Forum > Licht

Krachtstroom vraagje

(101 reacties. Pagina 8 van 11)
Moderator(s): Dré
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
7-1-2004 15:16
hoe bedoelen jullie dat? waarom wordt je stroomleverancier dan boos?
schnappi???
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-1-2004 15:37
Omdat hun generator dan kromtrekt laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-1-2004 15:37
Ik zal proberen om het uit te leggen wink ;)

Voor een correcte werking van het elektriciteitsnet (en de daarop aangesloten apparatuur) is het nodig dat de frequentie van de spanning en de stroom zo precies mogelijk 50 Hz is, en een zo zuiver mogelijke sinusvorm (zo'n mooie golf weet je wel).
Ga je nu bovengenoemde zware inductieve of capacitieve belastingen aansluiten, dan verstoren die de 50 Hz sinus. En daar wordt je energieleverancier niet vrolijk van.... wink ;)

[edit: tom was me voor]
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
7-1-2004 18:15

Diederik schreef:

Ik zal proberen om het uit te leggen wink ;)

Voor een correcte werking van het elektriciteitsnet (en de daarop aangesloten apparatuur) is het nodig dat de frequentie van de spanning en de stroom zo precies mogelijk 50 Hz is, en een zo zuiver mogelijke sinusvorm (zo'n mooie golf weet je wel).
Ga je nu bovengenoemde zware inductieve of capacitieve belastingen aansluiten, dan verstoren die de 50 Hz sinus. En daar wordt je energieleverancier niet vrolijk van.... wink ;)

[edit: tom was me voor]
Leg ons dan eens uit hoe het is dat de fequentie van een golfvorm verandert door het aanleggen van eeen IND of CAP last? Een faseverschuiving van + 90° tot - 90°, maar een verandering van de golfvorm, of een frequentieverandering?
Ook is het Europese net zo gekoppeld aan elkaar, dat dat echt geen probleem zal vormen. Maar ik ben toch benieuwd naar de uitleg.

Over het reactieve vermogen (cos(phi)<1)...Ik had vandaag examen Industriële Elektrische Metingen en nu stond de reden waarom reactieve energie nadelig is voor de energieleverancier toch wel ergens in mijn cursus bijgeschreven :

Net = verliezen door jwL1 en door R1. Belasting van R2+jwL2.

Ohmse verliezen in de leiding : P = R*I*U/sqrt(Rtot²+(wLtot)²)
(R1+R2=Rtot ; L1+L2=Ltot)

We weten dat sin(phi) = wLtot/(sqrt(Rtot²+(wLtot)²))

Vervangen in P : P = R*I*U*sin(phi)/(wLtot)

We zien dat P evenredig is met I*U*sin(phi). Met andere woorden het ohmse verlies in leidingen (het kost de leverancier geld om de energie te vervoeren maar er wordt niet voor betaald) is rechtstreeks afhankelijk van cos(phi).

Dan over het derde harmonischen/ som groter dan een afzonderlijke fasestroom :
Als je nu 1 fase zwaar inductief en een andere fase zwaar capacitief gaat belasten dan is het faseverschil van de _stroom_ door elke afzonderlijke fase ten opzichte van de andere fase NIET meer netjes 120 graden. Hierdoor kan de sommatie anders verlopen dan je in het ideale geval zou verwachten (en dus een hogere stroom door de nulleider dan in de meest belaste faseleiding).


Volledig mee eens, maar het verhaal van de derde harmonischen is dat de nulleiderstroom gelijk kan zijn aan de SOM van ALLE DRIE de fasestromen afzonderlijk. En dat is veel! Door IND/CAP belastingen zal je maximaal de som van 2 fasestromen door de nulleider krijgen (eentje 60° vooruit, andere 60° achteruit en ze tellen bij elkaar op). Maar het kan gebeuren dat er "homopolaire 3de harmonischen" ontstaan die voor erg grote nulleiderstromen zorgen (dit heeft alweer niets met nulpuntsverschuiving te maken).

Tiemen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2004 17:59

Diederik schreef:

Ga je nu bovengenoemde zware inductieve of capacitieve belastingen aansluiten, dan verstoren die de 50 Hz sinus. En daar wordt je energieleverancier niet vrolijk van....
Omdat hij dan energie moet leveren die NIET omgezet wordt in nuttig vermogen (oftewel blindvermogen oftewel zonde, pech, weg). Niet omdat er iets de "sinus verstoort".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
12-1-2004 18:40

Dré schreef:

Diederik schreef:

Ga je nu bovengenoemde zware inductieve of capacitieve belastingen aansluiten, dan verstoren die de 50 Hz sinus. En daar wordt je energieleverancier niet vrolijk van....
Omdat hij dan energie moet leveren die NIET omgezet wordt in nuttig vermogen (oftewel blindvermogen oftewel zonde, pech, weg). Niet omdat er iets de "sinus verstoort".
Ik zal het doorgeven aan m'n docent, die kwam namelijk met dit verhaaltje op de proppen.. wink ;)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-1-2004 22:46
Tja. Zij die kunnen, doen. Zij die niet kunnen, worden onderwijzer...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
13-1-2004 14:19
laugh :D ja dat denk ik soms wel eens op school.......wat een stelletje kneuzen zo nu en dan sad :(
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
16-1-2005 21:53
Als je inductief of capacitieve belastingen gebruikt en je cos phi is niet 1 dan meet je kWh meter niet alles meer, maar alleen het werkelijke stroomverbruik. Ook de kabels worden zwaarder belast omdat er extra stroom loopt. Dit wordt dus nergens betaalt.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
19-3-2005 21:47
ik zit ook met een krachtstroom vraagje:

Als je een krachtstroomverdeler hebt van 3x16A, kun je die dan op een krachtstroomaansluiting van 3x63A zetten? Maar is het rendement wat die krachtstroomverdeler eruit haalt dan maar 3x16A?

En andersom, als je een krachtstroomverdeler van 3x63A hebt, kun je die dan op een krachtstroomaansluiting van 3x16A aansluiten? Maar haalt hij dan niet meer dan 3x16A eruit?

Dus met andere woorden, ben je steeds afhankelijk van de verdeler/aansluiting met de minste amperes (lijkt me logsich), maar kun je het wel gewoon op elkaar aansluiten?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)