Forum > Zelfbouw Speakers

Cubo 15

(402 reacties. Pagina 8 van 41)
Moderator(s): Dré
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
7-2-2011 22:03
Ok, dan klinkt het in elk geval een stuk aannemelijker! Iedereen bedankt voor zijn/haar uitleg!

Ik wilde zo snel mogelijk gaan beginnen met de bouw van de Cubo15. Echter doordat de automaat van mijn Subaru het onvoorzien heeft opgegeven (hoe bestaat het...) ben ik genoodzaakt om dit project om de financiele redenen helaas even te moeten uitstellen. Baal hier enorm van. Geluk bij een ongeluk is dat ik de laatste tijd toch flink wat tweedehands geluidsapparatuur heb kunnen verkopen, dus het project is zeker niet van de baan!
Corolla power!
BassoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-2-2011
Laatste: 21-2-2011
Berichten: 1
21-2-2011 21:28
Hallo, mijn naam is Bas en ik volg dit forum al een tijdje over de Cubo 15

Ik ben al een poosje op zoek naar een niet te grote subwoofer welke voor drive-inn werk gebruikt zal worden.
Mijn oog was gevallen op 2 x de db technologies dva s09 sub, maar de Cubo spreekt me zeker aan.
Is de cubo 15 al eens vergeleken met deze sub, en ook omdat dit een BP kast is.
Ik begreep dat de Cubo 15 meer rendement heeft dan een BR kast, maar de S09 is een BP kast.
Hoe is het rendement van de Cubo 15 t.o.v. een BP kast 15/ 18 inch?

Heeft iemand hier een antwoord op.

Alvast bedankt.

Groeten Bas
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
22-2-2011 16:39
Tssk, net op dat andere forum geantwoord, nou vooruit dan maar weer:

De DVA S09 is een 15" BP van 160 liter. Cubo 15 is een kast van 238 liter, de DVA S10 is een BP van 237 liter.

Er is altijd een zeker verband tussen hoe groot een kast is, hoe laag deze gaat en hoe hard. Een kleine uitbreding op deze verhouding, bekend als Hoffman's Iron Law, is de gebruikte luidspreker (belastbaar vermogen/ Sd (soms)/powercompressie).

Aangezien de DVA 09 en de Cubo 15 ongeveer even laag gaan, is het aannemelijk dat het extra kastvolume van de Cubo 15 de gevoeligheid ten goede komt. De gemiddelde gesimuleerde SPL zit rond de 101 dB/W/m (sommige luidsprekers maken dit hoger, enkele weer lager).

Aangezien de DVA series een luidspreker met 4" VC hebben kan het zo zijn dat als je Cubo 15 met een 3" VC laad, je op hoge vermogens toch dezelfde SPL behaald (power compressie). Dat kun je weer ten goede van de Cubo 15 veranderen door deze ook met een luidspreker met 4" VC te laden.

De DVA 10 is even groot als Cubo 15 maar gaat gemiddeld lager. Het potentiiele SPL voordeel van een 18" t.o.v de 15" gaat hier vooral in meer laag zitten ipv een gemiddeld hogere SPL. Hier zou ik eerder voor de DVA 10 kiezen (of Cubo 18) vanwege de Sd.

Mvg Johan

Edit: Nog even gerekend met de gegevens van dB Technologies: 134 Max SPL voor de DVA S09 --> -6dB (Peak) = 128 dB --> - 30 dB (1000 Watt) = 98 dB/W/m.
1-2-3-4-hoedje-van...
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
22-3-2011 17:54
ik wil de cubo in een dubbele kast integreren. maar zal aan een paar eisen moeten voldoen.
de cubo word geladen met de kappa pro 15lfa.
de kast zal 70cm diep moeten worden (totale diepte), dit valt misschien op te vangen om de kast bij de mond 8cm te laten doorlopen?
en de kast zal 50cm breed moeten worden, ivm topkasten. (nadeel diepgang?, merkbaar?)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
22-3-2011 19:07
Door Cubo 15 smaller te maken gaat deze minder diep, met 50 cm externe breedte scheelt dat ca. 6 Hz. De extra verlenging van de hoorn maakt het een beetke goed. Uiteindelijk kom je dan op een kast met een volume van 90% ten opzichte van Cubo 15. De prestaties zouden dan ook iets lager zijn (ietsje lagere SPL).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
23-3-2011 09:00
oke, dit lijkt me niet zo heel erg.
dan ga ik beginnen aan een testkastje.
zal tegen morgenavond af moeten zijn
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
23-3-2011 11:34
nog een vraagje, als ik het op de cubo of cubo extended hou , wat is het grote verschil met de kappa pro15lfa? en wat is de beste keus?
voor de geinterresseerden, ik heb ook een zaagplan ervan.
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
24-3-2011 17:59
eerste kast ruw klaar en getest. met tevredenheid.
ik zal wel moeten uitkijken met de xmax van de speaker heb ik de indruk met 1500W op de kast.
lijkt meer uit te slaan dan toegestaan
kast klinkt ideaal met een highpass van 40hz tot 95Hz.
www.mijnalbum.nl/Foto-DZMBJURH.jpg
www.mijnalbum.nl/Foto-3G6TSOKD.jpg

morgen het hout halen voor de overige 3 kasten. happy :)
de folded horns gaan de verkoop in.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
24-3-2011 19:57
Cubo Extended heeft een iets vlakkere respons als Cubo Standaard en is effectief ietsje lager afgestemd. Het excursieverschil is nihil.

Gebruik je 1500 W per kast, dus 750 W per luidspreker? Als de piek-tot-piek-slag niet over de 15 mm komt, zou ik me persoonlijk geen zorgen maken. Als de piek-tot-piek slag de ~35 mm overschrijdt heb je kans op blijvende mechanische schade.

Door de luidspreker met de magneet in de kamer te plaatsen heb je ietsje minder slag maar ook ietsje minder laag, in vergelijking met de magneet in de hoorn.

Uit interesse: Wat zijn volgens jou de voordelen/nadelen van Cubo 15 tov de folded hoorn?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
25-3-2011 10:32
ik heb reeds de normale cobu 15 gebouwd, hier ben ik tevreden mee dus ga ik het hier ook op houden. happy :)
ik zal de piek - piek uitslag dan nog eens goed gaan bekijken, dat zal ik wel pas kunnen doen als de kasten af zijn. aangezien ik de speaker er weer uit heb gehaalt. ze zullen er weer in gaan als alles compleet af is.
maar ik schat dat de speaker toch over de 15mm gaat, 35mm zal het juist niet zijn. (denk eerder aan 20 - 30mm). mocht het toch gevaarlijk bij de 3.5mm komen dan zal ik er gewoon iets minder vermogen op zetten ofwel spelen met de highpass.

het verschil was moeilijk tussen de cubo en de folded horn.
ik heb 2 folded horns en de cubo langs elkaar gezet, en constant afwisselend aangezet.
het verschil was namelijk nihil. de cubo kwam iets lager, terwijl de folded horn op een bepaalde frequentie iets harder leek te gaan. (ik denk aan de kleuring van de hoorn).
heb toen een (simpele) db-meter van een 150 euro gehaalt om eens te meten.
op ongeveer een meter afstand kwam ik op een max spl van 133.7db bij de cubo en op een 132db van de hoorn. op langere afstand (10 meter) was de spl bijna gelijk. (dit op verschillende frequenties)

De knoop werd doorgehakt door de meting, de afmetingen van de cubo (veel kleiner dan 2 folded horns), en de kwaliteit.
De cubo kwam mits lager en klonkt toch zuiverder dan de hoorn.

[edit] ik heb vandaag even de wielen en handvaten tijdelijk op de kast gezet.
www.mijnalbum.nl/Foto-DCUQZXSK.jpg
nu zit ik nog met vraagjes.
ik twijfel nu waar ik de speakonplaat ga zetten, ofwel bovenaan de kast of onderaan.
bovenaan lijkt mij praktisch het beste, aangezien je er zo beter bij kunt. wat denken jullie?

en als ik de kast van staande positie op de wielen kantel, dan klappen de wielen op een bepaald moment om en ''kan'' de kast op de rand vallen. dit kan misschien een probleem geven dat de kast wat sneller beschadigd op deze rand (aangeacht de afronding bij de afwerking), nu was ik aan het denken om een rvs L-profiel over de ganse breedte van de kast te schroeven, of kan dit anders opgelost worden?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)