Forum > Licht

Het echte verschil tussen verschillende TRUSS-merken ?

(108 reacties. Pagina 9 van 11)
Moderator(s): Dré
Roland33Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2006
Laatste: 22-11-2006
Berichten: 18
2-3-2006 13:41
Hier de link van de tabel van X30 truss.

center point max weight ( 16M ) is 84,3KG
center point max wieght ( 6M ) is 294,5KG

IS toch wel een verschil vindt ik.

Op een spanwijdte van 16M mag er per meter 10,5 kg gehangen worden maximaal !

Dus totaal verspreid maximaal 168 KG

Bij een overspanning van 6M is dit 98,2kg de meter ( in totaal 589,20 ) MAXIMAAL

Scheelt in mijn berekeningen 421KG minder gewicht op een brug van 16M

Dus met die 168 verspreid over deze lengte kun je er niet veel inhangen ( gemiddelde scanner weegt al snel 15kg plus parren ( DMX balk rond de 7kg ) plus je bekabeling.

Ook is er een norm voor veiligheid om 75% van de maximale belasting te nemen ( 75% van 168kg = 126kg )

Dus op een brug van 6M kun je meer hangen dan een van 16M ( in feite net zoveel maar die van 6M hangt lekker vol ) is ook een netter gezicht vindt ik.

Heb vaak grote bruggen gezien met bv een fourbar en 2 heads eraan ( is geen gezicht )

Waarom grote overspanningen maken terwijl het niet geheel gebruikt wordt.

Carre's en andere bouwwerken zijn ook een stuk steviger omdat alles aan elkaar zit

Maar een brug van 16M vindt ik onverantwoord en onnodig bij deze last

En by the way WELKE drive in show zet dit op een bruiloft neer ??

Dan praat je ook niet over een gemiddelde drive in show.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
2-3-2006 13:43
Voor schoolfeesten zetten wij wel eens 10/12 meter neer op 2 statieven. Blijven keurig binnen de belastbaarheidscijfers en het ziet er gelikt uit.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2006 13:52
Buiten dat. Niemand zal je verbieden om bij een truss van 12 meter lang de statieven op 3 en op 9 meter neer te zetten. In dat geval is de overspanning dus nog maar 6 meter; ondanks dat je een systeem van 12 meter gebruikt.

Nou vind ik 12 meter nogal wat voor een gemiddeld zaaltje (maar 9 meter heb ik ook wel eens op een bruiloft neergezet inderdaad). Overigens in dat geval stonden de statieven op 2 en 7 meter en was de beperkende factor absoluut de statieven ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
2-3-2006 14:00
Het was een vrij grote aula wink ;)
Roland33Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2006
Laatste: 22-11-2006
Berichten: 18
2-3-2006 14:03
ik ga er ook vanuit dat er bij een brug 80% de statieven aan het einde zetten.

Maar niet aankomen met verhalen dat 16M net zoveel kan dragen als 6M dat vindt ik een beetje TE overdreven. Ik sta niet versteld van de gegevens op een spanwijdte van 16M hoor !

als je op die breedte de staieven naar binnen plaatst krijg je een heel ander verhaal, zoals dre als zegt een brug van 12M waar bij de statieven op andere punten staat is ook de puntlast tussen de statieven meer als bij de 12M puntlast.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
2-3-2006 15:10

Roland33 schreef:

Hier de link van de tabel van X30 truss.

center point max weight ( 16M ) is 84,3KG
center point max wieght ( 6M ) is 294,5KG

IS toch wel een verschil vindt ik.

Op een spanwijdte van 16M mag er per meter 10,5 kg gehangen worden maximaal !

Dus totaal verspreid maximaal 168 KG

Bij een overspanning van 6M is dit 98,2kg de meter ( in totaal 589,20 ) MAXIMAAL

Scheelt in mijn berekeningen 421KG minder gewicht op een brug van 16M

Dus met die 168 verspreid over deze lengte kun je er niet veel inhangen ( gemiddelde scanner weegt al snel 15kg plus parren ( DMX balk rond de 7kg ) plus je bekabeling.

Ook is er een norm voor veiligheid om 75% van de maximale belasting te nemen ( 75% van 168kg = 126kg )

Dus op een brug van 6M kun je meer hangen dan een van 16M ( in feite net zoveel maar die van 6M hangt lekker vol ) is ook een netter gezicht vindt ik.

Heb vaak grote bruggen gezien met bv een fourbar en 2 heads eraan ( is geen gezicht )

Waarom grote overspanningen maken terwijl het niet geheel gebruikt wordt.

Carre's en andere bouwwerken zijn ook een stuk steviger omdat alles aan elkaar zit

Maar een brug van 16M vindt ik onverantwoord en onnodig bij deze last

En by the way WELKE drive in show zet dit op een bruiloft neer ??

Dan praat je ook niet over een gemiddelde drive in show.
Weer een hoop klokken en geen klepels in dit verhaal.

plus parren ( DMX balk rond de 7kg ) Speelgoed parren dus, een par weegt incl. lamp al snel 2 kg. Dan nog de dmx bar, de g-haken en de safety's mee rekenen, en je weet al weer dat deze meneer zijn spullen nog nooit exact gewogen heeft!

Ook is er een norm voor veiligheid om 75% van de maximale belasting te nemen ( 75% van 168kg = 126kg )
De norm shocked 8O voor veiligheid bij gebruik van trussen is nog steeds delen door 2! 50% dus!
Voor het heffen of takelen met meer dan 1 werktuig, berekenen we 75% van de max. last van het lichtste werktuig, maal het aantal werktuigen.

Waarom grote overspanningen maken terwijl het niet geheel gebruikt wordt.
Nog nooit van zichtlijnen gehoord?

Carre's en andere bouwwerken zijn ook een stuk steviger omdat alles aan elkaar zit
Mag ik weten waar je dit op baseert? over het algemeen zijn juist de hoeken de zwakste verbindingen. (boxcorners daargelaten) moet je de max. last van de lengte al delen door 4! i.p.v. 2.
Ook zal de hoogte van het caré, in belangrijke mate meedragen aan de stabiliteit. (leun maar eens tegen een caré van 8 x 8 bij 6 hoog)
Er wordt niet voor niks aangeraden om bij gebruik van corners, als de overspanning meer is dan de helft van de maximale, of meer dan de helft van het maximaal in te hangen gewicht, schoren te gebruiken, bij voorkeur 3 per hoek.

Maar een brug van 16M vindt ik onverantwoord en onnodig bij deze last
Ik heb nergens gelezen dat er al een last bekend was, dus onverantwoord vind ik het zeker niet.

En by the way WELKE drive in show zet dit op een bruiloft neer ??
Gelukkig gebruiken niet alleen drive in shows truss. Ik kan je vertellen dat als je gaat hijsen, (ja dat gebeurt ook met truss) het wel eens handig kan zijn om je truss wat langer te maken tussen de oppikpunten. Dit kan een hoop tijd schelen. (wel of geen bridles, dus of 1 of 3 keer omhoog incl. verplaatsen van de hoogwerker) en dit dan per takelpunt. Verder, als je geen bridles gebruikt, hoef je ze en niet te maken, en niet uit te rekenen, en het allermooiste, geen rekening te houden met de horizontale krachten die je op de spanten zet razz :p
Soms kan een truss die een grotere overspanning mag hebben, dus heel nuttig zijn, ook al hangt er zowat niks in.

angry klunz sneaky :V
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Roland33Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2006
Laatste: 22-11-2006
Berichten: 18
2-3-2006 20:44
Het ging er mij ook over dat er beweert werd dat een overspanning van 16M net zoveel kan dragen als een overspanning van 6M plus dat ik onder de indruk moest raken WAT er voor gewicht kan hangen op 16M.

Daar ben ik het niet mee eens.

We hadden het ook over een doorsnee drive in show die boven de disco een truss hebben hangen. ( meeste drive in show heeft een brug van tussen de 4 en 6M.

verders over de gewichten van effecten moet je niet over vallen het was maar een voorbeeld.

Zit al ruim 15 jaar in de licht en geluid business waar ik op save ga en niet naar het maximum ga.

Heb al heel wat klanten gehad die met kromme prolyte terugkomen door verkeerd gebruik of te zware belastingen ( terwijl ze beweren dat ze professioneel bezig zijn )Dat het fabrieksfouten zijn en bla bla bla )

Maar goed ik werk op deze manier al 15 jaar zonder ellende en een berg tevreden klanten.

Ieder doet het op zijn eigen manier.

Ik heb geen zin in een hoop ellende met mensen die onder mijn constructie lopen.

bij twijfel zet ik liever een extra staander of statief neer.

en niet van : Prolyte zegt dit dus doe ik maar dit !

Als er iets gebeurt kun je Prolyte daarvoor niet aansprakelijk stellen hoor !

JIJ wordt er voor aangesproken niet de fabriek of leverancier.

Met zulke projecten in openbare ruimtes kun je beter voorzichtig zijn dan het maximum te gaan nemen wat de fabrikant aangeeft.

Het kan altijs fout gaan hoe je ook belast.
Er zijn genoeg grote bedrijven geweest waarbij hun Projecten ( uitgerekend met computer en tabellen ) in elkaar storten door een TE ZWARE belasting !

Dan zeg ik nog niet door rigging fouten of weersomstandigheden ( waar je ook op voorbereid moet zijn )

Fijn dat er toch iemand professioneel op deze site is !

( daar bedoel ik niet mezelf mee hoor )
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
2-3-2006 21:07
Als je truss instort en je hebt je keurig gehouden aan de de Prolyte opgegeven belastingstabellen en je hebt je gehouden en de geldende 'takel-eisen' (in geval van takelen) of binnen de belastbaarheid van de statieven bent gebleven kun je met eventuele schadeclaims aankloppen bij Prolyte. Want zij moeten een deugdelijk product leveren en als dat het niet blijkt te zijn, zijn zij aansprakelijk.
Roland33Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2006
Laatste: 22-11-2006
Berichten: 18
2-3-2006 22:45
Dan wordt het een kat en muis spelletje hoor geloof me maar.

Diegene die aansprakelijk is voor de rigging is altijd verantwoordelijk !

Natuurlijk zijn er uitzonderingen als er aantoonbare fabrieksfouten zouden zijn maar bij prolyte wordt alles gekeurd voor het de verkoop in gaat dus worden fabrieksfouten niet in de verkoop gedaan .

Als iets niet goed is wordt er geen keuring opgegeven.

Maar goed voor mij is het nu einde discussie want ieder heeft zijn eigen meningen over het gebruik met en van.

Mijn kijk is gewoon : doe wat je zelf wilt het is mijn pakkie aan niet maar ik doe voorzichtig met zulke overspanningen en zet liever een extra staander / schor of statief in.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
3-3-2006 14:25
Heb je al eens uitgerekend wat voor krachten er op dat derde staief komen?

We nemen NOOIT! de maximaal toelaatbare last, deze delen we door 2 als er mensen onder kunnen komen, en dat is bijna altijd het geval. Dus overbelasten we een truss in princiepe nooit, en zal dat ding gewoon moeten doen waar hij voor gemaakt en berekend is. Zo niet, misschien toch constructiefout o.i.d.

Aangezien je verplicht pent een riee op je show los te laten en eigenlijk voor elke show (ja ook de kleine) een tekening en lasten en krachtenplan dient te hebben, zal mits dat deze goed gemaakt is en er met de juiste vf gerekend is. ALs er iets mis gaat, jij heel erg sterk in je schoenen staan door aan te kunnen tonen dat jij er alles aan hebt gedaan om het ongeval te voorkomen. Is een truss toch bezweken, dan heeft b.v. een prolyte een klein probleem.

Als we gewichten hier op het forum gaan plaatsen, zet dan wel gewichten neer die ongeveer kloppen. Er zijn helaas genoeg mensen die het verdommen om hun spullen op een weegschaal te zetten, en alles wat hier op het forum staat voor "waar" aannemen. En dan kan het wel enig verschil uitmaken (zeker op statieven gebied) als iedereen voor een t-4 met 7 kg gaat werken in plaats van ongeveer het dubbele.

En ehhh, Alle auto's die in Nederland op de openbare weg rijden zijn hiervoor goedgekeurd door ondermeer het rdw. Toch lees ik regelmatig in de krant dat er een bepaalde serie terug moet naar de dealer omdat er ergens een fabrieks? foutje in zit. Ben je trouwens wel eens in de prolyte fabriek geweest? Ik verschillende keren, maar ik heb nog nooit de afdeling gezien die zoals jij zegt alle stukken truss eerst keurt voordat het verkocht wordt. Maar misschien gebeurd dat in een andere hal, ik weet dat prolyte alleen al in leek minimaal 3 lokaties heeft dus het zou kunnen. Maar volgens mij werkt het zo dat er een truss gemaakt wordt, heel precies op geschreven wordt hoe deze truss wordt gemaakt, met welk materiaal enz. hier worden dan b.v. 10 stukken van getest (tuv?) en dan rollen hier de tabellen uit voor dit type truss, dan wordt er af en toe eens een monster genomen om te kijken of alles nog klopt, maar vast niet met elke truss die gemaakt wordt.

Dit zou eigenlijk ook niet logisch zijn, om de vf te berekenen moet je iets eerst belasten tot het bezwijkt, als dit dus bij elke truss zo zou gebeuren, hou je geen truss over wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)