Forum > Geluid

Behringer EP2500

(138 reacties. Pagina 8 van 14)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 15:41
shure laugh :D
Na zou je dan willen vertellen wat een ingebouwde limiter wel doet? Naar mijn weten bekijkt een limiter het signaal, komt het boven een bepaalde waarde uit, dan verlaagt hij het signaal. (toch??? wink ;) )
Waar zeg ik dat het niet kan?
Het kan wel, maar dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.
En dicipline hebben om niet toch nog een tandje harder te gaan, omdat je versterker het kan.
En dat is waar de meesten zichzelf op een bepaald moment toch verliezen.
De dj wil harder, zet de gain hoger, en daar gaan je speakers........ sad :(
Ja beetje zelfdisipline heb je wel nodig. Maar om dit te voorkomen heb je toch ook limiters?

Tom schreef:

Waar suggereer ik dat dan?
Zo kwam het over, maakt niet uit ik zit er niet mee. (ik vergeef het je wink ;) )
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
9-11-2003 15:54
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-11-2003 17:44
Een limiter verlaagt idd het signaal, maar er zit ook een bepaalde traagheid in, waardoor je er niet blindelings op moet gaan vertrouwen.
Plus dat er verschillende soorten limmiters zijn.
Hard knee, die kapt gewoon bikkelhard, en dus heel hoorbaar, het signaal af naar een waarde die meestal een stukje onder de drempel licht, en dat is heel hoorbaar als je optreed.

Je hebt ook nog soft knee, en zo'n limiter doet zijn werk veel rustiger, maar hij reageerd ook trager.

Dan is er van alles op een limiter in te stellen:
De snelheid waar hij mee moet reageren,
de hoeveelheid dat het signaal teruggebracht moet worden,
de drempel van af waar hij moet reageren,
de drempel vanaf hij weer niet mag werken,
enz.
Een goede limiter is ook heus wel iets meer dan een limiter in een crossover of in een versterker.
eigelijk is een compressor in combinatie met een limiter een betere oplossing als je geen echte proccesor kunt kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 16:05
In mijn v-3000 zit ook een clip limiter, dit is duideluik een hard-knee (volgens mij ) want hij is duidelijk hoorbaar (iemand vond het nodig KEIHARD door de mic te gaan schreeuwen). Maar met die clip limiter heb je toch vrij veilig systeem? Je moet alleen uitkijken dat je geen geclipt signaal invoerd.

Het is inderdaad mooier als je nog een echte limiter erbij koopt, die 'limit' iets mooier en zijn beter afstelbaar.
correct me if I'm wrong...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-11-2003 16:30
Het gaat niet eens zozeer om de kwaliteit van de clip-limiter (hoewel daar best goede en slechte tussen kunnen zitten), het gevaar is dat je speakers nu sneuvelen door overbelasting.

Als je een versterker met clip-limiter een erg hoog signaal geeft (onder het motto "hij kan toch niet clippen") verdwijnt de dynamiek uit het signaal. De zachte passages zitten al hoog, de harde passages worden door de limiter teruggebracht naar het maximum van de versterker. Kortom: zowel zachte als harde stukken uit de muziek zitten tegen het versterkermaximum aan, niet meer alleen de harde stukken.

De belastingstheorieën van speakers kunnen dan direct over boord, te beginnen met de regel dat de versterker 2x zoveel vermogen moet leveren als de belastbaarheid van de )speaker. Weliswaar clipt de versterker in principe niet, maar het gemiddelde vermogen ligt zo hoog dat de speaker toch nog stuk gaat:

Het grootste gevaar is dus gebruikers die denken dat er met een clip-limiter niets meer mis kan gaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
9-11-2003 19:40
Eigenlijk kan men het ook simpel stellen. Ik gebruik gewoon de regel dat bij disco de versterkers even zwaar of net iets boven het vermogen van de speakers zijn. Bij echte pa of bands is het weer anders dan wordt er meer achter een speaker gehangen om wat meer dynamiek en headroom te hebben. Want een zanger zingt niet altijd even hard. Ben je onervaren in dit gebied koop je gewoon een versterker die even zwaar is als de speakers. Dan heb je er het langst plezier van. Ik heb ook wel eens een set twee b-1800 subs meegegeven op een ep-1500 omdat die pipo niet helemaal koosjer was. wel nog even composer achterin het rack verstopt want die persoon was soms een beetje kleurenblind wink ;)

Ow ja helemaal vergeten. Dit topic gaat over de ep-2500, nou ik heb ermee gespeeld en uitgetest. De eerste resultaten zijn niet erg aanmoedigend. Had een DOA bij de levering en bij twee stuks bleven de clip leds erg lang nabranden na afzetten. Dat is bij de ep-1500 niet het geval. Een versterker werkt helemaal zonder problemen. Moet wel zeggen dat dit beestje aardig wat vermogen onder de kap heeft zitten. klinkt goed, werkt goed en lijkt me zeer betrouwbaar mits hij goed in elkaar is gezet. Ik denk dat ze in China wat te snel bezig zijn geweest bij de montageband want er zitten volgens mij bij velen fabrieksfoutjes in. Maarja dat zal de tijd wel vertellen.
Olé Olé heb nu ok AD!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 19:58

Michael schreef:

Ik gebruik gewoon de regel dat bij disco de versterkers even zwaar of net iets boven het vermogen van de speakers zijn.
Dit is eigenlijk heel jammer. Je gebruikt je boxen dus lang niet optimaal. Ok het is iets veiliger maar het risico van clippen en daardoor beschadiging van luidsprekers bestaat nog steeds. Het gaat er gewoon om dat je weet waarmee je bezig bent.
Je kan ook zo denken, ik zet liever 2X zo veel neer dan nodig is, en daardoor heb ik nooit te weinig. Resultaat je boxen zullen niet clippen en alles blijft heel.
correct me if I'm wrong...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-11-2003 22:18

ME schreef:

Je gebruikt je boxen dus lang niet optimaal.
Dat hangt er maar net vanaf. De veel geprezen "2x"-regel geldt lang niet altijd. Wat mij betreft alleen voor de hogere klasse speakers van fabrikanten met conservatieve belastbaarheidsopgaven én voor gebruikers die echt weten wat ze doen (dat niet alleen maar denken) én voor zeer correct geprocesste sets.
Ok het is iets veiliger maar het risico van clippen en daardoor beschadiging van luidsprekers bestaat nog steeds.
Dat risico bestaat bij zwaardere versterkers ook, en clippen is dan, door het hogere vermogen zelfs nog schadelijker.
Het gaat er gewoon om dat je weet waarmee je bezig bent.
Het probleem is dat zoveel mensen denken dat ze dat weten, maar dat dat bij zo weinig echt het geval is!
ik zet liever 2X zo veel neer dan nodig is, en daardoor heb ik nooit te weinig. Resultaat je boxen zullen niet clippen en alles blijft heel.
Dat is, zoals ik hierboven al heb gepost, zeker niet per definitie het geval. Daar ga je al...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
10-11-2003 10:57
vooral bij verhuur zonder bediening kijk ik heel goed uit voordat ik meer versterkervermogen meegeef dan de speakers kunnen hebben. Ik verhuur meestal niet aan professionele bedrijven maar vooral aan discjockey's en studentenverenigingen en die zijn meestal per definitie kleurenblind als het gaat om clipleds dus daar moet je heel goed mee opletten. Vertrouwde klanten met genoeg ervaring krijgen bij mij mee wat ze willen, ik weet dan ook dat als er iets fout gaat ik geen eeuwen hoef te jagen op de reparatiekosten. Het is wel verplicht dat je altijd een goed werkende set meegeeft. De kwaliteit van de set is ook weer klant en prijs gerelateerd.
Olé Olé heb nu ok AD!
ArjankippensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2003
Laatste: 20-2-2013
Berichten: 91
3-1-2004 20:29
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 4-1-2004 14:08
Ow ja helemaal vergeten. Dit topic gaat over de ep-2500, nou ik heb ermee gespeeld en uitgetest. De eerste resultaten zijn niet erg aanmoedigend. Had een DOA bij de levering en bij twee stuks bleven de clip leds erg lang nabranden na afzetten. Dat is bij de ep-1500 niet het geval. Een versterker werkt helemaal zonder problemen. Moet wel zeggen dat dit beestje aardig wat vermogen onder de kap heeft zitten. klinkt goed, werkt goed en lijkt me zeer betrouwbaar mits hij goed in elkaar is gezet. Ik denk dat ze in China wat te snel bezig zijn geweest bij de montageband want er zitten volgens mij bij velen fabrieksfoutjes in. Maarja dat zal de tijd wel vertellen.
Ik sta op het punt om een ep2500 aan te schaffen, maar ik word nu toch in twijfel gebracht! Zijn die fabrieksfoutjes er al uit? Wat zegt het nou als bij het uitzetten van een versterker als de clip leds erg lang nabranden?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-1-2004 21:30

arjankippens schreef:

Wat zegt het nou als bij het uitzetten van een versterker als de clip leds erg lang nabranden?
Als de versterker verder goed werkt zou ik me daar maar niet teveel zorgen over maken. Je ziet wel vaker dat er nog een ledje even blijft branden als je een amp uitzet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)