen, niet essent ofzo, die zijn inderdaad duurder.
De installateur hoeft alleen bij te houden waar de zegels gebruikt zijn, en niet waarom.
En mocht jouw klant denken, laat maar zitten met die zwaardere zekeringen zonder verzegeling, en er komt een controle waarbij geconstateerd word dat de zegels ontbreken of open zijn,
dan krijg jouw klant een zeer forse boete van de energieleverancier (€ 500,- en meer) shut up :X
En dat allemaal omdat jij een paar duizend watt meer nodig had, wat je misschien ook wel met een lijntje bij de buren kon halen voor tien euro vergoeding.

Want zo los ik stroom tekort bij een particulier meestal in 5 minuten en zonder enig gevaar op wink ;)
Nogmaals, ik waarschuw de klant, en bel zelfs een installateur als ze het handiger vinden dat ik dat even regel.
Bovendien, het gaat zich niet om mijn paar duizend watt... ik zorg wel dat ik een set op maat bij me heb. Meestal is het de klant zelf die dan opeens een heleboel warmte apparaten extra aansluit (meestal voor het eten).
Verder heb je niks meer aan een lijntje naar de buren, als je gewone groepen er allemaal uit liggen door een defecte hoofdzekering.
Niet goed, wel hard!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-2-2010 18:28

joepurlings schreef:

Tom schreef:

Buiten het veiligheidsaspect, want laten we wel wezen, het is niet veilig voor een leek om de hoofd-zekeringkast even open te maken. Je kan hier de stroom niet vanaf halen, en voor je het weet zit je lekker aan minimaal 128 ampère en 400 volt vastgeplakt
In de eerste plaats ben ik geen leek. In de tweede plaats, de stroom kun je er wel vanaf halen. Zekering wisselen gebeurt wel onder spanning, maar zonder stroom.
Op de eerste plaats ben je nog steeds een leek. Je mag dan de kennis in huis hebben maar bent niet bevoegd om zegels te plaatsen dus een leek.
En als er dan wat fout gaat, is er geen verzekering meer die uitbetaald sad :(

En waarom dat dan niet? Zo lang als de bedrading achter de zekeringen zeker 10 kwadraat is, en de aardlekschakelaars zijn uitgelegd op 40A, is er geen enkel probleem.
Je breekt alleen je contract met de netbeheerder door de kast open te maken, feitelijk gezien.
Verzekeringen doe er alles aan om niet uit te hoeven betalen.
Uit ervaring weet ik dat de meeste gevallen 6mm² zijn uitbedraad zeker als je praat over woonhuis situatie, als dit al niet 4mm² is. 10mm² is in woonhuis zeer uitzonderlijk.
Kost de klant alleen al aan voorrijden, installeren en verzegelen en BTW zeker 150 á 200 euro.
En dat vertel je er dan ook even bij?
Tevens dient de installateur een rapport op te maken waarom er opnieuw verzegeld is en als deze dan de waarheid verteld, komt daar nog even een leuke boete de deurmat op glijden sad :(
Dat is niet waar, de keren dat ik het heb meegemaakt was het rond de 50 euro. Gewoon een lokale installateur bellen, niet essent ofzo, die zijn inderdaad duurder.
De installateur hoeft alleen bij te houden waar de zegels gebruikt zijn, en niet waarom.
Dit klopt installateur hoeft niet op te schrijven waarom alleen waar. maar voor 50,- is wel weinig, zal wel zonder factuur zijn dan.
Nogmaals, ik waarschuw de klant, en bel zelfs een installateur als ze het handiger vinden dat ik dat even regel.
Bovendien, het gaat zich niet om mijn paar duizend watt... ik zorg wel dat ik een set op maat bij me heb. Meestal is het de klant zelf die dan opeens een heleboel warmte apparaten extra aansluit (meestal voor het eten).
Verder heb je niks meer aan een lijntje naar de buren, als je gewone groepen er allemaal uit liggen door een defecte hoofdzekering.
Op dat lijntje staat dan nog gewoon spanning, en je hebt dus nog geluid of licht (of een gedeelte) geen totaal paniek dus omdat het donker en stil word.

Zoals misschien uit het verhaal blijkt ben ik wel bevoegd om o.a. hoofdzekeringen te vervangen.
Het zomaar door knippen is dan ook niet toegestaan, en al helemaal niet er zwaardere in zetten.
Moet eerlijk zeggen heb zelf geen materiaal bij om het te verhelpen op dat moment, nog nooit nodig gehad. gewoon van te voren na denken en overleggen met je opdract gever.

Tevens is de stap van 3x 25A naar hoger voor de meeste mensen niet gunstig, dit omdat jo boven een waarde van 3x25A een mileu heffing gaat betalen, die niet klein is. omdat ze je dan zien als groot verbruiker.

nogmaals: Leek/ geen verstand/ niet bevoegd, blijf er vanaf! er loopt inderdaad dan geen stroom meer, de zekering is immers kapot, maar wel spanning. maar weet je zeker dat er geen stroom meer loopt? heb je netjes alles eindgroepen en onderverdelers uit gezet? en schakel je deze ook weer in volgens de normen/ regels?
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
4-2-2010 18:37
Zoals misschien uit het verhaal blijkt ben ik wel bevoegd om o.a. hoofdzekeringen te vervangen.
Het zomaar door knippen is dan ook niet toegestaan, en al helemaal niet er zwaardere in zetten.
Moet eerlijk zeggen heb zelf geen materiaal bij om het te verhelpen op dat moment, nog nooit nodig gehad. gewoon van te voren na denken en overleggen met je opdract gever.

Tevens is de stap van 3x 25A naar hoger voor de meeste mensen niet gunstig, dit omdat jo boven een waarde van 3x25A een mileu heffing gaat betalen, die niet klein is. omdat ze je dan zien als groot verbruiker.

nogmaals: Leek/ geen verstand/ niet bevoegd, blijf er vanaf! er loopt inderdaad dan geen stroom meer, de zekering is immers kapot, maar wel spanning. maar weet je zeker dat er geen stroom meer loopt? heb je netjes alles eindgroepen en onderverdelers uit gezet? en schakel je deze ook weer in volgens de normen/ regels?
Het is geen zo maar door knippen, de zekering is immers kapot... Bovendien is de zwaardere slechts tijdelijk.
Ik ben me ervan bewust dat je boven 1x80A/3x25A fiks hogere heffingen betaalt, 35A is dan alleen om de avond door te komen.

Eindgroepen worden inderdaad uit gezet bij het wisselen van de hoofdzekering. Is normale werkwijze bij zekeringen die zelf geen schakelaar hebben.

Verder is de installateur die de zegeltang heeft bevoegd, en verantwoordelijk vanaf het plaatsen van de nieuwe zegel. Ik begrijp best dat je in overtreding bent als je de kast zelf open trekt, maar dit is nogmaals alleen om de zaken tijdelijk op te vangen.

Bovendien heb ik beide keren dat ik een kapotte hoofdzekering heb meegemaakt het basislicht voor de rest van de avond uit gelaten.
Niet goed, wel hard!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-2-2010 18:53
Voor iedere overtreding is steevast een geweldig excuus. Daar wordt de overtreding alleen niet minder overtreding van. Ik neem aan dat je jezelf tegenover de opdrachtgever niet op voorhand schriftelijk aansprakelijk stelt voor alle eventuele gevolgen? Want dat hoort er dan wel een beetje bij vind ik.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-2-2010 19:24

joepurlings schreef:

Het is geen zo maar door knippen, de zekering is immers kapot... Bovendien is de zwaardere slechts tijdelijk.
Ik ben me ervan bewust dat je boven 1x80A/3x25A fiks hogere heffingen betaalt, 35A is dan alleen om de avond door te komen.

Eindgroepen worden inderdaad uit gezet bij het wisselen van de hoofdzekering. Is normale werkwijze bij zekeringen die zelf geen schakelaar hebben.

Verder is de installateur die de zegeltang heeft bevoegd, en verantwoordelijk vanaf het plaatsen van de nieuwe zegel. Ik begrijp best dat je in overtreding bent als je de kast zelf open trekt, maar dit is nogmaals alleen om de zaken tijdelijk op te vangen.

Bovendien heb ik beide keren dat ik een kapotte hoofdzekering heb meegemaakt het basislicht voor de rest van de avond uit gelaten.
Toch nog even reactie,

De installateur is zeker niet verantwoordelijk voor de installatie vanaf het moment dat hij een zegel plaats, hij is op dat moment verantwoordelijk dat de afgaande draaden de waarde die hij erin doet mogen hebben tot aan de hoofdschakelaar in de kast.
In nederland is het zo dat iedereen (uitgaande van eigenaar zijnde van het pand/woning) zelf verantwoordelijk is vanaf de KWH meter. Dit is dan ook in veel huishoudens/ vereningings gebouwen te merken doordat er zomaar iets word bij gemaakt zonder verstand te hebben van de voorschriften.

Het blijft niet zomaar want jij bent niet bevoegd.
Het is maar tijdelijk zodat we door kunnen dat hij zwaarder, maar laten we eens naar het begin kijken waarom gaat hij eruit? omdat er te veel vermogen word getrokken, met de daarbij horende stromen. Waarom is die waarde "lager". Wellicht omdat de installatie niet geschikt is voor hogere waarden?
en dus tijdens het "tijdelijke" schaden kan optreden die gevaarlijke situaties te weeg kunnen brengen?
Ook nog tot lange tijd erna, want die smeulende draad/las merk je lang niet altijd direct.

Het doorknippen en zekering vervangen voor zelfde waarde is nog tot een bepaalde hoogte, het is immers je eigen leven dat je op het spel zet.
Het doorknippen en verzware van de zekering, is van een heel andere orde.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
4-2-2010 20:12
Waarom is die waarde "lager". Wellicht omdat de installatie niet geschikt is voor hogere waarden?
en dus tijdens het "tijdelijke" schaden kan optreden die gevaarlijke situaties te weeg kunnen brengen?
Ook nog tot lange tijd erna, want die smeulende draad/las merk je lang niet altijd direct.
Nee, meestal is de installatie uitgelegd voor 35A. De meeste groepenkasten die ik tegenkom zijn standaard uitbedraad met 10 kwadraat, en soms met 6 kwadraat.
Dat de 35A er dan normaal niet in zit, heeft een heel andere reden. Dezelfde reden die je zelf ook al noemde, de prijs van het vastrecht.

Je kunt verder veel van me zeggen, maar ik speel niet met levens. Niet met dat van mezelf, en ook niet met dat van anderen.
Niet goed, wel hard!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-2-2010 22:19
Ik hang wekenlijk tot dagenlijk verdeel kasten, (woonhuizen en industrie).
en kan je vertellen het geen waar het hier omgaat de woonhuizen, zijn echt maar 6 kwadraad. en de standaard voor bedraden kastjes zelfs 4 kwadraad.

Zolang jij zonder te weten wat de rest van de instalatie inhoud ( en dit weet je niet binnen een paar tellen, meten controlleren ed.) zekering verzwaard "speel" je met levens.het zij die van je zelf, het zij (veel erger) die van andere.
Als je dit zelf niet inziet ben je nog gevaarlijker bezig dan ik dacht.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
4-2-2010 22:27
Ronny B heeft gewoon gelijk, deze discussie is onnodig.

Als een systeem op een bepaald aantal ampere's is afgezekerd, is dat om een reden.
Zelfs het tijdelijk overbelasten van het systeem, kan en zal schade veroorzaken.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)